A+ A A-

U Gradu Allahovog miljenika

Novinar lista Preporod Mirnes Kovač je 7. i 8. novembra, 2010. godine posjetio hadžije koji u organizaciji Rijaseta Islamske zajednice u BiH ove godine borave na svetim mjestima. Hadžije koje je sreo i upitao o boravku u Medini nisu krili zadovoljstvo i nisu štedili riječi pohvale za smještaj, hranu, organizaciju, vodičke službe.

Tekst i snimci: Mirnes Kovač

mirnes-hadz-2010

U Medinu sam iz Džidde doputovao u kasno ikindijsko vrijeme u nedjelju, 7. novembra, ove godine. Nakon što sam se smjestio u hotelu Marriot nadomak Džamije Božijeg Poslanika, a.s., uputio sam se prema Haremu u kojem sam zadnji put boravio 2004. godine. Džamija se nije mnogo promijenila, više se promijenila njena okolina. Ogroman broj novih zgrada, uglavnom hotela, izgrađen je ili se još gradi u neposrednoj blizini Medinskog harema. Novina koju sam primjetio u dvorištu Alejhisselamove džamije su ogromni suncobrani koji su sada (uz one ranije postavljene starom dvorištu koje je sada u središtu džamije) raspoređeni po cijelom dvorištu koji su navečer skupljeni, a za vrijeme sunčane vreline koja je u ovim krajevima žestoka i u novembru (temperatura dnevna ovih dana bila je između 33-34, a noćna oko 25 stepeni C) spuste temperaturu u dvorištu i do deset stepeni, tako da je ugodno klanjati i podne i ikindiju. Prije akšama čiji ezan se već oglašavao sa minareta Alejhisselamove džamije nisam se uspio čuti sa glavnim vodičem bosanskih hadžija Nezim-ef. Halilovićem, pa sam odlučio da ću svakako sresti nekog od naših hadžija, te se poslije klanjanja namaza uputiti prema hotelu u kojem borave hadžije iz Bosne i Hercegovine. Svojim domaćinima iz Ministarstva kulture i informisanja Saudijske Arabije sam rekao da ću cjelokupno vrijeme boravka u Medini izostati iz njihovih planiranih posjeta kako bih boravio i «snimio» stanje bosanskih hadžija. U tom pogledu domaćini su bili vrlo razumljivi i susretljivi. Kratko: «Ukoliko šta zatreba tu smo!»

mirnes-hadz-2010-hadzije-u-menzi

Bosanske hadžije na večeri

mirnes-hadz-2010-hadzije-u-menzi-1

Na večeri kod bosanskih hadžija

I dok sam završavao akšam namaz u safu ispred sebe ugledah čovjeka sa prslukom na kojem piše «Bosna». Odlično! I «slučajno» se potrefi da je to hadžija Sefir iz Travnika s kojim sam prije šest godina zajedno obavio hadž. Poselamili smo se i krenuli prema hotelu «Dževheretu-r-rešid». Sefir je došao kao bedel ove godine, a njegova supruga prvi put obavlja hadž. U hotelu «Dževheretu-r-rešid» svega nekoliko stotina metara od Medinskog harema prava bosanska atmosfera. Odmah poslije akšama se servira večera i hadžije su već poredane u dva reda, s jedne strane muškarci, a na drugoj su žene. Jedna od novina ovogodišnje organizacije hadža su upravo tri obroka koje hadžije imaju u hotelu u kojem borave. Iako se radi o velikom broju hadžija, tačnije, 1578 hadžija koji na svetim mjestima borave u organizaciji Ureda za hadž pri Rijasetu IZ, večera protiče u "vojničkom" redu. Na tacnama su kompletni obroci sa supom, glavnim jelom, salatom, desertom, voćem i napitcima. I dok buduće i hadžije i hadži hanume, a svakako i oni koji ponovno obavljaju hadž, polahko zauzimaju mjesta u restoranu prilazim jednoj grupi žena i pitam ih o utiscima.

