A+ A A-

Gospodo, zaključak vam je pogrešan i opasan!

Piše: Abdulgafar Velić, imam Istiklal džamije

gafar

Nije se fetve Reisu-l-uleme o obaveznosti davanja zekata u Bejtu-l-mal ni prenijela vjernicima a već su u email inboxe i na facebook stranice počeli stizati tekstovi koji osporavaju njenu valjanost. Naime,  kao i po običaju, javili su se oni kojima sve smeta i koji sve do iznemoglosti osuđuju i kritikuju s tvrdnjama kako reisu-l-ulema nema pravo izdavati ovakve fetve, kako je sadržaj fetve suprotan islamskom učenju, te kako Bosna i Hercegovina nije islamska država. Uz kritiku se iznose gotovo svi mogući hadisi o zekatu i sadekatu-l-fitru, itd.

Pošto su stavovi onih koji osporavaju valjanost fetve potkrijepljeni predajama, na nedovoljno upućenog čovjeka u nauku fikha (razumijevanje propisa vjere) vrlo lahko mogu utjecati i pokolebati ga u njegovom dugogodišnjem slušanju svog duhovnog autoriteta. Također, redoslijed izlaganja i iznošenja dokaza o osporavanju fetve o zekatu i sadekatu-l-fitru dodatno zbunjuju. Svaka iznesena stavka u ovom osporavanju potkrijepljena je dokazom iz teksta Kur'ana i Sunneta, što na prvi pogled potvrđuje ispravnost svih tih stavki. Sve je to tačno, što pišete, gospodo. Svaka vaša stavka je ispravna i utemeljena. Da, sve ste to dobro potkrijepili ajetima i hadisima. I mi čvrsto vjerujemo u Kur'an i Sunnet. Međutim, vaš zaključak je pogrešan.

Pogrešan, opasan i - zlonamjeran!

Ni u nauci nije neobična postavka tačnih premisa s negativnim i netačnim rezultatom. Posebno je to primjetno u statistici. Da bismo prikazali kako rješenja mogu biti pogrešna, unatoč tačnim podacima, možemo uzeti za primjer jedno od istraživanje šta ljudi jedu. Naime, to istraživanje pokazalo je da 50% ljudi stalno jede meso, a 50 % samo kupus, tj. pola populacije je izuzetno siromašno, jer nemaju sredstava da sebi nešto drugo i bolje priušte. Zaključak ovog istraživanja, tj. srednje rješenje ili prosjek kao bit statistike, bio je da ljudi jedu sarmu, što je, naravno, pogrešno.

Također, uzimati dva ili tri hadisa iz jedne oblasti i vezati se samo za njih, a ne uvažavati poruku i duh islama je bez sumnje neispravno. S druge strane, uzimati sve predaje po određenoj temi i donositi sudove kroz prebrojavanje manje i više autentičnih ravija, povoda objave i sl., te matematički donositi sudove je izuzetno opasno.

Kad je riječ o razumijevanju zekata, sadekatu-l-fitra, kao i drugih propisa, potrebno je besprijekorno razumjeti potrebe vremena i prostora kao i trenutne prilike. Kur'anske ajete i Pejgamberove, s.a.v.s., hadise o zekatu treba posmatrati u kontekstu cjelokupnog učenja i duha islama. Učiti o islamu i razumijevati islam nešto je sasvim različito. Zato i Pejgamber, s.a.v.s., kaže: «Kome Allah, dž.š., želi dobro poduči ga razumijevanju vjere». Fakih (učenjak u fikhu) nije onaj ko samo razumije šta je halal, a šta haram! Već je fakih onaj ko razumijeva potrebe vremena, ko zna šta je veći prioritet i šta je manje zlo. Ne znači da je neko, ako dobro vazi ili lijepo uči u Kur'anu, samim tim i dobar fakih, itd.

Preči je cilj kolektiva u odnosu na pojedinca. Također, preča je potreba jednog naroda od potrebe jednog pojedinca. Upravo je cilj ove fetve bio da se zadovolji potreba džemata. Ograničavati zekat na induvidualni ibadet od strane ovih nadriučenjaka, sujetnih i iskopleksiranih pojedinaca krajnje je opasna pojava i zlonamjerna rabota.

