A+ A A-

Ramazan - Sve sami Selamet

ramadan-3Zahvala pripada Allahu. Zahvaljujemo Mu se, pomoć od Njega tražimo, uputu od Njega tražimo, oprost od Njega tražimo. Tražimo utočiste od Allaha Uzvišenog od zla naših duša i naših loših djela. Koga Allah uputi, u zabludu ga niko ne može odvesti, a koga ostavi u zabludi, nećeš mu naći prijatelja upućivača. Kome Allah ne dadne svjetlo, pa taj svjetla nema. Svjedočim da nema boga, osim Allaha Jedinog Koji druga nema. Počastio nas je najboljom knjigom i najboljim vjerovjesnikom koji je ikad poslan.

Svjedočim da je naš prvak, naš vođa, naš uzor, naš miljenik, naš učitelj i vođa na našem putu Muhammed bin Abdullah, neka su Allahovi blagoslovi i mir na njega, njegovu časnu porodicu i drugove, koji su mu vjerovali, podržali ga, potpomogli i slijedili svjetlo koje je s njim spušteno. Ti su spašeni. Neka je Allah zadovoljan onima koji njegovim pozivom pozivaju, koji njegov sunnet slijede i za uzor ga uzimaju.

Hvala Allahu koji nam je i ovoliko dao znanja o Ramazanu. Isto Mu se zahvaljujemo što nas je poživio i ovog Ramazana. Salavat i Selam učimo i šaljemo našem pejgamberu, Allahovom miljeniku, Muhammed a.s.

Kako je je lijepo biti svjestan ramazana. Malo se osjećam i zbunjenim što nisam u situaciji opisati ovaj mubarek mjesec onako kako mu dolikuje ili kako ga vjernička srca osjećaju. Ovog Ramazani šerifa sam toliko tragao šta je sve napisano i nisam sebi našao tekst kojim bi mogao uokviriti ovaj mjesec i sve što on nosi sa sobom i na kraju staviti tačku. Pa nije Allah bez razloga rekao da je Njegov post i mnogo toga u Ramazanu. Ponavjiše se insan zbog takovog opisa ramazana, raspitivao, istraživao, istraživa i istraživat će do kijametskog dana.

Naravno, zadovoljan sam sa kur´anskim tekstovima kroz koje se provlače ramazan i post i ostali ramazanski sadržajim, ali nisam zadovoljan svojim razumijevanjem istih.

Svevišnji kaže poslije spomena obveznosti posta, kako se traži od nas bogobojaznost koja će biti poduprta nadom u oprost Gospodara svjetova. Te dvije stvari mogu čovjeka očuvati u jednoj ljudskoj, poritivnoj, ravnoteži.

Ali da se vratimo na sami post i kur ansko objašnjenje njegove obveznosti.           

(يا أيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون)

„O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da biste se grijeha klonili" (El-Bekare: 183).

Razmislimo, post je propisan svim naorodima a time i pojedncima. Zbog čega? Jeli propisan da bi se opteretio ili je propisan iz opće, svekolike, koristi, baš njemu, čovjeku? Naravno da nije, jer Svevišnji Allah kaže kako nikome nije stavio u obavezu ono što nemože ponijeti i ispuniti.

Zar o tome ne govori Kur´an a.š.  u suri el -mu´minun u 62-om ajetu;

وَلا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا

„Ni čim vas nismo obavezali od onoga što niste u mogućnost ispuniti". 

 Mislim da je u pitanju u ovom slučaju viša matematika u kojoj je insan na dobitku u kojoj su postavke ovako poredane; čovječe post ti je blagodat i dar godišnji bez kojeg nebi nigdje stigao u svom godišnjem hodu. Malo zastanimo kad je u pitanju je riječ propisan, malo drugačije zvuči propisan od riječi naređen. Pod terminom naređen se razumije imperativ i nejma puno diskusije niti gubljenja vremena a pod riječju propisan ima naznaka  da taj propis ima neprocjenjivu korist za samog čovjeka, izvšioca istog. Zato mi imao običaj reći i za lijek da nam je propisan a on je od koristi za čovjeka.

 (شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدى للناس وبينات من الهدى والفرقان)

„U mjesecu ramazanu počelo je objavljivanje Kur'ana, koji je putokaz ljudima i jasan dokaz Pravoga puta i razlikovanja dobra od zla." (el-Bekare: 185).

Dakle propisan nam je post kao lijek za sve muke, belaje, opterćenja, kako fizičke tako i duhovne prirode. Znano nam je koliko fajde na zdravstvenom, fizičkom, planu imamo od posta ali je veoma bitno biti svjestan koristi od posta na mantalnom i na duhovnom planu. Koliko samo meteža imamo u svojim glavama koje bi jako bilo dobro razbistriti a ramazan je prilika u kojoj imamo dar „obejanjivanja" svega korisnog i svega štetnog, i navigacija koja nas besprijekorno vodi najkraćim putem do, željenog, životnog cilja.