Zadovoljstvo organizacijom

"Ja sam Esma Jašarspahić iz Kaknja. Prvi put dolazim na hadž. Muž mi je obavio hadž prošle godine, a ove godine ja obavljam za sebe," predstavlja nam se naša prva sugovornica. Pitam je kakav je smještaj. "Dobar, elhamdulillah! Zadovoljna sam svim. Ne može biti bolje! Hrana je odlična i ima je dovoljno. A vodiči su na najvišem nivou! Sve štogod nam treba njemu se obratimo," kaže nam Esma. Do nje sjedi Turbo Hajra iz Gornje Breze. "Prvi put sam na hadžu. Obavljam za sebe hadž, a za muža sam donijela bedel. Dala sam ovdje čovjeku da obavi hadž za mog rahmetli muža." O utiscima iz Medine Hajra kaže: "Ne može biti bolje. Ovako nas je samo Allah Dragi mogao podariti. Išla sam dva puta Poslaniku i selamila ga i prenijela selame od svih koji su me tim zadužili." Do nje sjedi Nafija Frljak, također iz Gornje Breze. "Prvi put sam došla na hadž. Nas sve tri smo došle autobusima. Na putu je bilo dobro. Nismo se umorili. A najvažnije, nije bilo bolesnih, hvala Allahu," kaže nam Nafija koja je inače redovna čitateljka Preporoda.

mirnes-hadz-2010-hotel

Hotel u kojem su smještene bosanske hadžije

Na prvi momenat sam iznenađen. Nema negodovanja, pritužbi, žalbi. Sjećam se svog prvog hadža prije šest godina i susreta sa našim hadžijama: Te fali ovo, te nema ono, te nevalja ovaj, itd. Prilazim i drugom stolu gdje je nekoliko budućih hadži hanuma. "Ja sam iz Prusca," predstavlja mi se jedna nana. "Jel' to gdje se ide na Ajvatovicu?"- pitam je u šali. "Jeste. Zovem se Ajka Škandro. Prvi put mi je da obavljam hadž. Doputovali smo dobro, hvala Bogu, autobusom. Ovdje je lijepo. Prezadovoljni smo. Džamija nam nije daleko i idemo na svaki vakat. Dvije noći smo išle poselamiti Poslanika," odgovara, a na moje pitanje jesu li zadovoljne smještajem i organizacijom hadžince u horu odgovaraju pozitivno "Da im Allah dadne svako dobro, sa svim smo zadovoljne!" Bektaš Đemila iz Donjeg Vakufa je prvi put na hadžu. Kaže da je jako uzbuđena posebno približavanjem dana kada će krenuti u Mekku. Pitam ih znaju li kada je polazak za Mekku. "Srijeda ili četvrtak, tako su nam rekli. Veliko je uzbuđenje!" - odgovaraju dvije hadžince zajedno.

"Dunjalučki Džennet"

Turanović Senija je iz Divičana. I njoj je prvi put da obavlja hadž. Pitam kratko: "Kakav je osjećaj? Ima li šta posebno?" "Što nas je zadivlio jel to pitaš?" odgovara mi Senija. "Mene je ono u džamiji što se rasklapa (veliki suncobrani). Nešto mi je to ostalo, a sve je hvala Bogu lijepo!" odgovara ushićeno.

