Promo banner

A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Dodir polnog organa i gusul

Pitanje

Esselamu alejkum!
Interesuje me da li prilikom uzimanja gusula možemo dodirivati polni organ i ako se to čini da li je gusul validan? Molim vas da mi to detaljno objasnite!
Esselamu alejkum!


Odgovor

Ovo pitanje ne zahtijeva detaljno pojašnjavanje, budući da je ta situacija jednostavna i jasna. Gusul će biti ispravan, ako se prilikom pranja dodirne spolni organ, ali ne tako da proizvede strast ili bude poput samozadovoljavanja. Običan dodir ne smeta ispravnosti gusula niti kvari abdest.

Prigovor na raspodjelu sredstava

Pitanje

Na brojna pitanja o zekatu i sadekatu-l-fitru odgovarate da treba sredstva uplaćivati u
Bejtul-mal. Sva sreća da je Preporod objavio gdje su utrošena sredstva od prošle godine. Vama kao alimu ne služi na čast, ili bolje da Vas podsjetim na strah od Boga kako svjesno navodite ljude da podržavaju javašluk, neodgovornost i haos u onome što Vi zovete Bejtul-mal.
Kako je moguće da je dato 250.000 radiju BIR, i to 250.000 para od zekata i sadekatu-l-fitra, a znamo da BIR pušta haram muziku, da on nema baš neke posebne veze ni sa jednom kategorijom od 8 spomenitih u Kur'anu. Ili, kakva MINA, šta je to, šta ona radi, u koju kategoriju spada. Preporod svake godine, gospodo, negativno posluje a nikada Aziz Kadribegović nije pozvan da podnese ostavku i da date nekom ko će posao bolje napraviti.
Oprostite mi, profesore Ljevakoviću, ali da biste shvatili s koliko gnušanja muslimani posmatraju šta se u Rijasetu radi, a i vi to kroz odgovore podržavate. Moram Vas pitati, kako Vas nije strah od Boga.

Odgovor

Zahvaljujemo Vam na podsjećanju. Za utrošak sredstava zekjata iz Bejtul-mala odgovara Rijaset Islamske zajednice, a ne ja, budući da nisam ni član Rijaseta. Prema tome, sva odgovornost za pravilnu distribuciju je na njima.
Vi ste vjerovatno protiv toga da Islamska zajednica vodi ovu akciju, bez obzira na način raspodjele sredstava. Način raspodjele je samo povod, a ne i osnova Vašeg negodovanja. U svakom slučaju, želimo Vam svako dobro i neka Vas Uzvišeni nagradi za Vaš trud.

Podmlađivanje IZ-e

Pitanje

Pitanje je, da li nadležne službe Rijaseta čine išta na tome da se pojedincima, kojih je uistinu mnogo, ukine ili ograniči rad na više mjesta, dok uistinu, elhamdulillah, imamo kadar koji može odgovoriti adekvatno tim zadacima, a zapravo su bez posla.
Nadam se da i sami znate mnoge pojedince koji drže monopol, ne na dva, nego čak i na četiri radna mjesta. To je i ljudski, a ponajprije moralno da se napravi mjesta i za druge, a o tome posebno trebaju voditi računa ljudi koji su uzor ovom narodu. Međutim, to nije tako.
Uistinu, sve je više ljudi izvan IZ koji primjećuju i negoduju na ove pojave, tako da je usistinu situacija sramotna a i zabrinjavajuća. Da li je i u vašoj moći da problem iznesete na sto i da se o tome razgovara kako bi se riješio na zadovoljstvo svih. Školujemo visoko obrazovan kadar koji je poslije prepušten sam sebi, upravo zbog ove situacije, jer neko treba da ima primanja sa pet mjesta, a neko ne mora imati ništa. Halalite na dugom pitanju, mahsuz selam!

