A+ A A-

U Srbiji postoji samo jedna Islamska zajednica

SARAJEVO, 17. maj (Tanjug) - Reisu-l-ulema Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini Mustafa Cerić poručio je, uoči sutrašnje posjete Sandžaku, da u Srbiji nema sukoba među muslimanima, da postoji samo jedna tradicionalna Islamska zajednica i da Bošnjaci koji tu žive treba da poštuju zakone države Srbije.

"Obilazim Sandžak u okviru svoje redovne aktivnosti. Riječ je o rutinskoj posjeti od koje ne treba praviti nikakav događaj jer to ništa neće promjeniti u dosadašjim odnosima Novog Pazara, Sandžaka i Sarajeva", rekao je Cerić u ekskluzivnom intervjuu Tanjugu pred posjetu koja je iznova podigla tenzije između dvije rivalske muslimanske zajednice u Sandžaku.

Reis Cerić, koji će obići sva veća mjesta u toj oblasti, kaže da ima razumijevanja za one koji se, iz nekog razloga, ne slažu sa instituicioalnim i duhovnim ustrojstvom Islamske zajednice, ali dodaje da je to njihovo demokratsko pravo, kao i da takve grupe ljudi postoje u svim državama i sistemima, pa i u BiH.

On ne isključuje mogućnost da bi tokom njegove posjete moglo doći do incidentnih situacija s obzirom na to da, kako kaže, postoji grupa ljudi koja se protivi postojećim odnosima unutar Islamske zajednice u Srbiji i njegovom dolasku.

Ipak, ističe, on je optimista jer mu je poznato da je većina muslimana u Sandžaku opredjeljena za "dobre odnose sa BiH".

Cerić je ocijenio da bi ti dobri odnosi trebalo da budu vrlo važni za Srbiju jer su garancija saradnje, mira i stabilnosti ne samo u Sandžaku i Srbiji, već i u čitavom regionu.

"Ako iko može da bude faktor te stabilnosti u regionu, posebno Sandžaku, onda je to Sarajevo", tvrdi reis.

"Mi, Bošnjaci iz BiH, želimo da kažemo Bošnjacima u Srbiji, posebno u Sandžaku, da smo s njima i uz njih, da nisu ostavljeni, da smo jedan narod koji živi u dvije države, mi u Bosni oni u Srbiji.

Želim da im kažem da poštuju zakone države Srbije, da rade koliko znaju i umiju da svoj položaj u Srbiji utemelje na principima ljudskih prava i demokratije i da u ostvarivanju svojih prava budu solidarni i jedinstveni", poručio je Cerić.

Osvrnuvši se na reorganizaciju Islamske zajednice nakon raspada nekadašnje SFRJ, Cerić je rekao da se podrazumijevalo da Bošnjaci u Srbiji budu sastavni dio BiH u smislu etničkog, nacionalnog i vjerskog identiteta.

"To se podrazumijevalo, kao što se podrazumijeva da je pravoslavna crkva u BiH sastavni dio Srpske pravoslavne crkve na Balkanu, posebno u Srbiji, i nama u Sarajevu nikada nije padalo na pamet da sugerišemo kako bi ona trebalo da se odredi prema Svetom Sinodu u Beogradu", naveo je reis.

On je kao primjer naveo institucionalnu organizovanost Bošnjaka u Sloveniji i Hrvatskoj i kaže da, prema istom principu, i Bošnjaci u Srbiji imaju pravo da budu dio jedinstvene zajednice u BiH.

"To je njihovo pravo, a ne obaveza i mi nemamo pravo da im to pravo uskratimo", kazao je reis.

On je negirao postojanje sukoba muslimana u Sandžaku, uz ocjenu da je tu riječ o "jednoj neprincipijelnoj intervenciji kojom je data podrška registraciji još jedne zajednice, pored postojeće".

Takva pojava postoji još samo u Grčkoj, naveo je vjerski poglavar.
Cerić smatra da je za tu intervenciju odgovorna vlast u Beogradu i da "ne razume zašto je bilo potrebno da se problem pravi tamo gdje ga nema".

On je podsjetio da je, uoči održavanja Objediniteljskog sabora Islamske zajednice u Srbiji, marta 2007. godine, bio primljen kod predsjednika Srbije Borisa Tadića i da je tada postignuta saglasnost oko načina na koji će ona biti definisana, gde će joj biti sjedište i ko će njome rukovoditi.

Islamskom zajednicom u Srbiji rukovodi glavni muftija Muamer Zukorlić koji je, cijeni Cerić, veoma mnogo učinio za tu zajednicu i "podjednako dobro služi muslimanima u Srbiji i Srbima".

"Zukorlićevu energiju i ugled koji uživa u muslimanskom svijetu, Srbija bi trebalo da koristi za popravljanje svog imidža u islamskim zemljama, a ne da muftiju osporava", naveo je Cerić.

On tvrdi da nikada nije čuo da je Zukorlić dovodio u pitanje suverenitet Srbije i Islamske zajednice u okvirima zakona i ustava Srbije.

Zukorlić se, dodao je, nikada nije zalagao za nekakvu autonomnost Sandžaka na način kako su to činili "pojedinci početkom 90-tih godina prošlog veka".

Zato, navodi, on u muftiji vidi nekog ko bi mogao da bude "most saradnje između Srbije i BiH u mnogim sferama".

Ovaj vjerski poglavar kaže da je sa predsjednikom Tadićem tada potvrđena i potreba otpočinjanja bošnjačko-srpskog dijaloga, ali da se, "nažalost, po tom pitanju dalje od toga nije odmaklo".

Reis nije propustio da ukaže na pitanje postojanja samo jedne džamije u Beogradu, gdje za posljednjih 100 godina, veli, ništa nije urađeno i gdje "Islamsku zajednicu predstavlja samo porodica Jusufspahić", koja, kako navodi, "njeguje svoju privatnu islamsku zajednicu koja nije ni institucionalizovana".

Reis je uvjeren da Srbi i Bošnjaci mogu biti prijatelji, dobre komšije i sunarodnici i da je to evidentno na terenu koji on svakodnevno obilazi.

On tvrdi da su Bošnjaci jedini koji mole da se Srbi ne iseljavaju, da ostanu na svojim ognjijštima i žive zajedno sa muslimanima.

"Naša dva naroda spajaju mnoge sličnosti koje su se vjekovima prožimale na ovim prostorima.

Teško je utvrditi ko je na koga tu više uticao. Uvjeren sam da nije moguće činiti humana preseljenja, posebno ne na Balkanu koji je najgušće naseljeno područje različitih religija, kultura, jezika i običaja", kazao je reis.

On, međutim, tvrdi da, kao narod nad kojim je izvršen genocid, Bošnjaci nisu što su nekada bili, da su se promijenili i da je uvjeren da "Srbi u Beogradu teško mogu da shvate bol i nepravdu koja im je učinjena".

Hoće li se to ikada dogoditi, zapitao se i dodao da ne zna i da ostavlja Srbima da sami prosuđuju, rekao je Cerić.