A+ A A-

Kriza sredstava ili kriza ciljeva

muslimani-omladinaNaš osnovni problem je nepostojanje dobrog cilja, a ne oskudnost u sredstvima koja donose uspjeh.

Kad god se skupi grupa onih koji se bave da'vom i koji se brinu za dobro stanje kod ljudi,  među njima počnu priče, rasprave i žalopojke o nemogućnosti da'ija da posjeduju sredstva za da'vu koja bi im omogućila da preko njih šire svoje ideje i populariziraju svoje principe i stavove. Neumorni smo u kompariranju između zaostalosti naših sredstava i prednosti sredstava koje koriste naši protivnici i neprijatelji i u tome, uglavnom, ne griješimo i ne pretjerujemo. Nema sumnje da se da'vetski rad suočava s jasnim nedostatkom sredstava koja može koristiti u prenošenju poruke Islama, tako da gotovo nećeš naći islamski satelitski kanal koji se jasno ističe svojim programom i atraktivnošću, kao što to nećeš naći na polju radio emitovanja ili na polju pisanih medija. Islamski magazini i  novine su relativno malobrojni i njihova stručna razina nalazi se između osrednje i slabe. Nema razlike ni kada su u pitanju hutbe, s obzirom da su hatibi koji su u stanju da dijagnosticiraju stanje muslimana i nađu lijek jako malobrojni. Međutim, uvijek je bitno da dokučimo esencijalne uzroke za sve pojave, događaje i probleme s kojim se susrećemo, i nedostatke, prepreke i krize na koje se žalimo. Iako se zaostalost muslimana i slabost njihovih različitih institucija reflektuje, bez sumnje, na sredstva koja imaju pred sobom na svim poljima života, ipak to nije esencijalni uzrok zaostalosti u sredstvima da've. Temeljni uzrok jeste u tome da većina islamskih da'ija nema jasne ciljeve u svom predanom radu. Ispravan, jasan i prostudiran cilj sam sebe čini instrumentom pokretanja onih koji su ga definisali ka pronalaženju načina i sredstava njegovog ostvarivanja. Većina da'vetskih ciljeva nema taj efekat jer ne posjeduje karakteristike dobrog cilja, pa se zbog toga poima na otrcan ili nejasan način, što dovodi do toga da gubi karakteristiku poticanja na koju smo ukazali. Prema tome, naš osnovni problem je nepostojanje dobrog cilja, a ne oskudnost u sredstvima koja donose uspjeh. Problem dobrog cilja je posljedica strukturalnog nedostatka s kojim se suočava da'vetski rad već duži period. Ovaj nedostatak se ogleda u slabom razumijevanju specifičnosti aktivnosti koja je potrebna radi pridobijanja ljudi i popravljanja njihovog stanja i specifičnosti obraćanja koje treba formulirati u svemu tome. Iz ovog je nastala i nemoć definisanja prioriteta prema kojim treba usmjeriti najveći dio nastojanja i potencijala, što je nagnalo ljude da se upute svim pravcima i da se zaokupe svime, bez postizanja značajnijih rezultata na bilo kojem polju. Ako budemo imali dobar cilj, možda ćemo biti u stanju obezbijediti potrebna sredstva, a možda i ne, ali ako ne budemo imali dobar cilj, zasigurno, nećemo pronaći potrebno sredstvo i, prema tome, nećemo doći do ostvarenja cilja. Ako razmislimo o životima velikih reformatora koji su uticali na tok povijesti Islama, vidjet ćemo da većina njih, da ne kažemo svi, nisu imali nikakve posebne mogućnosti ili efikasna sredstva za širenje svojih ideja i popravljanja općeg stanja na svom samom početku, ali ćemo vidjeti da su, na različitim nivoima, znali šta hoće, i da su stvari radi čijeg ostvarenja su radili bile jasne na njihovom obzorju. Situacija sa reformatorima drugih naroda se ne razlikuje od situacije sa našim reformatorima. 

Jevreji i njihov cilj

Jevreji koji su se okupili u Švicarskoj krajem 19. stoljeća, suočeni sa svjetskom izolacijom i jednom vrstom progona u nekim državama, u takvim vremenima dogovorili su se da streme formiranju svoje države na tlu Palestine nakon pedeset godina. Onaj koji pogleda u neznatne potencijale koje su imali, i još da su to htjeli ostvariti u okrilju Osmanske države, začudit će se toj njihovoj ambiciji. Međutim, naporan i ustrajan rad ka ostvarivanju definisanog cilja donosi okruženje koje u sebi sadrži povoljne okolnosti i omogućava potrebne potencijale, i to se i desilo. Kod nekih koji se bave pozivanju Uzvišenom Allahu dominiraju uski pogledi, ne vide daleko i ne umiju razmišljati o ishodima stvari, i to im uskraćuje viđenje skrivenih mogućnosti, prilika i prepreka. Zbog toga su oni zaokupljeni onim već postojećim smatrajući da će imati trajnost i kontinuitet, iako naučni i tehnološki napredak koji se sada dešava čine osnovni zakon života u promjeni i transformaciji, a ne u trajnosti i kontinuitetu. Kod nekih dominira praktični osjećaj i smatraju planiranje, građenje strategije i kristaliziranje ciljeva gubljenjem vremena, nepotrebnim, i to je, prema njihovom mišljenju, jedan vid bježanja od djelovanja i preuzimanja velikih odgovornosti. Ova pojava je jako raširena i to do mjere za nepovjerovati. Žalosno je da među onima koji napadaju planiranje u da'vetskom radu ima takvih koji ne planiraju i ne promišljaju, ali koji, istovremeno, ništa i ne rade, niti daju bilo kakve rezultate. Takvi u biti pate od potpune neproduktivnosti. Kada bi neko od njih bio upitan o tome šta je uradio za ummet tokom prošle sedmice ili mjeseca, ne bi imao ništa za ispričati. 

Pravi cilj traži pravi plan

Ima i onih koji djeluju bez ispravne vizije, jasnih ciljeva i razumijevanja prioriteta. Ovi su gori nego oni ranije spomenuti, jer njihov rad može dovesti do problema i nedaća. Za pravi cilj je potrebno da zacrtamo plan njegove realizacije i taj plan treba da sadrži potrebne pretpostavke i vremenske periode, kao i očekivane prepreke. Samo na taj način ćemo sebe primorati da tragamo za efikasnim i odgovarajućim sredstvom. Nisam od onih koje vodi želja da navode druge da tragaju za nemogućim i da idu teškim putem radi ostvarenja želja, jer naš osnovni problem nije u tome što želimo ostvariti nemoguće, već što upropaštavamo ono što je moguće! O vi koje je ugušila stvarnost sa svojim teškim okolnostima pa ne vidite široka obzorja koja vas čekaju! O vi koji ste navikli da se žalite na slabe mogućnosti i nepostojanje sredstava, dajte sebi potrebno vrijeme kako biste pronašli najbolju moguću definiciju onoga što želite ostvariti. Vidjet ćete da će to učiniti vaša sredstva naprednijim i efikasnijim, kao što će vas učiniti mnogo realnijim. Nakon svega ovoga, na bolji način ćete raspolagati ograničenim mogućnostima koje su pred vama. A uputa je od Allaha.

Dr. Abdul-Kerim Bekkar

 S arapskog preveo: 

Hfz. Edin ef. Dedić

 

(www.preporod.com)