Odgovor

Proslijedit ćemo nadležnima Vaše zapažanje. Slažemo se s Vama da je potrebno uključivati mlade kadrove u rad Islamske zajednice. To se u dobroj mjeri i čini koliko se u datim mogućnostima može. Uvijek je moguće i bolje. Samo trebate imati u vidu da svaki posao koji dodatno obavlja uposleni nije novo radno mjesto. Kad bi se za sve te poslove otvarala nova radna mjesta, teško bi izdržali i mnogo veći budžeti od onih koje imaju institucije Islamske zajednice.

Jesam li prije Bošnjakinja ili muslimanka

Pitanje

Esselamu alejkum!

Već duže vrijeme slušam kako mi kažu ti si prvo Bošnjak pa tek onda musliman. Zaista mi nije nikako jasno da je nacija postala prije vjere. Te bih vas zamolila ako možete da mi objasnite lijepo zbog svađe koju slušam zašto bih se ja trebala izjasnit prvo kao Bošnjakinja, a ne kao muslimanka. Ja, ipak, vjerujem da je vjera pa onda nacija, ali eto čekat ću i na vaš odovor. Do vašeg odgovora mi je jako stalo.

 

Odgovor

Nema razloga da se dovode u kontradikciju vjerski i etnički identitet. Svako od njih ima svoje mjesto i svoju važnost. Kada se govori o vjerskoj pripadnosti, kažemo da smo muslimani, kada se govori o etničkoj pripadnosti, kažemo da smo Bošnjaci, a kada je riječ o državnoj pripadnosti, kažemo da smo Bosanci i Hercegovci. Svaki od navedenih identiteta i pripadnosti ima svoj značaj, ali je za muslimane najvažnija pripadnost islamu, budući da je kod Boga jedino to relevantno, dok drugi identiteti nemaju ahiretski značaj i dimenziju.
Dilema: da li sam muslimanka ili Bošnjakinja, vještačkog je karaktera, budući da ste i jedno i drugo (ukoliko ne pripadate nekoj drugoj etničkoj zajednici), ili samo jedno ili samo drugo. Od Vas i Vaših osjećanja zavisi prednost jednog ili drugog identiteta.

Vitre se daju muslimanima

Pitanje

Molim Vas za odgovor da li se vitre mogu dati nekome ko nije u islamu, npr. vanbračnom djetetu iz miješanog braka koji su u stanju socijalne potrebe.


Odgovor

Takvim i sličnim socijalnim slučajevima treba pomoći mimo sredstava sadekatul-fitra, tj. običnom sadakom. Zekjat i sadekatul-fitr su namijenjeni muslimanima i kod nas se ukupljaju posredstvom organa Islamske zajednice u Bejtul-mal.

Utemeljenje napaštanja i naklanjavanja

Pitanje

Postoji li neki nedvosmisleni hadis da se moraju naklanjati i napostiti dani od kad si postao polno zreo a rođen od majke i babe muslimana, ako postoji molim vas citirajte?

 

Odgovor

Propis o obaveznosti naklanjavanja namjerno propuštenih namaza naš mezheb je izveo na osnovu hadisa: "Ko prespava namaz ili ga zaboravi, neka ga klanja kada se sjeti!". Ako je obaveza naklanjati namaz koji se propusti iz zaborava, utoliko prije ga treba naklanjati kada se namjerno propusti. Propis o obaveznosti napaštanja izveden je na osnovu kur'anskog ajeta: "A ko od vas bude bolestan ili na putu, neka naposti isti broj drugih dana". Ako je obaveza napostiti propuštene dane zbog bolesti, putovanja i sl, onda je to pogotovo obaveza ako nema opravdanog razloga. Propisi se ne izvode samo na osnovu eksplicitnih značenja hadisa, već na osnovu različitih izvora i njihovih tumačenja, shodno metodologiji koju su ustanovili islamski pravnici. Malo je propisa koji su ustanovljeni eksplicitnim (izričitim značenjima Kur'ana i hadisa, većina ih je ustanovljena njihovim tumačenjem od strane fekiha. Ako se niste obrazovali za tu oblast, savjetujemo Vam da se oslonite na mezhebska tumačenja, a ne da pokušavate sami interpretirati islamske pravne izvore, jer je to veoma složen i kompliciran proces.