mirnes-hadz-2010-medina-poslanikova-dzamija

Kako reće ime? - pitam drugu hadžinicu. "Grbić Zumra! Iz Sanskog Mosta. Mjesto Modra. Prvi put. Muž mi nije živ. Ispratili su me sin, snaha i četvoro unučadi, i četiri kćeri. Sve je dobro," odgovara Zumra. Pitam je kako joj se doima atmosfera u Medini. "Super! Dunjalučki Džennet!" "Obilazili smo danas sve one džamije u okolini. Išli smo i na Uhud." - odgovara Zumra. Iz sela Višnjeva kod Travnika došla je Habiba Karić. I ona je prvi put na hadžu. "Evo šesdeset i pet godina mi je. Nikad u životu nisam doživila ovaku radost i ljepotu. Sa svim sam zadovoljna. Šest nas je u sobi," kaže Habiba. Pitam je jeli im tijesno. "Ne može nam biti tijesno da nas ima još šest!" - odgovara. "Odlično je, sve je odlično!" - završava. Do nje večeru za stol donosi i sjeda Saida Džaferbegović iz Gornjeg Vakufa. Prvi put je na hadžu. "Nikad nisam sretnija u životu bila. Nikad! Spremamo se za Mekku, ako Bog da." Pitam ima li uzbuđenja? "Suze radosnice," odgovara kroz plač i na sami pomen puta za Majku Gradova. Fadila Emkić iz je došla autobusom iz Tuzle. «Hvala Allahu dželle šanuhu što me je počastio. Prvi put obavljam hadž.  Autobusom sam došla. Samo su mi malo otekle noge. Ništa strašno! Ono što smo vidjeli i doživjeli - isplatilo se. Ne može biti bolje. Presretna sam. Hrana je odlična, prava bosanska. U Medini smo obišli Uhud brdo, popeli smo se na Brdo strijelaca. Obišli smo prvu džamiju na zemaljskoj kugli u Kubbi i tu smo klanjali po dva rekata,» kaže oduševljeno Fadila.

Konsultantice za žene

Kapić Hatemi iz Visokog je ovo treći put da obavlja hadž. Kaže da je i na umri bila jednom. Upitali smo je da uporedi organizaciju ovogodišnjeg hadža sa prethodnim pošto je i ranije išla u organizaciji Rijaseta. «Puno je bolje,» kratko odgovara. Sa ovom grupom hadžinica smo sreli Mulaimu Omić, sekretaricu Medžlisa IZ Zenica, koja ove godine na hadžu boravi kao šerijatski konsultant za žene. «Ove godine po prvi put je organizirano da budu tri šerijatske konsultantice za žene. Jedna je za avionske hadžije, a dvije su došle autobusima. Što se tiče aktivnosti, po dolasku u Medinu prvo smo se odmorili, pa smo onda žene vodile u grupama u džamiju, te u Revdu nekoliko puta. Danas smo zajedno sa vodičima organizirale sve posjete i sve probleme u hodu rješavamo sa ženama,» kaže nam Mulaima. Na upit o glavnom poslu, tj. davanju savjeta i uputa Mulaima odgovara: «Uglavnom pitaju vodiče. Ono što vodiči nisu u mogućnosti da odgovore proslijede do nas. Mi brinemo o ženama i njihovom stanju, dajemo im savjete i odgovore kada se radi o «ženskim» pitanjima vezanim za obrede i boravak na svetim mjestima.» Na upit o usporedbi sa ranijim organizacijama kaže: «Poredit se ne može sa ranijim organizacijama hadža. Što se tiče kompletne organizacije, smještaja i hrane, ovo je za neprepoznat u odnosu na ranije godine kad sam ja bila.»

Pripreme za Mekku

Muharem Banjić iz Doboj-Istoka upravo je završio večeru. Kaže da je prvi put na hadžu i na pitanje kako je u Medini odgovara oprezno. «Treba sačekati i vidjeti kako će biti u Mekki. Uglavnom je dobro, kaže. Pripremamo se. Treba dobro rukave zasukat!» poručuje Muharem. Velić Omer je iz Konjević Polja i on je prvi put na hadžu. Na pitanje kako su prošli u putu kaže. «Bilo je lijepo. Noć putuješ, noć spavaš. Vodiči su dobri. Naš autobus broj 2, mislim da je za primjer. Vodič nam je Kalajdžić Ibrahim.»

Do njega sjedi Begić Salih iz Vranduka kod Zenice. «Treći puta ja dolazim. Super je, odlično! Sve je, ne mere bit bolje! A, treći put, sve idem autobusom, i kad bih imao mogućnost, uvijek bih sa autobusom išao,» odgovara.  Za večerom sam sreo i Husein ef. Kovačevića, glavnog imama Medžlisa IZ Sanski Most. On je ove godine bedel za Hadžić Ulfu iz Donjeg Kamengrada. «Sigurno, bez pretjerivanja, mislim da je ovo revolucija što se tiče organizacije i mnogih poteza koji su napravljeni ove godine,» kaže Kovačević. Na pitanje šta je to najvažnije, po njemu, što je ove godine organizaciju hadža unaprijedilo, Kovačević odgovara: «Prije svega to što je omogućeno da bude hrana u organizaciji. To omogućava hadžijama da se mogu posvetiti ibadetu u pravom smislu riječi, da ne gube vrijeme u traganju za restoranima, da to imaju na jednom mjestu. I sada su hadžije u prilici da mogu svaki vakat obaviti u Poslanikovoj džamiji. A i ovaj komunikacijski dio je zaista jako dobra stvar!»

