A+ A A-

POTREBNO DEFINIRATI CILJEVE HIFZA I MORALNI LIK HAFIZA

     U okviru IV takmičenje u hifzu Kur'ani-kerima u Bosni i Hercegovini, kojeg su organizirali Vjerskoprosvjetna služba Rijaseta Islamske zajednice i Svjetska organizacija za hifz Kur'ani-kerima iz Džedde, na Fakultetu islamskih nauka u Sarajevu održan je u četvrtak okrugli sto "Učenje Kur'ana i hifz u Bosni i Hercegovini".

     "Škole Daru-l-Kur'an u Bosni i Hercegovini" bilo je izlaganje prof. dr. Ismeta Bušatlića u kojem su prezentirane značajne zanimljivosti o radu, djelovanju škola Daru-l-Kur'an u BiH i brižljvoj pažnji Bošnjaka prema učenju Kur'ana.

hifz-fin1

     Bošnjaci su posebnu pažnji posvećivali prepisivanju Kur'ana, pa je bilo onih koji su se specijalizirali za ovo područje, a postoje podaci da je bilo prepisivača koji su 285 puta prepisali Kur'an. Pažnja koja je ukazivana prema Kur'anu vidljiva je iz vještih dekoracija i iluminacija prijepisa Kur'ana, pravljenju posebnih korica (gilaf) ili kutija, torbi, vrećica od različitih materijala u kojima se držao ili nosio Kur'an, kazao je, između ostalog, dr. Bušatlić.

     Prema riječima prof. Bušatlića, zanimljivo je da su Bošnjaci pravili posebnu posudu pod nazivom "Kur'an tas" u kojoj je držana voda da se njome kvasi prst prilikom listanja, otvaranja novih listova Svetoga teksta, da se ne bi prst stavljao na usnu i koristila pljuvačka, jer se smatrala nedostojnom da se koristi za Kur'an.

     Mektebi i nekadašnje mualimhane su imali ključnu ulogu u učenju i upućivanju u Kur'an, u mektebima je težište bilo na učenju Kur'ana, prvo opismenjavanje je išlo posredstvom Kur'ana, jer su djeca u mektebima prvo učila kur'ansko pismo i tekst, istakao je dr. Ismet Bušatlić, izražavajući žaljenje što je ogroman dio izvora i naše tradicije nestao, što našom nebrigom, a što dušmanskom agresijom. 

15 udžbenika tedžvida

     " Udžbenici tedžvida u Bosni i Hercegovini i njihova primjena u obrazovnim ustanovama" bila je tema dr. hfz. Fadila Fazlića. Hafiz Fazlić je istakao da su Bošnjaci bili svjesni da je učenje tedžvida na razini obaveza fardi kifaje, ali je praktična primjena tedžvidskih pravila fardi ajn, obaveza svakog učača.

     Bošnjaci su njegovali poseban odnos prema kur'anskom tekstu do te mjere da se nekada svaki natpis na arapskom jeziku smatrao nečim vrijednim i ostavljao na posebno mjesto. Izučavanje tedžvida u Bosni i Hercegovini ima dugu tradiciju i bilo je u funkciji odgoja djece.

     Hafiz Fazlić je kazao da je na ovim prostorima napisano 15 udžbenika tedžvida, od kojih su neki štampani, a neki su ostali u rukopisu, pojedini su pisani na turskom jeziku, neki arebicom, neki na bosanskom jeziku, a postoji i tedžvid u stihovima na bosanskom jeziku.    

Perspektive hifza u BiH

     Mr. Muharem Omerdić rukovodilac Vjerskoprosvjetne službe Rijaseta govorio je o perspektivama učenja hifza, ističući da u Bosni i Hercegovini danas imamo 192 živa hafiza i hafize, od toga su 149 muškarci, dok preostali dio čine hafize.

     Poteškoće koje se javljaju u učenju hifza su mali broj muhafiza, mentora koji žele voditi nove kandidate, te je zato potrebno razmotriti ulogu mahafiza, jer još uvijek nije zadovoljavajući interes za hifz.

     Potrebno je, kazao je mr. Omerdić, jačati odnos na relaciji muhafiz- hafiz, posebno u segmentu daljeg usmjeravanja i održavanja kontakata sa novim hafizima, jer imamo hafiza koji svojim karakternim osobinama ne promoviraju ovu časnu ulogu. Ne bi trebalo dati ovu časnu titulu dok moralne karakteristike kandidata ne zasluže titulu hafiza, u čemu je velika uloga muhafiza, mišljenja je mr. Omerdić.

     Rukovodilac Vjerskoprosvjetne službe je predložio da se prema Rijasetu, u cilju poboljšanja ove problematike, upute prijedlozi, između ostalog, da se pisanim dokumentom definiraju obaveze muhafiza, definiraju uslovi koje trebaju ispunjavati kandidati za hifz, uključujući njihovo ponašanje, oblačenje i sl., definiraju ciljevi hifza, da se razmotriti mogućnost oduzimanja ove časne titule od onih osoba koje ne poštuju pravila koja se odnose na moralni lik hafiza, da se predloži iznalaženje mogućnosti za stimulaciju hafiza i kandidata za hifz, kao i rad na pronalaženju novih, posebno mlađih, kandidata za hifz.

     U nastavku ovog okruglog stola Ibrahim Softić je govorio o "Metodologiji poučavanja Kur'anu u mektebima", iznoseći svoja vlastita iskustva, ali i određene pedagoške i metodičke preporuke, posebno naglašavajući važnost korištenja novih audio-vizuelnih mogućnosti i sredstava.