Promo banner

A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Misionarske aktivnosti nekih organizacija

Pitanje

Imam jedno pitanje koje iziskuje malo duže vremena za odgovor. Zamolio bih vas da pokušate u našem listu Preporod jednu skraćenu verziju pitanja i odgovora da ponudite vezano za ovo moje pitanje.
Radi se o sljedećem, evo već duže vremena pratim rad određenih organizacija koje promovišu ši'izam u Bosni i Hercegovini. Zanima me kako vi u Rijasetu ne zauzimate malo ozbiljniji stav po ovom pitanju, zašto se šuti, je li to i dalje mudrost da se šuti, a zna se već javno da imamo oko tri hiljade sljedbenika šija Bosanaca.
Ne znam da li ste pratili odgovore uvaženog profesora dr. Šukrije Ramića koji javno odgovara na ova pitanja koja vam usput šaljem.
Možda se nekada hoće nešto sakriti radi hajra za muslimane, međutim kako nakon svega pročitanog i saznavajući ovakve informacije nositi sa vremenom koje dolazi. Ja se bojim uveliko sukoba unutar Bosne i Hercegovine i bojim se da vama ne bude kasno kasnije proglase slati. Vi vidite da se naši pojedini orofesori povode za novcem koji iranski narod
šalje za promociju ši'izma.
Stalo mi je da se oko ovoga pitanja javno porazgovara na sljedećoj sjednici Sabora ili Rijaseta, da se upoznaju svi. Nemojmo sebi dozvoljavati toliki luxuz da smo znali, a ni smo djelovali, jednostavno imamo mi prečih stvari, nije istina, ova pojava mudro radi preko naših institucija a samo Allah zna koliko je njima stalo do izvornog islama i ljubavi prema nama sunijama.


Odgovor

Organi Islamske zajednice koje ste spomenuli u Vašem pismu (Rijaset i Sabor IZ) kada ocijene da treba o navedenom pitanju raspravljato oni će to učiniti. Trebate biti strpljivi i imati povjerenje u organe Islamske zajednice, ako ih već prozivate da se oglase. Ja nisam član ni Rijaseta ni Sabora, već Vijeća za fetve, kao i dr. Šukrija Ramić, i fetva emin. Doktor Ramić je rekao to što je rekao i ko želi da se upozna s tim, ima mogućnost da pročita njegovu izjavu na spomenutom internet portalu.

Imena Rejjan i Dejjan

Pitanje

Esselamu alejkum!
Imam par pitanja vezano za ime djeteta pa Vas molim da mi pomognete. Naime, na jednoj internet stranici pod islamskim imenima našao sam imena Rayan i Dayan. Da li su to zaista muslimanska imena?
Osim toga muči me još nešto. Kako se ova imena izgovaraju (Rajan ili Rejan), da li se ova imena moraju pisati u izvornom obliku ili se umjesto "y" može staviti "j", ako može da li će to promijeniti značenje imena?
Da li Rayan znači dženetska kapija? Obzirom da mi je supruga u 9. mjesecu trudnoće, nadam se da ćete što prije odgovoriti na moja pitanja i na taj način olakšati nam problem oko izbora imena. Allah da Vas dobrim nagradi.


Odgovor

Ranije smo donijeli odluku da se u ovoj rubrici više ne bavimo imenima budući da postoje priručnici i brošure koje sadrže muslimanska imena pa zainteresirani treba da se na njih obrati. Zato samo kao izuzetak odgovaramo na Vaše pitanje.
Imena Rejjan i Dejjan su arapskog porijekla i mogu se svrstati u muslimanska imena, mada su se dosada rijetko koristila. Rejjan jeste naziv jedne od džennetskih kapija (kroz koju će ulaziti postači, kako se navdi u hadisu), ali njegovo jezičko značenje jeste: dobro napojen, natopljen, sočan, bujan, punačak. Dejjan znači: pobožan, ali i Onaj pred kime se polažu računi za djela, tj. jedno od Božijih svojstava.
Neka Vamje hairli i mubarek rođenje djeteta.