Ramazan je mjesec Kur´ana. Mjesec Knjige u kojoj Svevišnji daje primjer svemu a sve u cilju da čovjek bude čovjek, odnosno da bude bolji. Čovjek je centralna kur´anska tema, a njemu, čovjeku, se objavljuje Knjiga iz milosti, bez obaveze njenog čuvanja kao kompletne Objave ali sa zadatkom prakticiranjem kur´anskih uputa i postavki u svojim životima.

Kao da nam se poručuje, čovječe kolika ti se blagodat nudi iz milosti Svevišnjeg, pa probaj makar u Ramazanu da ono što je već objavljeno razumiš kako bi mogao spoznati Apsolutnu Istinu  i njeno reflektiranje kroz živote svjetova.

Navodi se u hadisu da je Poslanik, s.a.v.s., jednog dana, kada je nastupio ramazan, rekao:

"أتاكم رمضان شهر بركة يغشاكم الله فيه، فينزل الرحمة ويحط الخطايا ويستجيب الدعاء وينظر الله تعالى إلى تنافسكم فيه ويباهي بكم ملائكته فأروا الله من أنفسكم خيراً فإن الشقي من حرم فيه رحمة الله عز وجل"

„Došao vam je ramazan, mjesec berićeta u kojem vas Allah prekriva i spušta milost, a skida grijehe i prima molbe. Allah u njemu posmatra vaše natjecanje i izaziva Svoje meleke, pa zato pokažite se Allahu što boljima. Jer nesrećan je onaj kome bude u njemu uskraćena Allahova, dž.š., milost".

Nesrećan je, jadnik, onaj kome bude Allahova milost uskraćena! Zato se natječite u činjenju dobra i za to neka se trude i natječu oni koji hoće da se natječu. Nesrećan je i jadan onaj kome ne bude data milost u ramazanu.

Ramazan nam je prilika da kroz čišćenje tijela od raznih natruha, čišćenjem naših mozgova od raznih devijacija i naših duša od mnogih „savremenih" bolesti, koju treba iskoristiti te naći svoje mjesto u ostvarivanje sreće na ovom svijetu i jačanju nade u oprost Svevišnjeg na budućem svijetu.

U ramazanu nam se nudi navigacija pravog puta čiji se signali posebno jačaju u vremenu sustezanja ljudi u ime svog Gospodara, između ostalog onoga šro je vam ramazana halal i dozvoljeno. Dakle ovo je mubarek vrijeme u kom je potrebno samo snažno htjeti a sve drugo će ići po božanskoj shemi olakšavanja a ne otežavanja.

 Nismo li u situaciji svaki dan čuti i vidjeti primjere potvrde Allahovih riječi u kojima kaže;                                                                                     

  يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ

„Allah želi da vam olakša, a ne želi da vam oteža" (El-Bekare 185)        

Vidimo i čujemo o ljudima koji poste a obavljaju veoma teške o odgovorne poslove. Naprotiv kod njih se da primijetiti čak i oduševljenje što pripadaju poslušnim i odanim Božijim robovima čak i više ojačanima činjenicom da oni pripadaju sveopćem dobru i Allahovoj milosti koja se zove Ramazan.

Zamislimo, mi onako očišćeni tjelesno, umno razbistreni, čistih nijjeta, namjera i odlučnosti prilazimo ispunjenju časne ljudske misije na ovom svijetu a ona je ibadet Svevišnjem Allahu, kroz namjesnikovanje na zemlji. Kao još jedan veliki blagodar u podređivanju sebe toj plemenitoj misiji, jeste stavljanje prokletnika, šejtana u okove. Šta na sve dosad spomenuto reći osim jedno iskreno, robovsko hvala Gospodaru na neizmjernim blagodatima inače, a onima u ramazanu posebno.

Kada upitah svog ahbaba Ibrahim ef, da li insan ponekad griješenjem oslobodi prokletog šejtana okova ramazanskih, a on mi odgovori da vezivanje šejtana u okove je blagodat Uzvišenog Allaha, i dodade; ali imaj na umu da je ljući i bijesniji pas kad je svezan pa se treba odmaketi od bijesnika i prokletnika.

Dopade mi se opis Ramazana kao gosta-učitelja, kojim mnogo od saznanja nudi a malo traži od nas zauzvrat. Za svaki naš dah, pomak, lijepu misao pa čak i spavanje imaćemo hajr od toga zbog ramazana. Isto je tako dobro što su u ramazanu neki vidjeli šansu za upis na ramazanski kurs ili sa malo više angažmana upisati se u Ramazansku školu. To je škola za koju ima malo priprema ali ima za sve i svakoga mjesta jer je učitelj milostiv i poručuje svi se upišite sigurno ćete uspjeti. Jedini uslov za uspjeh je snažno htjeti i samilostan biti i respekt pokazati i eto uspjeha. U toj školi su uče veoma zanačajne lekcije, a to su lekcije života a ne životarenja, i zato se mora respektirati „učitelj" da bi nešto naučili.

