A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Rukovanje i ženski glas

Pitanje

Kako je moguće da se puno muslimana ne žele rukovati sa muslimankama u prisustvu njihovih muževa, braće, roditelja itd.? Na kojem se to ajet ili hadis oni pozivaju kad se tako ponašaju?
Kako je moguće da za nas muslimane po nekim ženski glas predstavlja "avret"? Zar glas moje majke, sestre ili kćerke kad uči Kur'an, zar njihov glas da za mene bude "avret"? Zar sem ovih koje spomenuh, zar ostale žene i nane koje ja poštujem i respektujem ko da su mi rod rođeni zar i njihov glas treba da je za mene "avret"? Kako je to moguće da neke muslimanke kad se oblače i ogrnu se cijele tako preko glave da uz to one pokrivaju i svoje lice? Zar i lice žene spada pod "avret"?


Odgovor

U principu, musliman i muslimanka trebaju izbjegavati rukovanje s drugim spolom, jer se ni Poslanik a.s. nikada nije rukovao sa ženama. To je općepoznati propis koji treba biti poznat svakom muslimanu i muslimanki. Izuzetak je ukoliko bi odbijanje rukovanja dovelo do neugodne i neprijatne situacije. U svakom slučaju, ne treba žuriti pa prvi pružiti ruku, a pruženu ruku, prema našem mišljenju, ne treba ostaviti da visi u zraku, već se treba rukovati.

Ženski glas po pretežnom mišljenju nije avret, kao ni lice i šake. Neki mezhebi smatraju da je sve to avret i da se ne treba pokazivati pred strancima. Ispravnije je prvo mišljenje.

Učenje za imamom i redoslijed naklanjavanja

Pitanje

1. Zanima me kakav je stav ostalih mezheba po pitanju učenja u sebi i izgovaranja tekbira kada se klanja za imamom? Poznat mi je stav našeg tj. hanefijskog mezheba (da treba šutiti kada se klanja za imamom), ali na jednom mjestu sam pročitao da treba učiti u sebi barem Fatihu, a kao dokaz je priložen hadis u kojem se govori da je namaz nepotpun ako se u njemu ne prouči barem Fatiha. Da li se po našem mezhebu trebaju izgovarati
tekbiri kada se klanja za imamom?

2. Da li se propušteni namaz mora naklanjati prije slijedećeg namaza koji se klanja ili se to može učiniti i u nekom od narednih vaktova npr. da li se propušteni podne-namaz mora naklanjati prije ikindije ili se može naklanjati i u akšamskom i jacijskom vremenu? Npr. propustim podne i ikindiju a akšam klanjam u džamiji tako da nemam kad naklanjati prije
akšama, može li se naklanjati prije jacije? Uči li se ikamet kada se naklanjava?


Odgovor

Učenje muktedije u namazu na kijamu je mekruhi tehrimen u našem mezhebu. U drugim mezhebima je to dozvoljeno ili čak obavezno. Tekbire treba ponavljati u sebi kada ih prouči imam, na osnovu hadisa: "Pa kada imam prouči tekbir, proučite ga i vi". Namaze treba klanjati po redu, tako da treba prvo naklanjati podne namaz (ukoliko je propušten), pa onda klanjati ikindiju. Ukoliko to omete pristupanje džematu, propušteni namaz treba naklanjati po završetku namaza koji se klanja u džematu. Redoslijed u naklanjavanju namaza također treba poštovati, osim ukoliko je propušteno šest i više namaza, tada redoslijed u naklanjavanju nije obavezan.

 

Suneti nakon džume

Pitanje

Primjetio sam da petkom poslije džume, dosta ljudi ostane klanjati, pretpostavljam podne namaz. Čitao sam da nije potrebno klanjati podne namaz ako se klanjala džuma. Zašto onda neki ipak klanjaju i misle da je potrebno? Kako je moguće da ljudi imaju drugačija mišljenja i postupaju drugačije?

 

Odgovor

Prema hanefijskom mezhebu, tako treba postupiti iz predostrožnosti, budući da postoji mišljenje da je ispravna samo prva džuma u gradu i to ona kojoj prisustvuje halifa i uz njegovo odobrenje, a kako njega nema, sumnjive su džume, pa se za svaki slučaj klanja podne.
Međutim, danas je općeprihvaćeno mišljenje o ispravnosti današnjih džuma, bez obzira što nema odobrenja halife, te da nije obavezno poslije džume klanjati podne namaz. Ali ako se i klanja, ne smeta, budući da će se tretirati kao nafila.

