A+ A A-

Prva ramazanska hutba

ŠEHRU RAMADAN

Prva ramazanska hutba 1432. / 2011.

الحمدُ لِلَّهِ الذي فَرَضَ عَلَينا الصَّوْمَ كَما فَرَضَهُ عَلَى الّذينَ مِنْ قَبْلِنا. الحمدُ لله الذي أكْرَمَنا وأنْعَمَ عَلَيْنا ِبشَهْرٍ كَرِيمٍ مُبَارَكٍ هو شَهْرُ رمضان . شَهْرُ رَمَضَانَ مَدرسَةٌ لِتَرْبِيَةِ النُّفُوسِ والقُلُوبِ . مَدرسةٌ لِتَقْوِيَةِ الإرادَةِ ، مدرسةٌ لِلعِبادَةِ والطَّاعاتِ . (نشهد....)

رمضانُ شَهْرٌ يَتَوَحّدُ فِيهِ المُسلمونَ فِي كُلِّ مَكانٍ عَلى طاعَةِ رَبِّهِم والعَمَلِ ابْتِغاءَ مَرْضَاتِهِ .( ونشهد ...)

شهرُ رَمَضَانَ شَهْرُ الكَرَمُ والصَّبْرُ ، شَهْرٌ تَتَنَزَلُ فِيهِ نَفَحَاتُ اللهِ على عِبادِ اللهِ ، فَتُغْلَقُ فِيهِ أبْوابُ جَهَنَّمَ ، وتُصَفَّدُ فِيهِ الشَّيَاطِينَ . النَّافِلةُ فِيهِ بِأجْرِ فَرْضٍ ، والفَرضُ فيهِ بِأجْرِ خَمْسِينَ فَرْضًا فِيما سِوَاهُ .(صلى الله ...)

حَقـًا لَوْ عَرَفْنا مَا فِي رَمَضانَ مِنْ خَيْرٍ لَتَمَنّىَ كُلٌّ مِنّا أنْ تَكُونَ السَّنَةُ كُلُّهَا رَمَضَانْ .

Ramadan_11Cijenjeni džemate,

Došao nam je, hvala Allahu, naš najdraži musafir. Najdraži jer nam donosi najviše dobra, koja nam nijedan drugi musafir ne može donijeti. To je post u šehru ramadanu!

Vi ste o ramaza­nu, dugom i strogom islam­skom postu, mnogo čuli i pro­čitali. Vi ga i sami postite. Ipak, da li znamo osnovne smislove i svrhu islamskog posta? Ne, još uvijek to dovoljno ne znamo! Da znamo, bilo bi ne samo više postača nego bi oni koji poste bolje čuvali i više pazili na ovaj islamski šart. Da ga shvatimo i doživljavamo kako mu priliči, ramazan bi od nas činio čvršće vjernike, on bi nas preporođi­vao i njegovi tragovi bi se osje­ćali tokom čitave godine, sve do idućeg ramazana.

Zašto je Allah propisao post u mjesecu rama­zanu i zašto On, dželle šanuhu, želi da post bude nama za sva vremena.

Svrhu posta izrekao je Allah:

O vjernici, propisan vam je post kao što je bio propisan i onima koji su bili prije vas - da biste mislili na Boga (el-Bekare, 185).

U ovom ajetu nalazi se zavisna rečenica: le'allekum tettequn. Dosad se ova rečenica prevodi­la: da bi ste bili bogobojazni, ali nama se čini da ju je bolje prevesti: da biste mislili na Boga.

Neko može - Kur'an o tome govori - klanjati namaz da bi se istakao pred drugima ili zbog nekog drugog motiva, može da ga obavi samo pro forme, tj. da ne bude duhovno prisutan u njemu; neko može otići na hadž radi trgovine i tu­rizma, a ne u ime Boga; može podijeliti zekat da bi se npr. hvalisao, a ne u ime Boga, ali niko ne može postiti ramazan ni u čije ime osim u ime Boga. Zato je Muhammed, a.s. rekao:

الصِّيَامُ لاَ رِياَءَ فيهِ

„U postu nema pretvaranja (murailuka)."

Zaista, kad musliman posti, on čini ibadet koji nije samo ja­van, kao izvršavanje drugih islamskih šarta, već je i tajni. Mo­gao bi da prekine post koliko hoće puta na dan, ali on to ne čini, On misli na Boga i posti samo u ime Njega. Pogledajte naše težake: rade na njivi, ožedne, pokraj njih teku bistre vode, ali oni skoro da ih ne pri­mjećuju. Pušači, isključivo ja­kom vjerskom voljom, s lahkoćom odustaju od pušenja i sl. Može li išta drugo ljude tako iskreno, čvrsto i bezuslovno odvratiti od strasti kao po­st?

