A+ A A-

IZBACIVANJE VJERONAUKE: SLUČAJAN PROPUST ILI NAMJERNA GREŠKA

ucionica     Glavni odbor Aktiva vjeroučitelja Gračanice i Doboj Istoka obratili su se javnosti protestirajući na Prijedlog Okvirnog nastavnog plana i programa za peti razred devetogodišnje osnovne škole u kojem je izostavljen nastavni predmet Vjeronauka.

     Pitajući se da li se radi o slučajnom propustu ili namjernoj grešci Glavni odbor Aktiva vjeroučitelja u saopćenju za javnost koje je potpisao Samir Dedić ističe: "U najnovijem Prijedlogu Okvirnog nastavnog plana i programa za peti razred devetogodišnje osnovne škole koji je dostavljen kantonalonim ministarstvima obrazovanja, a putem istih dostavljen na uvid svim školama na prostoru Federacije BiH, odmah je primijetno da redovnog izborno-obavezujućeg predmeta Vjeronauka nema čak ni u napomeni. Ovo navodimo iz razloga što je u Prijedlogu Okvirnog nastavnog plana za četvrti razred devetogodišnje osnovne škole u napomeni dato objašnjenje da je nastavni predmet Vjeronauka/Vjeronauk regulisana kantonalnim zakonodavstvom. Nije jasno zašto Koordinacijsko tijelo za provođenje i praćenje obrazovne reforme u Federaciji BiH koje je donijelo Prijedlog Okvirnog plana i programa, istu stvar nije učinilo i ovaj put. 

Namjera devalviranja predmeta

     Aktiv vjeroučitelja Gračanica i Doboj Istok je razočaran ovakvim odnosom Koordinacijskog tijela za provođenje i praćenje obrazovne reforme u Federaciji BiH prema redovnom (izborno-obavezujućem) predmetu Vjeronauka. Naše razočarenje je veće kada se ima u vidu da je ista situacija posrijedi i kod Spiska odobrenih udžbenika za upotrebu u nastavi u školskoj 2007./08. godini od strane Federalnog Ministarstva obrazovanja i nauke gdje se i tu ne navodi predmet vjeronauka kao da uopće ne postoji. Ovo nas navodi na zaključak da ovdje nije u pitanju propust već namjera devalviranja ovog predmeta. Voljeli bismo da griješimo, ali sve ukazuje da nije tako.

     Vjeronauka je kao redovan školski predmet, osim u propalom komunističkom periodu, postojala u školama u Bosni i Hercegovini sve od uvođenja organizovanog obrazovanja djece - od turske uprave, preko austrougarske, između svjetskih ratova, pa sve do danas.

Od vremena intenzivnog otvaranja tzv. narodnih škola u doba Austro-ugarske pa nadalje predmet Vjeronauka je pod rednim brojem 1 egzistirao i to pod sljedećim imenima: Vjeronauka (od 1880. do 1924. god.), Nauka o vjeri i moralu (1925. - 1933.), Nauka o vjeri sa moralnim podukama (1934. - 1940.), Vjeronauk (1941. - 1944.), Vjerska nastava (školska 1945/46.). Od 1946. do 1992. godine predmet je bio izbačen iz Nastavnog plana i programa. Naravno, 1993/94. Vjeronauka je ponovo vraćena u škole.

     Napominjemo da je Okvirni zakon o osnovnom i srednjem obrazovanju u BiH, koji je donesen 30. juna 2003. godine, definirao značaj predmeta Vjeronauka na državnome nivou (kroz obrazovni sistem u Brčko Distriktu BiH, Republici Srpskoj, Federaciji BiH i kantonima). Naime, član 9. glasi: 'Škola će unapređivati i štititi vjerske slobode, toleranciju i kulturu dijaloga. Imajući na umu različitost ubjeđenja/vjerovanja u BiH, učenici će pohađati časove vjeronauke samo ako su u skladu s njihovim ubjeđenjem ili ubjeđenjima njihovih roditelja. Škola ne može preduzimati bilo kakve mjere i aktivnosti kojima bi se ograničavala sloboda izražavanja sopstvenih i upoznavanja drugih i drugačijih vjerskih uvjerenja.

Učenici koji ne žele pohađati vjeronauku neće ni na koji način biti dovedeni u

nepovoljan položaj u odnosu na druge učenike.'

     Slično tome i Zakon o slobodi vjere i pravnom položaju crkava i vjerskih zajednica u BiH je u stavu 1. člana 4. odredio da: '... Svako ima pravo na vjersku pouku, koju će vršiti samo osobe koje na tu službu imenuje službeno tijelo ili predstavnik njegove crkve ili vjerske zajednice, kako u vjerskim ustanovama tako u javnim i privatnim predškolskim ustanovama i osnovnim školama i višim nivoima obrazovanja što će se regulisati posebnim propisima.'

Zašto se zakonske odredbe ne primjenjuju

     Zašto se odredbe Zakona ne primjenjuju i kod donesenog Prijedloga Okvirnog nastavnog plana i programa za peti razred devetogodišnje osnovne škole?!

     13. maja ove godine je svim kantonalnim ministarstvima Vjersko-prosvjetna služba Rijaseta Islamske zajednice u BiH poslala Prijedlog Nastavnog plana i programa Islamske vjeronauke za peti razred devetogodišnje osnovne škole. Ukoliko on još nije dobio potrebnu verifikaciju, onda je svakako u navedenom Prijedlogu Okvirnog nastavnog plana i programa za peti razred moralo biti pojašnjenje da će Nastavni plan i Islamske vjeronauke biti naknadno ugrađen u ovaj Prijedlog. Tek tada bismo mogli zaključiti da je postojala dobra namjera, ovako ne.

     Nadamo se da će ovaj propust biti ispravljen, te da narednih godina neće ni biti potrebe reagovati na ovaj način. Ovo navodimo kako bi se predmet vjeronauka  konačno počeo tretirati kao i ostali predmeti. Neka odgovorni za to, samo poštuju gore spomenute zakone i biće dovoljno.

     Tražimo od Federalnog Ministarstva obrazovanja i nauke da Koordinacijsko tijelo za provođenje i praćenje obrazovne reforme u Federaciji BiH ubuduće u Prijedlogu Okvirnog nastavnog plana i programa za devetogodišnje osnovno obrazovanje obavezno navede i vjeronauku kao izborno-obavezujući predmet, sedmični i godišnji fond sati vjeronauke, kao i profil nastavnika koji mogu predavati vjeronuku.

     Pozivamo sve dobronamjerne ljude, intelektualce, vjerske i prosvjetne predstavnike, predstavnike vlasti - zastupnike u kantonalnim skupštinama, federalnom i državnom parlamentu, a posebno roditelje da daju svoj glas za ravnopravan status Vjeronauke sa ostalim predmetima unutar Nastavnog plana i programa za devetogodišnju osnovnu školu!"