Dileme oko imama za džumu

Pitanje

Kod nas se desi da imam ne može da predvodi džumu namaz, zato što je nekada odsutan. S tim da nam je potrebna osoba koja će ga taj petak mijenjati. U džematu nemamo baš neke suglasnosti. Jedni kažu da to treba/može biti jedna pobožna i učevna osoba iz našeg
džemata. Drugi opet tvrde da ne može tek tako neko klanjati džumu namaz i držati
hutbu bez dozvole Rijaseta BiH.
Uprkos tome što imamo u džematu osobe koje bi mogle da predvode džumu namaz i drže poučnu hutbu, dovode se Turci iz jednog džemata u blizini.
Važno je napomenuti da ponekad dolazi njihov efendija a nekada pošalju nam učenika iz njihove škole. Također je važno napomenuti da to nije medresa, nego je to vanredna škola koju pohađaju djeca i uče o islamu.
Kada dođe ta zamjena, hutbe takoreć i nema. Samo se prouči dova ili slučajno da se kaže nešta na njemačkom jeziku. I tu je slijedeći problem: na jednoj strani te osobe pričaju jako lose njemački jezik - tako da ih čak oni koji pričaju perfektno njemački teško razumiju. A većina džematlija također loše vlada njemačkim jezikom, tako da oni vjerovatno ne razumiju ništa ukoliko zamjena imama (Turčin) nešto na njemačkom jeziku kaže.
Čak i oni ne bi smijeli predvoditi džumu namaz i držati hutbu (po mišljenju onih koji su uporni u tome „da treba dozvola"), jer nije mi poznato da oni (Turci koji dolaze) imaju neku „dozvolu" Rijaseta BiH.
Ja lično ne vidim nikakvu pepreku da neki od naših džematlija predvodi džumu namaz i održi hutbu, u slučaju da je naš stalni efendija odsutan npr. zbog bolesti ili smrtnih slučajeva u porodici.
Također je poznato da se u Austriji ne nalazi toliko efendija da mi možemo tražiti da se zamijeni stalni efendija. Bosanski džemati su rijetki u Austriji. Svega 26 džemata u čitavoj Austriji - koji su po stotinjak kilometara odaljeni jedan od drugog - ima. U našem gradu konkretno ne postoji drugi bosanski džemat.

Odgovor

Ukoliko je odsutan stalni imam zbog nekog razloga, on treba odrediti ko će ga mijenjati na džumi i drugim vaktovima, a ne prepustiti to džematlijama. Ovlašteni imam može ovlastiti drugog imama, koji je osposobljen za imamsko-hatibsku službu, da ga mijenja u slučaju odsustva. To ne može biti bilo koji pojedinac. Ispravnost džume je vezana za njeno valjano predvođenje od strane imama.

Budući da je tu riječ o organizaciono-administrativnom i vjersko-prosvjetnom pitanju, preporučujemo Vam da ga riješite u saradnji s imamom vašega džemata, odgovornim tijelom važeće Islamske zajednice kojoj pripadate (koliko nam je poznato u Austriji djeluju naše dvije od Rijaseta priznate zajednice), te Uredom za bošnjačku dijasporu u Sarajevu.