Da li sad razumijemo svrhu posta? Dakle, Allah traži od lju­di da budu moralni u ime Njega, njihova Stvoritelja i Uzdržavatelja, kako bi, ne samo na javi, već i u tajnosti, mislili na Njega i djelovali u skladu s Njegovim propisima. Da li će čovjek učiniti nemoralnu radnju ako ga drugi ljudi gledaju? Neće. A da li će to učiniti u tajnosti?

Braćo i sestro, mi smo ummet koji Allaha sluša ne samo na javi već i u tajnosti. Mi nismo moralni samo kad smo izloženi pogledu drugih ljudi već i kad smo sami i kad bismo mogli učiniti prestup a da ga nikad niko od ljudi ne vidi i ne sazna za nj. A da bismo se uspeli do tog stepena, da misli­mo na Boga i u tajnosti, On nam je propisao post.

Islamski post uči i odgaja čovjeka najiskrenijoj moralnos­ti. Razmislite: koliko vremena smo u životu sami, pa ćete vi­djeti da bi vodilo u moralnu anahriju kad i tada, u tajnosti, ne bismo mislili na Allaha.

Da bih potkrijepili svrhu is­lamskog posta, navedimo dva primjera:

U jednoj zemlji konzumira­nje alkohola, koje je uzelo toli­ko maha da je ozbiljno ugrozilo zdravlje i prosperitet nacije, za­branjeno je državnim zakoni­ma. Ispostavilo se, nakon godi­nu dana, da ljudi ništa manje ni­su pili alkohol. Čak su, pošto legalno nisu mogli doći do nje­ga, konzumirali njegove suro­gate te se trovali i umirali.

Na drugom kraju svijeta, na jednom kontinentu, opasna, do danas neizlječiva bolest AIDS, u nas nazvana SIDA, ugrozila je milione stanov­nika. Država je upotrijebila sva sredstva da bi spriječila katastrofu. Istakla je zastrašujuće reklame u medijima, promet­nim mjestima i organizirala stručna predavanja o toj bolesti. Da li će se njeni stanovnici od­reći heteroseksualizma i homo­seksualizma - to ćemo vidjeti, ali dpsadašnje iskustvo go­vori da će to biti u nedovoljnoj mjeri.

Da spomenemo jedan kur'anski primjer u kome se govori o Jusufu, a.s. Bio je mlad i posebne ljepote. Dospio je na dvor i tu ga je pokušala zavesti vladara žena, takođe lijepa i mla­da.

I ona je bila poželjela nje­ga, a i on bi bio nju poželio da od Gospodara svoga nije opo­menu ugledao - tako je bilo, da odvratimo od njega izdaj­stvo i blud, jer je Jusuf uistinu bio Naš rob iskreni (Jusuf, 24).

Jusuf je mogao počiniti 'fahišu', ogavno djelo, a da ne odgovara pred državnim zako­nom. Bio je ponukan na to u tajnosti. Ali, vidjeli ste, on i u tom momentu misli na Allaha i samo njegovo iskreno vjerova­nje moglo ga je odvratiti od zla. Eto, to je primjer kako se i u tajnosti sluša Bog, primjer koji svaki musliman mora slijediti. Pogotovo to važi za mlade lju­de.

Rekao je Muhammed, a.s.: „Ko bude postio u ramaza­nu i poslije toga ne bude zgrije­šio Alahu ući će u Džennet - bez polaganja računa. A ko bude postio u ramaza­nu pa poslije njega bude grije­šio svom Stvoritelju. njegov će post biti odbijen."

I rekao je: „Pet stvari prekidaju post i uskraćuju njegovu svjetlost: laž, gibet (ogovaranje), preno­šenje tuđih riječi, strastven (ne­dozvoljen) pogled i lažna za­kletva."

Braćo i sestre u islamu, nemojte se zadovoljiti samo ti­me da se u ramazanskog posta  odreknete jela, pića i dozvoljenog uživa­nja, već se okanite svih ružnih navika i stvari. Učinite da u ramazanu posti vaš stomak, zatim jezik - tako što ćete paziti da ne izgovorite ni jednu lošu  riječ, vaše oči - tako što ćete -paziti da ne gledate što je Allah zabranio gledati, vaše uši - tako što će­te paziti šta slušate, i, posebno vaše srce.

