A+ A A-

Politička sloboda za vjeru

UGO-vlaisavljevicAutor: Ugo Vlaisavljević

Ima jedno važno političko pitanje koje se u našem poslijeratnom političkom životu neprekidno pojavljuje, ali uvijek kao problem (kojeg napokon treba skinuti s dnevnog reda) a goto­vo nikada kao dilema (kojom bi se trebalo makar početi baviti). To je pitanje učešća vjerskih zajednica u političkom životu. Posebna zasluga zašto je politički angažman vjerskih poglavara već godina­ma u žiži javnosti, i to često kao stalni povod i meta političkih obračuna različitih stranaka i njihovih simpatizera, zasigurno pripa­da reisu-l-ulemi Mustafi ef. Ceriću.

Prije nego što bi se i počelo odmjeravati koje tu više ili manje u pr­avu u svojoj kritici ili pohvali neumornog i očito prilično kontroverznog javnog djelovanja reisa, treba primijetiti da njegova javna riječ gotovo nikoga ne ostavlja ravnodušnim, da se čuje daleko izvan kruga vjernika kojima se obraća i da stavlja na kušnju i dovodi u sukob teme­ljna ideološka opredjeljenja dominantnih političkih snaga. Upravo to treba naglasiti: reisov nesumnjivo politički angažman postavlja ga u lo­kalni politički kontekst u formi važnog političkog faktora koji stalno iznova pobuđuje ideološki spor koji se, kao rijetka iznimka, ne prevo­di direktno u međunacionalni spor. U temelju tog spora je postavljanje granice ili mjere odnosa vjere i politike. Izuzetno politički aktivan i za cjelokupnu bh javnost provokativan vjerski poglavar muslimana ne stvara ovaj problem nego ga čini nezaobilaznim, pa i urgentnim.

Prelazak iz poretka komunističke ideologije ka liberalnoj demokr­aciji (o čijim normama uzoritog političkog života kod nas jedva da se išta zna) ostavio je uzdrmanim i sasvim neosiguranim položaj vjerskih zajednica u odnosu na šire društvo i državu (definiranu kao višenaci­onalna, multikonfesionalna i sekularna). Propao je jedan poredak u kojem je vjerski život imao osigurane i čvrste granice svoga odvijanja. Te granice su bile uglavnom učvršćene debelim zidovima bogomolja i agenti moćnog državnog aparata su danonoćno bdjeli nad njihovom neprekoračivošću. Poput zatvora i klinika, vjerske ustanove su bile po­dvrgnute režimu zatvaranja prema javnosti: kao azili vjerskog života. Krah ideološke državne stege otvorio je vjeri pristup sferama društve­nog života izvan zidina, ali, čini se, i ponovo ugrozio tek izvojevanu ideološku neutralnost države: umjesto u zagrljaju jedne moderne poli­tičke ideologije, država se našla u opasnosti svoga potčinjavanja dre­vnom vjerskom svjetonazoru. Jedno od najvažnijih političkih pitanja postalo je da li je vjerska sloboda istovjetna s političkom slobodom. Ili pak vjerska sloboda ima političke granice? Nedoumica je ustvari oko ovih granica: dokle vjera može ići u politiku? Postoji li jedna pouzda­na crta koja se ne smije preći?

Problem ustanovljavanja prave mjere ovog odnosa, na što se svodi čitav ideološki spor vjera/politika, ne bi bio toliko težak i toliko žučljivo raspredan da ulje na njegovu vatru neprekidno ne dolijevaju polemičari koji unaprijed znaju tu mjeru i od nje ni po koju cijenu ne žele odstupiti. Malo je onih čiji glas se čuje u javnosti a ko­ji smatraju da bi tek trebalo otvoriti javnu debatu u kojoj bi se razbori­to odmjerili svi argumenti koji se u vezi s ovim pitanjem mogu pre­dložiti. Nedavno je to na stranicama Dnevnog avaza učinio Ivo Komšić u svom članku pod nazivom Vjera i država. Rado se pridružujem ovom zalaganju koje je po sudu ovog uglednog političara motivirano „rastućim utjecajem vjerskih zajednica na politiku i državu u BiH".

Međutim, ako se uistinu želi pokrenuti ova debata, ona se nipošto ne smije odmah prevesti i skratiti u pitanje odnosa vjere i države. Upr­avo to je kod nas već odavno uobičajen način da se razmjena argume­nata pojeftini i zapravo osujeti. Jer u tom slučaju mjera ovog odnosa je prilično jasna i nedvosmislena: u sekularnoj državi vjera je odvoje­na od države (i državne politike). Polazeći od ove norme koja je u te­melju političke modemosti i ne može se dovesti u pitanje, na javnoj sceni nastupaju ideolozi i političari koji zauzimaju posve rigidan, do­gmatski stav: kada je riječ o politici, oni vjeri nameću zabranu i šutnju. Njihovi komentari političkih istupa vjerskih velikodostojnika načelno završavaju u omalovažavanju i ušutkivanju. Nije teško pogoditi da je riječ o glasnogovornicima (u lokalnom kontekstu profilirane) ljevice, jer s takvim gledištem ne može se uočiti nikakav načelni nedostatak u političkoj nijemosti vjerskih zajednica u prethodnom poretku. Kao i u nekim drugim važnim političkim pitanjima, domaće snage ljevice se pojavljuju kao posve reakcionarne: u doba tranzicije one najradije ne bi da društvo igdje „pređe", jer one zaziru od onih vrijednosti i teko­vina koje predstavljaju stupove liberalne demokracije. Međutim, nji­hov je otpor nijem i skriven (svoju reakcionarnost moraju skrivati kao zmija noge), što čini da one nikako ne bi prihvatile spomenutu debatu u njenom istinskom smislu poziva na stjecanje zajedničkog uvida i pr­odubljenje svijesti o političkoj stvarnosti vjere.

Uspješna javna debata, a time i liberalno-demokratsko ure­đivanje političkog prostora, može početi samo ako se pre­thodno usvoji i jedna druga, ništa manje važna norma poli­tičke modernosti (od odvojenosti crkve i države), a to je da je istinsko mjesto političkog angažmana građana i njihovih udruga civilno društvo, a to znači da politika ne smije biti zatvorena unutar zidina državnih političkih ustanova. Vjerske zajednice pripadaju civilnom društvu i u ovoj zemlji predstavljaju njegove najaktivnije i najmasovnije segmente (kolektivna volja građana nigdje nije snažnija i jasni­je opredijeljena). Politika se ne smije svesti na profesionalnu obave­zu političara, nego mora napokon postati sam smisao društvenosti građana. Svaka javna riječ predstavlja politički akt, a u slobodnom društvu upravo politička sloboda te riječi mora biti zajamčena. Dru­gim riječima, naša država mora jamčiti vjerskim liderima slobodu njihovog političkog angažmana. Oni se mogu miješati u državnu politiku onoliko koliko je to u načelu civilnom društvu dopušteno (a su­deći po dobro uređenim liberalnim demokracijama, ta mjera je izuze­tno visoka). Umjesto da se o javnim istupima vjerskih velikodostojni­ka sudi po mjeri civilnog društva (politički aktivnih građana), kod nas se sudi isključivo po mjeri načela odvojenosti vjere i države (tj. pre­tpostavljene apolitičnosti građana), pa nije onda iznenađujuće da se to završi u vrijeđanju, izrugivanju i ušutkivanju poglavara, kako se to neprekidno dešava reisu u krilu „liberalnih" antinacionalista.

(Magazin Global br. 32, 03.09.2009.godine)