Učitelj svjetova, naš pejgamber, Allahov miljenik, Muhammed a.s. nas pouči da je ramazan naš mjesec, mjesec njegovih sljedbenika i jedino je poslanik iskazivao žudnju da mu Svevišnji dadne da dočeka mubarek mjesec ramazan. Ramazan u kom je pored čišćenja, i glačanja srčanih i umnih pendžera kako bi imali jasniji pogled na svijet u sebi i oko nas kao i vrijeme koje obilježavamo. Izuzetna nam je prilika da napunimo svoje akumulatore, srca, imanom, kako bi mogli odisati vjerom, razumom, i zadovoljstvom i u ostalih jedanaest mjeseci jedne godine.

Od ramazana imaju svi koristi, i ko je u njemu u ko je u „offside-u". Svevišnji Allah nam savjetuje da obznanjujemo Njegove blagodati. Izazivajmo one koji su na margini blagodarnog ramazana kako je lijepo postiti, kako se insan osjeća rahatnijim, kako smo iznašli rješenje na mnoštvo problema, kako se osjećamo jačim, sigurnijim i bogatijim.

Jednostavno im recimo da sve gore pomenuto imamo zato što ramazanimo. Osluhnite samo poruku i misao riječi ramazaniti. U njoj je sve satkano od sadržaja ramazana.

Hajde brate i sestro, uključi se ako još nisi, a ako jesi pojačaj svoj udio u općem dobru robovanja Gospodaru svjetova i slijeđenja puta čije je staze ucrtao učitelj svjetova Muhammed a.s.

Pozivam, posebno, one ljude koji su na sebe uzeli odgovornost za ono što je na ovom svijetu najsvetije, čovjeka, da se u okvirima ramazanskih refleksija dobra, preispitaju je su li na visini zadatka koji im je povjeren. Dakle, zadatka, a ne položaja i stolice koju smo možda okupirali ili se zalijepili na nju pa nikako da se od nje otkrpimo.

Pozivam vas na sehur, i onaj fizički pri zapaštanju svakog dana a i onaj opšti koji ima poruku stalne i svjesne budnosti u našim životima. Ramazanska budnost je svijest o veličini blagodati ovog mubarek mjeseca koju imamo priliku da uživamo.

Pozivam sve na opću terapiju u kojoj svako može naći nešto za sebe. Zašto svako za sebe? Pa svako od nas ima ne samo jednu muku ili bol, te je svakom potreban lijek i poslije lijeka terapija. Neko će sebe naći na sehuru, neko na zajeničkom namazu ili mukabeli, neko na iftaru a neko na teravih namazu. Liječnik svih bolesti, olakšavatelj svih muka, Svevišnji Allah, nas pooziva da budemo u svemu redovno uključeni pa će nam On propisati najbolji lijek i terapiju. Reakciju djelovanja lijeka ili terapije ne možemo odmah osjetiti, treba vremena, a čini mi se ponajviše čovjeku nedostaje, upravo, vremena.

(إذ تستغيثون ربكم فاستجاب لكم أني ممدكم بألف من الملائكة مردفين)

I kada ste od Gospodara svoga pomoć zatražili, On vam se odazvao: "Poslat ću vam u pomoć hiljadu meleka koji će jedni za drugim dolaziti" (El-Enfal: 9).

Ovo što danas imamo je veliki razlog koji nas tjera na odlučnost da se obraćamo i činimo dovu Milosnom Allahu, da nas oplemeni mubarek ramazanom. Ne žalimo svoj  glas u  opetovanju svoje zahvalnosti Gospodaru na neizmjernim blagodatima, općenito, i posebnim, blagodatima, sadržajima ovih mubarek ramazanskih dana, sati, minuta, sekundi i trenutaka. Salavatimo i  selamimo našeg predvodnika, božijeg poslanika, Muhammed a.s. zbog koga sve Allah stvori i nama darova da budemo njegovi a.s. sljedbenici.

Draga braćo, nalazimo u drugoj trećini ramazana, mjeseca Kur'ana, mjeseca regeneracije imana, proljeća islamskog življenja, mjeseca čišćenja, mjeseca škole i naukovanja, mjesecu sadake, pa ga zato moramo iskoristiti ove preostale mubarek dane. Moramo napuniti u njemu baterije, obezbijediti sigurnost, izaći iz njega sa zarađenim rahmetom, oprostom i izbavljenjem iz Vatre.

Ovo kažem moleći Allaha da meni i vama oprosti. Molite Ga odazvat će vam se.

Imam Kemal ef. Crnac