Stav o političkom angažmanu imama

Pitanje

Šta mislite o političkom angažmanu imama koji vode džemat? Može li to dovesti do podjele među džematlijama? Ima li Rijaset zvaničan stav po tom pitanju?

 

Odgovor

U vezi političkog angažmana imama postoji Odluka Rijaseta IZ koja je donesena 28. avgusta 2002. godine, a u kojoj se navodi:
1. Islamska zajednica ne promovira ni jednu političku stranku, a nosioci vjerskog autoriteta u Islamskoj zajednici ne mogu obnašati nikakvu političku funkciju.
Imam je jedan od nosilaca vjerskog autoriteta u Islamskoj zajednici, pa shodno spomenutoj Odluci, ne može istovremeno biti imam i obnašati neku političku funkciju. Treba se opredijeliti za jedno ili drugo polje djelovanja.

Tejemum kao zamjena za gusul

Pitanje

Pošto živim u stanu i uzimam tejemum u kasne sate noći. Ja već dugo vremena od straha da uzmem tejemum i da sutradan odem na posao, a ne okupan, čistim tijelo gusulskim pranjem, ali svaki put kad to radim u kasne sate noći, i ako kosu osušim dobro, poslije imam zabilježene posljedice, vrćenje u glavi dva ili tri dana ne mogu da se oporavim. Da li je u ovakvim slučajevima dozvoljeno koristiti tejemum, a gusul obaviti sutradan kad se
vratim sa posla. Je li ispravan tejemum od mermer ili granit s obzirom da oni spadaju u vrstu koja potiče iz zemlje ili se nalazi u zemlji.


Odgovor

Ukoliko kupanje u određenim okolnostima šteti zdravlju osobe, može ga prolongirati do vremena kada ono neće biti štetno, i umjesto gusula uzeti tejemum.
Trebate provjeriti da li je upravo kupanje tokom noći uzrok vrtoglavice i zdravstvenih problema.
Dozvoljen je tejemum koristeći sve vrste kamena, uključujući mermer i granit.

Ikindija u zalazak sunca

Pitanje

Znam da je zabranjeno klanjati pred izlazak sunca i između ikindije i akšama, kada sunce zalazi. Međutim, ako se dođe u situaciju, da se npr. ikindija nije klanjala, a ostalo je još 5-10 min. do isteka ikindije odnosno početka akšama, a to je taman nekako to vrijeme zalaska sunca, kada se ne bi smjelo/trebalo klanjati, je li onda bolje ne klanjati ikindiju tada, ili ipak klanjati, iako je u vremenu kada sunce zalazi?


Odgovor

Ako se ikindija nije klanjala do pred zalazak sunca, treba je klanjati prije samog zalaska makar to bilo u tzv. pokuđeno vrijeme za klanjanje. Ikindijsko vrijeme ističe sa zalaskom sunca. Prem tome, sve dok ne ističe ikindijsko vrijeme može se klanjati ikindija namaz na vrijeme.

Alkohol i izlazak iz vjere

Pitanje

Rekli su mi da kada piješ 40 dana kako ostaješ bez dina i imana, pa htjela bi da znam je li to istina i gdje piše?


Odgovor

Konzumiranje alkohola jeste veliki grijeh, ali on ne izvodi osobu koja ga čini iz vjere, makar to trajalo 40 i više dana, pod uvjetom da priznaje i vjeruje da je alkohol zabranjen (haram).
Ima nekih hadisa koji govore da notorni alkoholičar neće osjetiti džennetskog mirisa, ali to ne znači da takva osoba izlazi iz vjere. U svakom slučaju, ustrajno činjenje harama izlaže počinioca Allahovoj srdžbi i kazni. Zato savjetujemo takvoj osobi da se pokaje i sustegne od činjenja tog kao i drugih harama kako bi zaslužila Allahov rahmet i magfiret.

