A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ponovni dolazak Isaa a. s.

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da li se u Kur'anu spominje duševno uzdignuće Isa a. s., ili se to uzdignuće desilo kako duševno tako i tjelesno?! Gdje se spominje ponovni dolazak Isa a. s. na ovaj svijet, da li se to spominje u Kur'anu ili u hadisu? I na kraju, zašto rahmetli Husein ef. Đozo negira
ponovni dolazak Isa a. s.? Molim vas obrazložite nam malo sve to?


Odgovor

Dugotrajne se rasprave vode oko spomenutih akaidskih pitanja među islamskom ulemom, ali od tih rasprava nema neke praktične koristi. Da je bitno za nas pitanje da li je Isa a.s. uzdignut tjelesno i duhovno, ili samo duhovno, Kur'an bi to pojasnio ili Poslanikov a.s. hadis. Budući da se to nije desilo, znači da nije od suštinske važnosti. No općenito, da je riječ samo o duhovnom, a ne i tjelesnom uzdignuću, u tom slučaju ne bi bilo nikakve posebnosti Isaa a.s. u odnosu na druge ljude, budući da se ljudske duše nakon smrti uzdižu prema nebu. Čudo postoji samo ako je riječ i o tjelesnom uzdignuću. Zato Kur'an i negira tvrdnju njegovih neprijatelja da su ga ubili, jer je uzdignut.
O njegovom ponovnom silasku postoje oprečna mišljenja, budući da se o tome ne govori izravno u Kur'anu, već u hadisima. Oni koji smatraju da se vjerske dogme mogu ustanovljavati samo Kur'anom, osporavaju vjerovanje u njegov ponovni silazak, a oni koji smatraju da se dogme mogu ustanovljavati autentičnim hadisima, vjeruju u spomenutu doktrinu.
Rahmetli Husein ef. Ðozo je osporavao vjerovanje u ponovni silazak Isa a.s. na Zemlju zato što je ono u oprečnosti s vjerovanjem da je Muhammed a.s. posljednji Allahov Poslanik i da poslije njega neće biti Vjerovjesnika, što je potvrđeno Kur'anom. O ponovnom silasku Isa a.s. se govori u hadisima, a u slučaju kontradikcije Kur'ana i hadisa, prednost se daje kur'anskom tekstu. Ovo je ukratko srž spomenutih rasprava i sporenja.
Smatramo da nema neke praktične koristi od tih rasprava, pa ih treba prepustiti ulemi neka oni o tome umuju i raspravljaju.

Dilema oko usvajanje djece i razvoda

Pitanje

Esselamu alejkum ve rahmetullah!
Ima li žena, po šerijatu, pravo tražiti razvod braka u slučaju kada je utvrđeno da muškarac tj. suprug ne može imati djece.
I drugo, u ovom slučaju, kakv je stav šeriata po pitanju usvajanja, odnosno, uzimanja siročeta pod starateljstvo. Da li je to preporučljivo, ili ne?
Ja osjećam da to moja hanuma priželjkuje, a ja ne, samo iz straha da neću moći biti pravedan prema tom siročetu.
Poznato mi je da je Muhammed s.a.v.s. imao siroče pod starateljstvom. A i pitam se ako je Allah odredio da ne mogu imati djece, je li preporučljivo uzeti onda djete pod tarateljstvo.
Unaprijed hvala, i da vas Allah dragi nagradi za vaš trud.
Esselamu alejkum!


Odgovor

Ukoliko supruga želi razvod i insistira na njemu, smatramo da nema razloga da ne udovoljite toj njenoj želji, budući da je želja za vlastitom djecom prirodna i sticanje potomstva je jedan od ciljeva braka, bez obzira na fikhska mišljenja da li ona ima pravo na to ili ne. Koja je svrha zadržavati ženu u braku mimo njene volje i želje.
Kada je riječ o uzimanju siročadi pod starateljstvo, to je dozvoljeno, pa i preporučljivo, pod uvjetom da se odgajaju u islamu. Naravno, treba imati na umu da se dijete pod starateljstvom ne može tretirati kao vlastito u pogledu nasljedstva i međusobnih odnosa, posebno kada dijete postane fizički punoljetno. Ako je muško, ne može se osamljivati s vašom suprugom, i ona pred njim mora biti pokrivena, a ako je žensko, Vi se ne možete s njom osamljivati i odnosi među vama moraju biti kao da je rijeè o stranoj ženskoj osobi.