Prilazim jednom hadžiji koji je tek zavšrio sa večerom. Ime mu je Muhibić Derviš iz Tarčina. «Dobra večera bila. Nije loša hrana! Gužve ima, ali nek ima, bolje je.» Do njega je Dervić Sabit iz Liješeve kod Visokog i srdačno izjavljuje: «Samo molim Dragog Boga da svakom omogući, da mu srce otvori, da dođe i da vidi ove ljepote.»  Njegov cimer  Balinčić Husein kaže da je bio i prošle godine. Na pitanje je li bolje ove ili prošle godine kratko odgovara: «Bolje je ove godine, ona je prošla!»

Pitam potom Begić Kasima iz Zagrđa kod Kaknja je li mu ovo prvi put na hadžu, a on uz pozitivan odgovor dodaje: «Ako Bog da, opet ne bih izostavio, ako bi se ukazala prilika. Sve mi je dobro.» Pitam ga o vodičima. «Ma, čuješ, ne mogu oni svima udovoljit. Ima i naroda koji griješi. Govorim jednoj nani. Mi idemo u stroju, a ona se izdvaja i kupuje maramu. Govirm joj nemoj nano sad to uzimat. Kad završimo onda ćeš uzimat. Al' neće, pa se izgubi. I onda belaj.»

Bosanski mevlud u Medini

U deset sati u holu hotela Dževheretu-r-rešid otpočelo je učenje mevlud-i-šerifa. Prije učenja mevluda hadžijama se obratio Mirsad-ef. Mahmutović, član užeg rukovodstva hadža. Potom su imami i hafizi proučili mevlud, a hadžije donosile tekbire i salavate. Veoma lijepa atmosfera, a umjesto šerbeta hadžijama se dijele upakovani sokovi raznih okusa. Na kraju se hadžijama obratio zamjenik reisu-l-uleme i emir ovogodišnjih hadžija iz Bosne i Hercegovine Ismet-ef. Spahić. U svom obraćanju hafiz Spahić je govorio o Poslaniku i slijeđenju njegovog sunneta. Podsjetio je hadžije na počast koju su dobili ovom prilikom da budu u Gradu Allahovog miljenika, te ih upozorio na sabur i poteškoće koje će ih čekati u obavljanju hadžskih obreda u narednim danima. Hafiz Spahić je svoje obraćanje završio pozivom hadžijama da slušaju savjete i upute vodiča kako bi organizacija hadža protekla u najboljem redu. Dovu na kraju ovog jedinstvenog mevluda proučenog samo nekoliko stotina metara od Alejhisselamove džamije proučio je muftija Edhem Čamdžić.

mirnes-hadz-2010-hadzije-iz-svicarske

Iz Švicarske preko Bosne na hadž

Alić Ramiz i Nasiha su iz Kamičana, Kozarac. Trenutno žive i rade u Švicarskoj u kantonu Cug, a džematlije su kod Jasmin-ef. Demića. Odlučili su hadž obaviti iz Bosne i Hercegovine i to autobusom. Nasiha kaže da ne može opisati sve ljepote koje je vidjela. Uzbuđena je posebno se raduje polasku u Mekku. «Odlučili smo da idemo iz Bosne i Hercegovine sa našim bosanskim hadžijama. Čvrsto smo odlučili da idemo kopnom. Put nije bio naporan, ono što smo priželjkivali vidjeli smo elhamdulillah. Zijaretili smo džamije u Istanbulu. Valjda je to neki osjećaj, a i Allah Dragi dadne olakšicu. Znam kad putujem iz Švicarske za Bosnu da budem umoran po dva-tri dana, a evo ovdje je sve proteklo nekako lahko i ne osjećam uopće zamora,» odgovara Ramiz.