Poznanstvo s drugim prije razvoda

Pitanje

Esselamu alejkum!
Upoznala sam jednu sestru koja je trenutno u razvodu braka, pa imam pitanje u vezi njenog razvoda.
Poznajem je tek mjesec dana i ispričala mi je da je još od januara u razvodu braka. Muž joj je valjda tad i rekao da ne želi sa njom više da živi, ali koliko ja znam bez ikakvih svjedoka, ali ipak još nikad nije napustio njihov zajednički stan. Jedno vrijeme nije htio da napusti stan, govorio je njoj da se ona iseli, mada on dobro zna da kao samohrana majka dvoje djece nije tek tako jednostavno naći stan, a od familije ovdje u ovom gradu ona nema nikoga, jer je rodom iz jednog grada koji je par stotina kilometara daleko odavde. A sad je valjda stavio zahtjev za stan, ali to opet traje dok dođe na red za stan. On ima rodbinu ovdje, ali joj nije poznato zašto on nije prešao kod njih stanovati ako je
njoj‚ po islamu već izrekao razvod braka. Ona mu je već par puta predlagala da se on odseli kod svoje rodbine dok ne dobije svoj stan, ali on to nije uradio. Ona pred njim kad je i on u stanu nosi maramu, jer smatra da joj više nije muž, isto tako već od početka ove godine nije više imala odnose sa njim. Kad su djeca ujutro odsutna iz stana, ako je on kod kuće, ona izlazi iz stana (npr. kod prijateljica ili ide u grad), da ne bi sa njim sama bila u stanu. Neki dan je i od njegovog advokata dobila pismo u kojem piše da se njen (bivši?) muž isto želi razvesti od nje (ona je stavila zahtjev na razvod braka). Da li ona već može da upoznaje jednog drugog brata koji bi eventualno želio da je oženi i koji bi čak i njenu djecu prihvatio da žive kod njega zajedno sa njom ako odluče da se uzmu? Ja sam joj rekla da ću ja ići sa njom na sastanke sa tim bratom kad žele da se vide da bi se upoznali radi braka (jer ona nema rodbine ovdje), ali onda sam se na kraju zapitala da li joj je uopšte dozvoljeno da već nekoga upoznaje, budući da njen (bivši) muž još nije izišao iz stana. Znam i sama kao samohrana majka kako je teško nekoga naći za brak kad se ima dijete, pa mi je žao da ona propusti ovu priliku, jer to može i duže vremena trajati dok on napokon nađe stan i iziđe iz stana, a naročito nekad joj inat pravi da neće izaći iz stana, a ona nema kud sa djecom.

Šta u ovom slučaju da učinim, jer sam joj obećala da ću sa njom da se nalazim sa tim inshaAllah budućim da se upoznaju, jer se dosad sama nalazila sa njim na javnim mjestima. Ja sam joj obećala da ću ja ići sa njom da ne ide sama, jer nema familije ovdje. Da li će mi biti grijeh da je pratim na njihovim sastancima, jer oni se već neko vrijeme viđaju i telefoniraju svaki dan. Ne znam da li će poslušati moj savjet da se prestane viđati sa tim bratom dok se ne razvede.

 

Odgovor

Budući da nije jasno da li je spomenuti čovjek nedvosmisleno i jasno otpustio svoju ženu ili ne, ne možemo ustvrditi da je nastupio poslijebračni priček, bez obzira na odvojeno spavanje, te preporučujemo da spomenuta sestra sačeka dok se službeno ne razvede sudskim putem, a poslije toga može stupiti u novu bračnu zajednicu nakon isteka tri mjesečna pranja.

Mislimo da griješe što se viđaju prije zvaničnog razvoda zbog mogućih komplikacija. Dok muže ne izjavi jasno da se razvodi od nje, ne može se računati početak, pa time ni kraj poslijerazvodnog pričeka koji traje tri mjesečna pranja. Ne bismo Vam preporučili da posredujete u nejasnoj situaciji.

Obaveznost postojanja šejha

Pitanje

Interesuje me da li je istina da je imati šejha u tesavvufu farzi ajn i da li postoji idma na tom pitanju (koncenzus uleme) kao što kažu obzirom da ima 2 vrste tesavvufa: 1. AMELI 2. ZEVKI, da li je potrebno dati bejat šejhu (farzi ajn) da bi se očistili unutrašnjih harama. Čuo sam da je Imam Rabbani k.s mudžaddid iz Indije rekao da ćemo na Sudnjem danu biti pitani o šerijatu, a ne o tesavvufu (vjerovatno se misli na zevki tesavvuf) ili se unutrašnjih harama možemo očistiti na drugi način i koji je to? Mislim to me buni pošto u Bosni a ni ovdje hodže nemaju šejha i tako je sa većinom njih?

Odgovor

Šerijat ne predviđa nikakav bej'at sufijskom šejhu niti obaveznost slijeđenja šejha. Ukoliko bi na legalan način bio izabran halifa, kao poglavar svih muslimana, u tom slučaju bi bio obavezan bej'at. Unutrašnje grijehe briše teoba, a za nju nije neophodan bej'at bilo kome. Muslimanu ne trebaju posrednici između njega i Uzvišenog Allaha dž. š., a od učitelja islama može i treba učiti kako se očistiti i približiti Allahu. Bez šerijata nikakav duhovni uspon nije validan niti može polučiti prave rezultate. Šerijat u svom punom značenju predstavlja jedinstvo vjerovanja, prava i morala.