 

Alkohol u lijekovima

Pitanje

Da li je po islamu dozvoljeno koristiti medicinski alkohol u svrhu liječenja? Da li je dozvoljeno koristiti određene lijekove i tinkture koje sadrže medicinski alkohol, a koriste se oralno? Volio bih da mi odgovorite na mail!

Odgovor

Ukoliko je korištenje lijeka koji sadrži određenu količinu medicinskog alkohola neophodno, a nema alternativnog lijeka sa sličnim efektom, onda je dozvoljeno koristiti takav lijek.
Razlog zabrane alkohola je njegovo svojstvo da djeluje opijajuće, a toga nema u lijeku. U svakom slučaju, ako postoji adekvatna alternativa spravljena na nekoj drugoj bazi, bolje je onda koristiti alternativni lijek.

Nedaće usljed ljudskog djelovanja

Pitanje

Gdje se nalazi i kako komentarišete ajet "Neke stvari koje vam se dešavaju su rezultat onoga što su vaše ruke radile..."?

Odgovor

Ajet sličnog sadržaja nalazi se u suri Eš-Šura pod rednim brojem 30. Ajet u prijevodu znači: "Kakva god vas nedaća zadesi, to je zbog grijehova koje ste zaradili, a On mnoge i oprosti".
Smisao ajeta je da za svoje nevolje i nesreće ne okrivljujemo druge, već da pokušamo njihov uzrok otkriti u vlastitim grijesima i neposluhu prema Uzvišenom Allahu. On mnoge naše grijehove oprosti, za neke nas kažnjava na ovom, dok će za neke grijehove kazna uslijediti na budućem svijetu (Ahiretu). To je ukratko smisao spomenutog ajeta.

Učenje hatme na latinici

Pitanje

Esselamu alejkum!
Zanima me stav Rijaseta o latiničnoj transkripciji arapskih harfova Kur'ana? Da li je ispravno na taj način učiti čitav Kur'an, odnosno "proučiti hatmu"? Da li je uopšte dozvoljeno?
Unaprijed hvala na odgovoru, esselamu alejkum!


Odgovor

Na taj način se ne može pravilno proučiti Kur'an, pa prema tome nije ni dozvoljeno. Bolje je pročitati samo prijevod značenja Kur'ana, nego pogrešno učiti njegov originalni tekst. Treba se potruditi i naučiti učiti na arapskom jeziku.

Posao u mikrokreditnoj organizaciji

Pitanje

Nudi mi se posao u jednoj od mikrokreditnih organizacija, i možda bih mogao da dobijem taj posao. Ono što mene zanima jeste to da se tu posluje sa kamatom, pa me zanima Vase mišljenje, da li je to u skladu sa našim propisima vezanim za kamatu?

Odgovor

Poslovanje s kamatama je zabranjeno, a mikrokreditne organizacije upravo samo na taj način posluju i nemaju drugih aktivnosti osim kamatnih transakcija. Zato Vam savjetujemo, da, ako niste u krajnjoj potrebi, sačekate i potražite drugi posao.

Vjenčanje i saglasnost roditelja

Pitanje

Esselamu alejkum!
Ja sam Emir iz Sarajeva, želio bih se šerijatski vjenčati i zamolio bih vas da mi pojasnite neke stvari u vezi sa šerijatskim vjenčanjem.
Da li je potrebna saglasnost roditelja i da li se može šerijatsko vjenčanje održati u prisustvu svjedoka bez prisustva roditelja?
Unaprijed hvala!
Esselamu alejkum!