Najmlađi hadžija

Ovogodišnji najmlađi hadžija iz Bosne i Hercegovine je Zinedin Mulić. Ima 10 godina i učenik je osnovne škole Nafija Sarajlić. Na hadž je došao avionom sa babom Hajrom Mulićem i obojica su prvi put na svetim mjestima.

mirnes-hadz-2010-najmladji-hadzija

Sa hadžijama Biss Toursa

Nakon jacije u Medinskom haremu vratio sam se ponovno bosanskim hadžijama. Usput sam svratio i kod hadžija koje putuju o organizaciji zeničke firme Biss Tours. Hadžija Enes Babić je već bio zaspao. Ali ga je kćerka Mersa probudila i kazala mu da sam ga došao posjetiti. Hadžija Enes je veoma prijatan i gostoljubljiv čovjek. Rijetko se može naći čovjek koji je uvijek tako srdačan i raspoložen. Probudio se i odmah počeo zvati svoje hizmećare: Dajte soka, kolača. Idi pristavi kahvu... «Ne treba hadžija!» Upravo se vratio sa hidžame koju redovno radi. Iako u godinama svake godine odlazi na hadž. Kaže da u Mekki i Medini godišnje provede po tri mjeseca zajedno sa hadžom. Njegova firma još od 1989. godine organizira prijevoz na hadž. U jednoj sobi smo sreli grupu hadžija i poselamili se s njima. Među njima je i hadžija Juhić Husein koji sa svojom Esmom hanumom svake godine ide na hadž. Tu je i hadžija Midhat Kasap. U društvu sam Sabrije Kaknje čiji je rođak hafiz Amir Kaknjo zajedno sa hafizima Enesom Beganovićem i Mevludinom Dizdarevićem vodič u Biss Toursu ove godine. Atmosfera je srdačna. Zadovoljni su smještajem koji je samo par koraka od hotela u kojem borave hadžije u organizaciji Rijaseta. Jedina primjedba hadžija iz Biss Toursa je natpis na prslucima hadžija. Kažu «Kod nas piše Bosna i Hercegovina, a kod Rijasetovih hadžija samo Bosna.» Primjedba na mjestu!

mirnes-hadz-2010-hadzije-biss-turs

Hadžije Biss Toursa

Razgovor sa glavnim vodičem

U srijedu i četvrtak 10. i 11. novembra bosanske hadžije kreću za Mekku.

mirnes-hadz-2010-razgovor-sa-muderisom

U periodu između akšama i jacije uspio sam popiti kahvu sa glavnim vodičem Nezim ef. Halilovićem koji me obavijestio o stanju i boravku hadžija, te pripremama za polazak hadžija prema Mekki.

O transportu

Što se tiče ovogodišnjeg transporta hadžija, kopnom i avionima, možemo da kažemo da je proteklo sve po planu. Nismo imali čak ni nekih velikih uobičajenih zadržavanja, pogotovo kada je u pitanju sirijska i jordanska, pa i saudijska granica. Konvoj kopnom je na vrijeme stigao, i s obzirom da je bio podjeljen na dva konvoja po pet autobusa to nam je i olakšalo i kretanje i smještaj hadžija. Što se tiče aviona letovi su bili u predviđenim terminima, sa nekim neznatnim kašnjenjima od  10 minuta do sat i pol. Svi avioni su letili iz Sarajeva za Džiddu, s obzirom da je Medinski aerodrom ove godine u velikoj rekonstrukciji, ove godine su na medinski aerodrom mogli letiti samo redovni letovi, a s obzirom da smo mi letili charter letovima, svi charter letovi su bili prebačeni za Džiddu. Sa Međunarodnog aerodroma u Džiddi hadžije su autobusima prebačene u Medinu. Tu su uobičajene procedure na samom aerodromu i sve je bilo u nekim granicama po par sati, jer treba imati u vidu da nismo sami i da na ovaj aerodrom dnevno dolazi po nekoliko desetina hiljada hadžija iz svih krajeva svijeta. I tim dijelom smo, naravno, zadovoljni.