Dileme oko čistoće vode

Pitanje

Živimo u Švicarskoj i suočavamo se ovih dana sa stvarno gnusnim zbivanjima oko nas, od kojih čovjeku zaista mrak padne na oči.

Naime, u Švicarskoj postoji jedna organizacija po imenu DIGNITAS, a koja ima dozvolu (jedina u Evropi, a možda i svijetu) da državljane Švicarske i drugih zemalja (ubije), a opet kao želju tih osoba (teški bolesnici, rak, jednostavno oni koji žele da napuste ovaj svijet) zauvijek humano uspava (poslije spale) ili otruje drugačije rečeno.

Na sva ta zakonski dozvoljena zbivanja ne možemo uticati ni na koji način. Da to zlo može biti još gore uspostavilo se posljednjih nekoliko dana. U ciriškom jezeru su pronađene posude od tog pepela, a pretpostavlja se da ih je oko 200 komada do sada u jezeru. Zakonski ta se organizacija sada mora upozoriti da za takvo odlaganje treba platiti dozvolu i blago rečeno može to i dalje da radi.
Iz tog jezera se pumpa voda u bazene a potom ljudima u vodovodnu mrežu koju mnogi čak i piju, jer to je voda očišćena i dozvoljena za piće.
Moje pitanje glasi: da li je dozvoljeno kupanje u tom jezeru a pogotovo pijenje vode iz vodovodne mrež?

Odgovor

Ukoliko nadležne sanitarne i zdravstvene ustanove potvrde, nakon detaljnih ispitivanja, da je voda ispravna za kupanje i pijenje, nema šerijatske smetnje da se koristi u spomenute svrhe. Adekvatnim filterima i utvrđenim tretmanom voda se može pročistiti i time i šerijatski postaje čistom. Znak čiste vode je da joj nisu promijenjeni boja, okus i miris nečistoćom, i da je bakteriološki ispravna. U svakom slučaju, oprez nije naodmet.

Tretman djela u braku s nemuslimanom

Pitanje

Esselamu alejkum!
Ja imam veliki problem i molim vas da mi date odgovor na moje pitanje ukoliko ste u mogućnosti. Već sam 6 g. u braku u kojem sam jako nesretna, jer moj muž sa mnom nikako ne komunicira. Pored toga tu su i drugi problemi jer smo kao osobe potpuno različiti i ne slažemo se ni u čemu. Imamo jedno djete. Ja sam htjela već par puta da se rastanem iz razloga što osjećam da se cijela situacija odražava na moje zdravlje.
Ipak se nisam usudila, kako zbog djeteta, tako i zbog financijske situacije, jer ne radim. Isto tako sam se nadala i nadam da će se nešto popraviti i promijeniti, ali to se nažalost još nije desilo. Sticajem okolnosti (ne znam da li je to sudbina ili iskušenje Allaha dž. š.),
upoznala sam drugog čovjeka koji nije musliman. Nakon izvjesnog perioda druženja s njim oboje smo shvatili da smo se zavoljeli. Ja prvi put u životu osjećam da me neko iskreno srcem voli i da je to čovjek kojeg želim imati kao bračnog druga. Kao što rekoh on nije musliman i ja sam mu rekla da možemo biti samo zajedno ako pređe na islam i naravno pod uslovom da se rastanem od sadašnjeg muža. Prvo je bio pristao na to, ali
je rekao da to radi samo zbog mene. Nakon što sam se raspitala i saznala da to ne vrijedi tj. da on to mora uraditi iz uvjerenja i od srca, on mi je rekao da to ne može od srca da uradi. On je rekao da mu ne smeta što sam ja muslimanka i da pored njega slobodno mogu raditi i pridržavati se svega kao i dosada. Mene sad zanima, da li je u tom slučaju validno to što bih ja radila (klanjanje, post, zekat itd.) ukoliko bih nekad bila s tim čovjekom u braku i postoji li ikakvo rješenje u ovoj situaciji. Ja ga ne želim izgubiti. Hvala!