Visina fidje prema mjestu boravka

Pitanje

Može li se iz Australije dati fidja ili kefaret u iznosu zemlje u koju šalješ ili mora biti u visini fidje koju je Mešihat Australije odredio?


Odgovor

Iznos fidje se određuje prema mjestu gdje živite, tj. prema australijskom, a ne prema bosanskom standardu.

Nemogućnost posta zbog zdravlja

Pitanje

Izašao sam iz nemarnosti prema islamu kad mi je bilo 19-20 godina. Jedan hadžija nam je u izbjeglištvu donosio neke knjizice o islamu pa sam počeo se interesovati, u tom je došao ramazan koji sam ispostio, ubrzo sam počeo i klanjati redovno tako da sam 8 ramazana ispostio i 25 dana 9. tog ramazana, kao i 2 i nešto mjeseca nafile.
Međutim, 2000. g. sam počeo imati zdravstvene probleme, prvo su doktori rekli da imam šizofreniju, a sad kažu da imam bipolarni poremećaj raspoloženja.
Istina je da mogu okolo posta koristiti tablete i ako se izuzme to što doktori kažu da treba 2,5 litre vode da trošim zbog litijuma koji koristim (recimo i to da izdržim da ne uzimam po danu), 4 zadnja ramazana nisam postio, 5 dana od petog i evo sad šesti ramazan nisam postio osim 1 ili 2 dana od tih zadnjih neispoštenih ramazana.
Moram priznati da sam uvijek teško podnosio post, a sada pogotovo. Pušač sam od svoje 17-te godine, dakle bio sam pušač i postio sam (naveče od vremena iftara pušio), međutim sada kako imam ovaj problem šta mi je činiti obzirom da sumnjam da zbog pušenja ne mogu postiti, ali neću biti siguran dok ne ozdravim i skinem se tableta.
Dakle, molim vas, recite mi ako ne mogu napostiti da li da platim fidju ili keffaret i ukoliko je keffaret je li jedan dovoljan za čitav ramazan?

 

Odgovor

Ukoliko doista niste u mogućnosti napostiti propuštene dane ramazanskog posta (nemogućnost ostavljanja duhana nije opravdani razlog, a Bog zna najbolje ko nije u stanju postiti ili napostiti), onda ste dužni dati fidju, tj. za svaki propušteni dan jedna fidja u iznosu prosječne jednodnevne ishrane za jednog čovjeka, što odgovara iznosu jednog sadekatul-fitra u mjestu gdje živite.

Šta sa ukradenim zlatom

Pitanje

Šta uraditi sa zlatom koje smo dobili na poklon a za koje sumnjamo da je haramom stečeno ili ukradeno? Da li ga dati u džamiju ili prodati za pare i te pare podijeliti sirotinji kao sadaku, koji sevap je zapravo veći od to dvoje?

 

Odgovor

Ako ste sigurni da je ukradeno i znadete vlasnika, treba ga vratiti vlasniku. Ako samo sumnjate, a niste sigurni, možete ga podijeliti kao sadaku u neke humanitarne, dobrotvorne svrhe.

Drvo tisovina

Pitanje

Da li spada u haram i vrste gatki tisovina drvo kao "poklon za sreću", čula sam da čuva od sihra, da li to zapaliti ili baciti u smeće? Jer kako god razmislim samim tim se smatra da to pomaže, a u suštini samo mi Allah treba i niko drugi, preče mi je Allahovo zadovoljstvo, nego majčin poklon. Rekla mi je da je to drvo iz dženeta. Molim Vas razjasnite mi ovo, jer želim da uradim što je ispravno i da sam na pravom putu.

 

Odgovor

Drvo tisovina nema nikakvu posebnu svetost niti vrijednost u islamu, te mu ne treba iskazivati neko posebno poštovanje i značaj. S vjerske strane, to je obično drvo, a da li ima nekih ljekovitih svojstava neka to istražuje medicina i farmakologija. Musliman se oslanja samo na Allaha, a ne na nekakvo drvo.