O smještaju i zdravlju

Što se tiče smještaja hadžija u Medini, smještaj je hotelu Dževheretu-r-rešid sa relativno dobrim uslovima. Ove godine je hadžijama također obezbjeđena i hrana što umnogome olakšava sami boravak ovdje. Hadžije nemaju problema i potrebe da traže bilo kakvu ishranu izvan hotela. Smatramo da će to popraviti i zdravstveno stanje naših hadžija. Najvažnije je da će biti spremni i fizički i psihički za obrede koji slijede. Zdravstveno stanje hadžija je dobro, s tim što još uvijek imamo problem sa starosnom strukturom naših hadžija. Ove godine su bili obavezni ljekarski pregledi za sve hadžije, tako da je donešena odluka da kopnom hadžije koje nisu u stanju da obave same hadž neće nikako moći ići kopnenim putem iz razloga što to iziskuje veliki fizički napor. Međutim, hadžije koje nisu sposobni sami obaviti hadž dužni su bili nakon što izvade ljekarsko uvjerenje da obezbjede ličnog pratioca. Kada smo sumirali te naše prijave. Od hiljadu hadžija koji putuju avionom imamo 72 hadžija i hadžinica koji su dobili ljekarsko uvjerenje da nisu sposobni obaviti sami, što znači da im je potreban lični pratilac. Te hadžije smo smjestili na prvi sprat.

O ličnim pratiocima i ljekarskim uvjerenjima

Međutim, u pogledu pratilaca, tu imamo i nekih zloupotreba, iz razloga što su neke hadžije lične pratioce prijavljivali više onako formalno, tako da se sada javljaju neki pratioci i govore kako im je neko u nekom medžlisu rekao da se samo formalno potpiše, a da nema nikakvih obaveza prema tom hadžiji ili hadžinici. Što je naravno pogrešno i mi ćemo, nakon što se vratimo preduzeti određene korake da sankcionišemo takve slučajeve, jer nam to u određenom smislu koči kompletnu organizaciju. Nažalost mimo tog broja još nekih 20 i nešto hadžija i hadžinica ima koji su dobili ljekarska uvjerenja da su sposobni obaviti hadž, ali ustvari spadaju u kategoriju nesposobnih ili bolesnih hadžija i računamo da bi se taj broj bolesnih hadžija čak mogao popeti na stotinu. To nam predstavlja veliki problem iz razloga što bi to faktički bilo 10 posto hadžija, što znači da bi u grupi bilo 5 hadžija koje treba transportovati sa Muzdelife preko Mine do hotela u Mekki. Mi nećemo moći koristiti novu električnu željeznicu koja u konačnici povezuje Arefat sa Muzdelifom i nama to ništa ne znači. Nama je najteža relacija: Muzdelifa - Mina - hotel u Mekki. To je relacija koju treba preći pješke, a ove bolesne hadžije to neće moći učiniti sami, trebaće ih voziti u kolicima, a ti lični pratioci ove godine, vjerovatno neće svi ispuniti svoje obaveze.

O zdravstevnom stanju

Što se tiče bolesnih hadžija, ovdje smo ih smjestili na prvi sprat i njih i njihove lične pratioce. Tu također imamo ambulantu koja je uspostavljena sa redovnim dežurama ljekara. Imaju i redovne vizite bolesnim hadžijama, a identificirali smo još neke hadžije koji se nisu prijavili kao bolesni i nad njima se vrši poseban nadzor. Ipak, možemo kazati da nema nekih kritičnih slučajeva kada je u pitanju zdravstveno stanje. Mi ćemo se truditi da pomognemo hadžijama da izvrše sve obrede, ali će to biti veliki teret nama kao organizatorima. Inače, kad su u pitanju starije hadžije i hadžinice organizujemo za njih  posebno tavaf i sa'j gdje im se obezbjede kolica koja se plaćaju dodatno, ali je njihov transport i povratak do aerodroma također težak, a pogotovo njihovo spuštanje sa Muzdelife.

O putu za Mekku?