Učenje za imamom u namazu

Pitanje

Ako po našem mezhebu ne treba učiti Fatihu klanjajući za imamom, griješim li ja ako je učim na dnevnim namazima, pošto se u vjerodostojnim hadisima spominje da je Fatihu potrebno učiti, pa i klanjajući za imamom?
Mislim da će čovjek biti, koliko-toliko, skrušeniji ako je uči i razmišlja o njenom značenju, nego samo da čeka imama da prouči? U pitanju su samo dnevni namazi!

 

Odgovor

Strogo mezhebski gledano, za imamom se ne uči ništa od Kur'ana bez obzira da li on učio naglas ili u sebi, budući da je dovoljno to što uči imam, kako se i navodi u jednom hadisu. Međutim, u dnevnim namazima, kada imam uči u sebi, ukoliko će vam učenje Fatihe u sebi pomoći da budete skrušeniji, nema smetnje da to činite, ali na način da vas drugi u safu ne čuju, tj. da ne ometate i dekoncentrišete druge svojim učenjem. U svakom slučaju, to učenje nije neophodno.

Nošenje srebrenog nakita

Pitanje

Da li je muškarcu dozvoljeno nositi srebrenu narukvicu i lančić i da li se to smatra nakitom, da li je to oponašanje zena?


Odgovor

Nije dozvoljeno muškarcu stavljati na ruku narukvicu ili oko vrata lančić, jer to predstavlja oponašanje žena.

Ubijanje sitnih insekata

Pitanje

Da li je dozvoljeno ubijanje sitnih insekata (muha, komaraca i sl.), kada uđu u kuću i postanu smetnja i da li se njihovim ubijanjem gubi abdest?

 

Odgovor

Dozvoljeno je ubijanje insekata kada uđu u kuću i postanu smetnja i njihovo ubijanje ne kvari abdest.

Dilema oko napaštanja i nafile posta

Pitanje

Ovo pitanje je jedna sestra postavila na jednu internet stranicu, ali odgovor me zbunjuje, jer ovako nikad nisam ranije učila, tj od mualima i žena u mojoj porodici. Molim vas pojasnite mi da li je ovo ispravan odgovor, a ako nije, pojasnite mi kako da postupam.

Pitanje: Interesuje me post 6 dana ševala, da li je potrebno prvo napostiti propuštene dane koje je žena zbog hajza propustila pa onda postiti dane ševala ili može prvo postiti ševal, a zatim napostiti propušteno, jer žena doji bebu i to utiče na mlijeko a i hajz može da poremeti taj post i da se to sve oduži.
Odgovor: Imaš mogućnost da 6 dana ševvala postiš s jednim nijjetom zajedno sa danima obaveznog posta. Ako duga obaveznoga posta imadneš više onda namiri to kada budeš u prilici, ali nemoj bespotrebno odlagati taj post jer niko od nas ne zna kada će mu melek smrti doci, pa ga je bolje dočekati bez dugova. A Allah najbolje zna!

 

Odgovor

Postoji mišljenje da se tako može postupiti, ali nema dokaza da se za obavljanje farza može istovremeno dobiti nagrada kao da se obavlja i nafila i to samo na osnovu nijjeta, pa ono ostaje samo u sferi spekulacije.
Budući da vrijeme napaštanja propuštenih dana posta nije strogo fiksirano, tako da se može napostiti do slijedećeg ramazana, pa čak i poslije, ukoliko se iz nekih razloga ne bi moglo napostiti do slijedećeg ramazana, ostaje mogućnost da postite šest dana ševvala nafile, a nakon toga napostite, propuštene dane ramazana. A možete se opredijelitii i za drugu soluciju, tj. da prvo napostite propuštene dane ramazana, a potom postite šest dana ševvala, što je sigurnije, zato što je bolje prvo se riješiti obaveze i duga, a potom činiti ono što je dobrovoljnog karaktera.
U svakom slučaju, nijjetom trebate razdvojiti da li napaštate propuštene dane ramazana, ili postite šest dana ševvala dobrovoljnog posta.