Također, uzimati za razlog činjenicu da Bosna i Hercegovina nije islamska država, te stoga ne treba davati zekat u jednu kasu je opasna konstrukcija. Naime,  ako ovako postavljamo stvari onda mi u Bosni i Hercegovini nismo obavezni klanjati ni džumu namaz! Naime, halifa je taj koji daje ovlasti za džumu namaz, ali pošto mi nismo islamska država onda nemamo obavezu klanjati ni džumu namaz, već ćemo klanjati samo podne namaz. Ako slijedimo logiku ovih nadriučenjaka možemo ići još dalje pa reći: pošto danas nema nijedne države da je uređena na čisto islamskim propisima, tj. na način kako je Poslanik, s.a.v.s., uredio društvo/državu u Medini, onda nijedan musliman u Svijetu nije obavezan dati zekat u bejtu-l-mal, niti klanjati džumu namaz.

Međutim, naravno da to nije tako. Za izvršavanje obaveze zekata i klanjanje džume namaza nije uslov islamska država. Svi muslimani svijeta, ma gdje bili i živjeli, dužni su se organizirati, te na taj način uspostaviti zajednicu na principima akideta i šerijata. Po hadisu Muhammeda, s.a.v.s., kada dvojca pođu na put dužni su izabrati jednog između sebe za vođu. Nema islama bez džemata, a džemata nema bez imama - jasan je aksiom islama. Dakako, vođa i vođstvo imaju svoja pravila i to je jasno definirao Resulullah, s.a.v.s. «Nema islama bez džemata, a nema džemata bez emira, tj. predvodnika, a nema predvodnika bez pokornosti predvodniku. Pokornost je u razumljivim stvarima!» - glasi poznati hadis. Dakle, kako god nema slijepe pokornosti u islamu, tako isto nema ni zagovaranja anarhije i nereda. Pokornost je uz razumno i razumljivo, obrazloženo i utemeljeno! Sistem prikupljanja zekata i sadekatu-l-fitra kojeg sprovodi Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini do u detalje je obrazložen i utemeljen, šta više, svojim dugogodišnjim sprovođenjem i konkretnim rezultatima u potpunosti je opravdao svoj model.

Do 1924. godine naš reisu-l-ulema je dobijao menšuru od šejhu-l-islama, odnosno, od halife iz Istanbula, a od trenutka ukidanja hilafeta menšuru reisu-l-ulemi dajemo mi, muslimani, kojeg prihvatamo za svog imama i vrhovnog duhovnog autoriteta. Na osnovu te menšure reisu-l-ulema izdaje dekrete imamima za obavljanje džuma-namaza. U hanefijskom mezhebu džuma namaz je neispravan ako se klanja za imamom koji nema dekret za obavljanje džume namaza od vrhovnog vjerskog autoriteta. Ovaj propis nam kazuje važnost razumijevanja same prirode džume namaza. Naime, džuma namaz je jedan od najvažnijih ibadeta. To je namaz koji se i imenom spominje u Kur'anu u formi naredbe. Svi poslovi i trgovina u vrijeme džume namaza postaju haram, itd.

Umanjivati obavezu džume i zekata muslimanima, posebno bosanskim muslimanima, znači prizivanje našeg utapanja, asimiliranja i na koncu nestanka.

Treba istaći ovdje i činjenicu da su neprijatelji islama nakon dugog proučavanja propisa i učenja islama došli do zaključka da ne mogu uništiti islam dok su kod muslimana tri stvari. Priznali su dušmani da su: jedinstveni Kur'an na arapskom jeziku, džuma kao sedimčni kongres, te hadž kao godišnji kongres muslimana - garant opstanka islama i muslimana.

Naši dobri prethodnici, kada bi petkom polazili u džamiju, govorili su: Idem na džumu namaz a kud ću poslije ne znam. Ne znam kakva će naredba biti na džumi namazu. Pošto je ove godine povećan iznos prihvaćenog zekata od naših vjernika (samo džematu Istiqlal džamije ovogodišnji iznos zekata uvećan je za 50% - tj. od prošlogodišnjih 40 hiljada ove godine je sabrano blizu 60 hiljada KM) potvrda je da naši ljudi slušaju poruke s naših minbera i fetve naših autoriteta. Na našu radost, a na žalost svih ovih isfrustriranih i iskompleksiranih nadriučenjaka.

(Preporod, 15. septembar 2011.)