Putem Rijaseta Islamske zajednice u BiH ove godine boravi 1577 hadžija i hadžinica  i dvjesto hadžija i hadžinica koji borave u organizaciji Biss Toursa 150, i Merkeza 50. Oni su dakle došli na hadž uz našu saglasnost. Možemo kazati da su hadžije uglavnom zadovoljne sa smještajem i lokacijom hotela. Zadovoljni su i kvalitetom hrane i programom posjeta. U srijedu ujutro planiramo pokret kopnenih hadžija prvog konvoja prema Mekki. U srijedu će poslije ikindije namaza put Mekke krenuti također i hadžije iz prva dva aviona. U četvrtak ujutro je prebacivanje drugog konvoja kopnom i ostatak hadžija koji su došli avionima u četvrtak poslije ikindije namaza.

O povratku kući

U Mekki je planiran boravak do 24. novembra, odnosno, 18. zul Hidždžeta, tj. zadnja grupa će se vratiti 24. novembra. Već 20. novembra, krenut ćemo sa transportom hadžija kopnom. 20. i 21. novembra, kopnene hadžije će krenuti  prema Bosni i Hercegovini, a ostali, koji su stigli avonima će biti prebačeni 22. 23. i 24. novembra,  iz Džidde direktnim letom za iste destinacije (Sarajevo i Tuzla), po redoslijedu kako su dolazili.

O predavanjima i tehničkoj podršci

Svako jutro redovno imamo predavanja. Predavači su uglavnom  ljudi iz rukovodstva i naše muftije, profesori i glavni imami. Predavanja su izuzetno posjećena. Imamo redovne sastanke sa vodičima i ljekarskom službom. Ove godine u skladu sa pravilnikom izabrali smo i šerijatske konsultante, tri žene , dvije kopnom i jednu avionima i to funckioniše i pokazalo se veoma pozitivno. Nije bilo težih intervencija u smislu hospitaliziranja hadžija, a nema ni težih prehlada kao što je to bilo ranije.

Treba spomenuti svakako tehničku podršku Udruženja građana i hadžija iz Novog Sarajeva «Zul Hulejfa» je ove godine potpisalo ugovor sa Uredom za hadž o pružanju tehničke našim hadžijama. Oni su pratili ove konvoje kopnom i putem GPS-a se na njihovoj internet stranici mogla odrediti tačna lokacija autobusa. Tu su i video klipovi i fotografije hadžija tokom puta i boravka na mubarek mjestima. Također, omogućili su kontakte i javljanja hadžija svojim porodicama (putem e-maila, chata, skype razgovori) kao i mogućnost da članovi porodice i prijatelji pošalju poruke hadžijama koje se prenose putem razglasa u hotelu.

O boravku u Mekki

Što je najvažnije mi se već pripremamo za odlazak u Mekku, tj. za obrede hadža. U Mekku je već otišla prethodnica da priprema smještaj. I u Mekki također imamo dobar smještaj na Aziziji. Dakako, to je mnogo dalje nego ovdje u Medini, jer je u Mekki vrlo teško naći povoljan i kvalitetan smještaj sa dobrom cijenom, ali nadamo se da će hadžije također biti zadovoljne smještajem u Mekki. Imamo obezbjeđen prijevoz od hotela do Harema, dva kombija će kružiti 24 sata na relaciji hotel - Harem-i-šerif. Naravno u Mekki je to vrlo teško garantovati. Jer kada se kaže da ima prijevoz ljudi misle da se u Harem može stići za 5-10 minuta. Nekada se možda pješice može prije doći nego autobusom, jer nekada nastupi potpuni kolaps u saobraćaju. S druge strane pristup Aziziji je nama povoljniji i zbog odlaska i dolaska na Arefat i Minu i obreda koji se trebaju obaviti. I u Mekki kao i ovdje u Medini sve hadžije će biti smještene u jednom objektu što je olakšavajuća okolnost i nama u smislu organizacije vodičkih i ljekarskih službi.

mirnes-hadz-2010-medina-1

mirnes-hadz-2010-mezar-Poslanika

Mezar Poslanika a.s.

mirnes-hadz-2010-mezarje-ashaba

Mezarje ashaba Poslanika a.s.