A+ A A-

Helsinški odbor kritikuje odnos srbijanskih vlasti prema Bošnjacima

novi-pazar1Helsinški odbor u svom septembarskom biltenu o stanju ljudskih prava i sloboda u Srbiji kritikuje odnos vlasti prema Bošnjacima i Islamskoj zajednici otkrivajući na vrlo profesionalan način pozadinu napada i prirodu pritisaka na muslimane u Srbiji.

 

Sandžak: Neumitna radikalizacija

Sandžak, deo Srbije na tromeđi sa Bosnom i Hercegovinom i Crnom Go­rom, gde živi najveći broj bošnjačke manjine u Srbiji, više od dve decenije je na udaru državne represivne politi­ke koja je imala za cilj minimiziranje te manjine. Odnos prema islamu i Mu­slimanima u Jugoslaviji počeo je da se zaoštrava i dobija neprijateljski przvuk još osamdesetih godina, kada srpska elita pokreće kampanju protiv Musli­mana i iznosi tezu o „islamskom fun­­damentalizmu koji preti da uništi Ju­goslaviju". To je bila priprema za geno­cid u BiH, čije su posledice osetili i Bošnjaci u Sandžaku. Odnos prema muslimanima nije se suštinski prome­nio, ali se pod pritiskom evropskih or­ganizacija kao što su Savet Evrope, OEBS i EU, država uzdržava od otvo­rene represije. Međutim, država sada primenjuje druge metode kao što su kriminalizacija pojedinaca ili grupa (vehabije), ali pre svega kroz konstan­tno podrivanje Islamske zajednice kao jedine institucije koju Bošnjaci imaju, inače od ključnog značaja za njihov identitet.

Značaj Islamske zajednice za Bošnjake je izraz potrebe za religijom koja doprinosi jačanju vlastitiog iden­titeta i doprinosi integraciji društva. Potreba za jačanjem identiteta je razu­mljiva i kao odgovor na dugogodišnju diskriminaciju i nevidljivost, te policij­ski teror, otmice i likvidacije tokom ra­ta u Bosni i Hercegovini. Islamska za­jednica je takoñe, ključna identitetska matrica za bošnjačku zajednicu u od­sustvu drugih institucija. Zbog toga je i bila na udaru Beograda i beogradskih „službi", sve s ciljem da se temeljno de­stabilizuje. To je dovelo do cepanja Is­lamske zajednice i stvaranje tenzije unu­tar bošnjačke zajednice što može, ako za­treba, da se brzo pretvori u kriznu tačku.

Bošnjačka nacionalna manjina u Sandžaku već duže vreme je u žiži javnosti zbog tzv. sukoba u Islamskoj zajednici, ali i ruvaliteta dve lokalne političke partije, odnosno njihovih lidera Sulejmana Ugljanina i Rasima Ljajića. To je impliciralo i sukob na liniji Ministarstva vera i Islamske zajednice u Srbiji na čelu sa Muamerom Zukorlićem.

 

Poseta reis­u-l-­uleme Mustafe Cerića

Dogañaji koji su prethodili pomirenju dva lidera, u Sandžaku su iskristalisali probleme ovog regiona. Reč je o poseti vrhovnog poglavara muslimana u BiH reis­ul­uleme Mustafe Cerića i sprečavanje vlasti da održi skup u Tutinu gde bi Cerić govorio na glavnom gradskom trgu, kao i razmena oštrih optužbi između Ministarstva vera i IZ u Srbiji.

Poseta Mustafe Cerića bila je povod da se Adem Zilkić, inače bez veće podrške u Sandžaku ali s podrškom Beograda, pismom obrati Rijasetu IZ u BiH u kojem najoštrije osuđuje najavu dolaska bosanskog reisa Mustafe Cerića. Zbog toga, kako se ističe, što je "doprineo produbljivanju podela u Islamskoj zajednici, a naročito među sandžačkim Bošnjacima". Njegov boravak, kaže se dalje, nije poželjan u Sandžaku, jer "nije u interesu mira među vernicima". Vlada Republike Srbije samo se nadovezala na ovo pismo sličnom izjavom ministra vera Bogoljuba Šijakovića, ali i odlukom lokalne vlasti u Tutinu koja je zabranila najavljeni skup.

Zilkić je takođe zatražio od države da uhapsi Zukorlića i da zabrani „bilo kakav skup i obraćanje na otvorenom prilikom dolaska Cerića".

Poglavar IZ u BiH reis Cerić je prilikom svoje posete Sandžaku istakao da je „Sarajevo duhovni centar svih Bošnjaka". Cerić je takođe ukazao na kršenja prava muslimana, što je Ministarstvo vera ocenilo kao „neosnovane i drske". Zukorlić je istako alarmantne činjenice koje govore o diskriminaciji Bošnjaka - u lokalnoj policiji je zaposleno je oko 80 odsto grañana srpske nacionalnosti i to u gradovima gde ima više od 85 odsto Bošnjaka. Slična je situacija i u sudstvu i drugim državnim institucijama.

(www.islamskazajednica.org)