 

Odgovor

Savjetujemo Vam da porazgovarate s Vašim mužem otvoreno o stanju vašeg braka te da li se situacija može popraviti ili, da li oboje želite razvod ili ne. Nema braka bez problema i trzavica. Ne možete biti sigurni da se takvi i slični problemi neće ponoviti i u novom braku. Trebate znati da je često jedna priča prija sklapanja braka, a drugačija nakon sklapanja braka, ili proteka izvjesnog vremena.
Pogriješili ste što ste se upoznavali s drugim čovjekom, a još ste formalno-pravno u braku s drugim, čak i da je taj novi muškarac musliman, a posebno kada je riječ o nemuslimanu s kojim muslimanka, prema šerijatskim propisima, ne može sklopiti valjan šerijatski brak. Dakle, kada biste tako postupili, vaši bi se odnosi šerijatski tretirali vanbračnim. Zato Vam ne možemo nikako preporučiti da tako postupite. Ljubav je prolazna i sa prvim problemima počinje isparavati, a vjerske vrijednosti su trajne. Stoga Vam savjetujemo da ne žrtvujete trajno zarad prolaznog.


Dopunjeno pitanje na prethodni odgovor
Zahvaljujem na vašem trudu, ali ja još uvijek nisam dobila konkretan odgovor na moje pitanje koje je glasilo: Da li je validan namaz, post i ostale stvari vezane za islam, ako sam ja u braku (opštinski) sa drugom vjerom. Ja ne mogu da prihvatim činjenicu da ako sam u braku s drugom vjerom da ja više nisam muslimanka tj.otpadnik od vjere. Mislim možda je glupo to što kažem, ali ne može meni niko zabraniti da ja budem muslimanka
i dalje, jer ja jesam muslimanka i to ću i ostati do kraja života. Ne vidim razloga zašto moji postupci kod Allaha ne bi bili priznati, ako on nije musliman. On će za svoje odgovarati kod Allaha, a ja za svoje. To mi stvarno nije jasno i smatram da to nije pravedno.

Odgovor

Udaja muslimanke za nemuslimana jeste veliki grijeh, ali ne izvodi iz vjere, pa prema tome namaz, post i ostala dobra djela su ispravni, kao i djela ostalih velikih griješnika. Međutim, da li će biti primljeni kod Boga, to ne znamo. Savjetujemo Vam da se ne upuštate u tu avanturu čiji je ishod krajnje neizvjestan.

Zateznom kamatom vraćati kredit

Pitanje

Država mi duguje određeni iznos novca već dugo godina (isplaćivali su mi platu koja je ispod zakonskog minimalca) i sada ih ja tužim na sudu.kada presudu, ako Bog da, dobijem uz glavnicu će mi biti isplaćena i zatezna kamata koja je određena naknada za nanesenu štetu i koja se mora uzeti, a u isto sam vrijeme, što bi se reklo, sam prezadužen kreditima kod komercijalnih banaka samo po jednom kreditu imam nekih 12500 kamate a od države bi mi trebalo biti isplaćeno glavnica i pored toga možda nekih 5000 KM zatezne kamate.
Mene zanima da li tu zateznu kamatu koju dobijem presudom smijem uplatiti na banku za otplaćivanje bar jednog dijela kamate s kojom su oni mene opteretili.
Unaprijed se zahvaljujem i očekujem vaš odgovor.

Odgovor

Komercijalne banke od kojih ste uzimali kamatne kredite jesu jedan pravni subjekt, a država koja je Vama dužna, drugi subjekt. Kamatonosno poslovanje s bilo kojim subjektom bez krajnje nužde nije dozvoljeno. Kada biste zateznom kamatom koju ćete dobiti na osnovu sudske presude koristili za otplaćivanje kamate za Vaš dug komercijalnim bankama, bilo bi to korištenje kamate u vlastite svrhe u poslovanju s različitim subjektima, te bi predstavljalo prikrivenu legalizaciju kamatnog poslovanja, a to ne želimo, makar u pozitivnom pravu bilo dozvoljeno.