Naša srca - to znači: naša osjećanja i naše misli moramo nastojati očistiti od svega što Bog, koji nas je stvo­rio i obasuo darovima, ne voli. Da bismo to postigli, činimo ono što, po uzoru na Allahove poslanike, čine eviije, Allahovi prijatelji. Oni smatraju da su pokvarili post čak i ako im ne­valjala misao ili želja padnu u srce. Tako oni poste i srcem. Oni ramazan iskoriste da šejtana što dalje odbiju od sebe. U kratkoj kur'anskoj suri En-Nas šejtan je nazvan: 'El-Hannas' /  onaj koji iza busije napada i povlači  se,  ponovo  napada  i povlači se. 'El-Hannas' ubacu­je ružne misli i želje u srca ljudi i tako ih zavodi ili nastoji zavesti. Da bismo ga odbili, ima jedan si­gurno uspješni lijek, što više učenja Kur'ana, Što više spomi­njanja Allaha i razmišljanja o Njemu. Ramazan nije uzalud mjesec Kur'ana, mjesec u ko­me je započelo objavljivanje Čas­ne Knjige.

U ajetu koji dolazi iza ajeta u kome je propisan post stoji da je Kur'an 'El-Furkan' / Rastavljač istine od zabiude. Kur'an to zaista jeste i to znaju samo oni koji su poslušni samo Bogu, koji su apsolutni gospodari svojih strasti i koji su šejtana odbili od sebe. Samo oni shvataju veličinu hadisa u kome se kaže da Kur'an nadvisuje sve ljudske knjige kao što Stvoritelj svih svjetova nadvisuje ljude.

Osim naše radosti dok slu­šamo šumove i razgrćemo du­bine mudrosti 'sedam mora' Kur'ana, mi ćemo duhovno uži­vati u iftarima, sehurima, teravih-namazu, u i'tikafu, u iščeki­vanju Lejle-i Kadra, a zatim u Ramazanskom bajramu, islam­skom blagdanu kojim se obilje­žava naš trijumf nad svim slabostima i napastima. O svemu tome ste slušali ili će­te još čuti u ovim blagoslovlje­nim danima.

Ramazan je mjesec koji nas uči da životu priđemo ozbiljno, da ne budemo sigurni da ćemo uvijek imati dosta jela i pila, da se ne oholimo, da se priprema­mo za eventualne situacije u kojima bismo mogli gladovati i, posebno, da mislimo na one koji nemaju, te da im udjeljuje­mo. Poslanik, a.s., je dijelio sadaku tokom čitave godine, a uz ramazan je to činio još više. Čuven je njegov hadis u kome stoji da nije musliman onaj koji zanoći sit a njegov komšija gla­dan, čak ako taj komšija nije musliman.

Poslanik je govorio i o još jednoj dimenziji posta: „Postite - bićete zdravi."

Islamski post - to je 'operacija bez noža', kako je napisao jedan naš autor. Zais­ta, islamski post sprečava ili li­ječi niz bolesti probavnih orga­na, krvotoka, srca, nervnog sis­tema i dr. Ali to nikako nije os­novna svrha posta, kako se to želi protumačiti. Na isti način se kaže da je namaz propisan 'radi gimnastike', i sl. To su površna i netačna tuma­čenja. Islamski propisi oživljuju čovjekovu dušu i tijelo - u isto vrijeme, čovjekov duh i tijelo u islamu nisu razdvojeni, tj. ne posmatraju se izolovano već komplementarno i u sintezi. Nažalost, ljudi ograničenog mišljenja čak i vjeru tumače u horizontu ovosvjetskih i materi­jalnih interesa.

Da bi sumirali ideje današ­nje hutbe, navest ćemo nekoli­ko Vjerovjesnikovih hadisa:

„Ima postača koji od posta imaju samo gladovanje i žeđ."

„Uzvišeni   Allah   je   rekao: 'Zaista, post je Moj i ja ću za njega posebno nagraditi.'"

„Postač ima dva veselja: iftar i susret sa Allahom, kad, će On nagrađivati za post."

„Kad bi moj ummet znao šta ramazan donosi, zaželio bi da on traje čitavu godinu."

„Ko isposti ramazan iskreno i nada se nagradi, za to će mu biti oprošteni prošli grijesi."

„San postačev je ibadet (poslušnost Bogu); njegova šutnja je veličanje Allaha; djela mu se udvostručuju; dove pri­maju; grijesi opraštaju."

„Džennet željno očeku četvericu: učača Kur'ana, onog koji čuva jezik (od nepristojna go­vora), onog koji nahrani glad­nog i onoga ko posti u mjesecu rama­zanu."

Allahu naš, pomozi da nas u ramazanu ne mimoiđu blagoda­ti koje nam šalješ iz Svoje milosti! Mi smo Tebi iskreno odani!

Hfz. Ismet Spahić,

zamjenik reisu-l-uleme