Odgovor

Detalje u vezi šerijatskog vjenčanja možete saznati u Medžlisu Islamaske zajednice Sarajevo, kontaktirati glavnog imama ili imame koji to obavljaju u svojim džematima.

Nije neophodno prisustvo roditelja, ali je svakako poželjna njihova saglasnost, posebno saglasnost nevjestinog oca, odnosno staratelja.

Tri pitanja o kurbanu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Pitanja su vezana za kurban.
Koristit ću termine poznate našem običnom čovjeku, seljaku, doslovno onako kako su meni postavljena.
1. U slučaju da pastir nije vidio sami čin oplodnje, a ovca je možda sjanjna tek mjesec ili dva, odnosno tek toliko da nema očitih znakova kojima bi mogli ustanoviti da li je sjanjna, da li je dozvoljeno takvu ovcu zaklati za kurban?

2. Šta ako se pouzdano zna da je ovca sjanjna (nosi janje) mjesec ili dva, da li je to smetnja da takva ovca bude kurban?

3. Ukoliko junica ima 2 godine, a još nije izvalila dva zuba, može li se koristiti za kurban?

Molim Allaha da vas nagradi svakim dobrom!


Odgovor

1. Šteta je klati sjanjnu ovcu ili steonu kravu u svrhu prinošenja kurbana. Za to se odabire jalova stoka ili mužjaci. Ukoliko se nakon klanja ustanovi da je ovca bila sjanjna, odnosno krava steona, kurban će biti ispravan, a sa plodom će se postupiti kao i sa prinešenom životinjom.

2. Ako se zna da je ovca sjanjna, ne bi je trebalo koristiti u svrhu kurbana, jer je šteta bespotrebno oduzeti život i njenom plodu kada je moguće nabaviti jalovu ovcu, odnosno jalovu kravu ili ovna, odnosno bika. Ali ako bi se i pored rečenog upozorenja spomenuta životinja zaklala u svrhu kurbana, propis bi bio izvršen.

3. Ukoliko je junica napunila dvije godine može poslužiti kao kurban, bez obzira što još nema dva zuba, ako je normalno razvijena. Ako je potpuno zakržljala i vidno ometena u razvoju, ne bi je trebalo upotrijebiti za kurban, zbog mogućnosti postojanja nekog oboljenja. U svakom slučaju preporučuje se veterinarski pregled životinje koja se namjerava zaklati u svrhu izvršenja obreda kurbana.

 

Činiti zikr hodajući

Pitanje

Selamun alejkum!
Da li se zikr može činiti hodajući i trčeći?

 

Odgovor

Zikr se može činiti u hodu i prilikom trčanja. Tavaf oko Kabe se obavlja hodom i tom prilikom se uči zikr. S'aj je jedna vrsta ubrzanog hoda ili sporijeg trčanja između Safe i Merve, i tom prilikom se uči zikr, a i sami spomenuti obredi su jedna vrsta zikra.

Opravdanost ezana sa kasete i cd-a

Pitanje

Zanima me da li je opravdano puštanje ezana sa kasete ili cd-a za vrijeme poziva na namaz?


Odgovor

Svaki džemat i njegov imam trebaju se pobrinuti da se neko iz tog džemata osposobi za obavljanje službe mujezina, uključujući i učenje ezana. Učenje ezana uživo je ibadet koji je u skladu s praksom Božijeg poslanika a.s.
Učenje ezana s kasete ili CD-a postiže tehnički efekat ezana, tj. oglašavanje ulaska namaskog vremena, ali ne ostvaruje njegovu ibadetsku dimenziju. Puštanje ezana s trake ne može se okarakterisati kao ibadet, mada gledano s čisto tehničke strane ostvaruje njegovu ulogu.
Naravno, treba naglasiti da mujezin treba imati lijep glas; ne može bilo ko učiti ezan preko razglasnih uređaja, već to može činiti osposobljena i obučena osoba. Nedostatak takvih osoba, tj. mujezina s lijepim glasom, koje bi učile ezan za svaki namaz glavni je uzrok što se u mnogim džamijama umjesto živog učenja, poseže za puštanjem ezana sa trake.