A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Modaliteti kupovine na rate

Pitanje

Esselamu alejkum!
Na portalu, među Vasim odgovorima, vidio sam da govorite da je dozvoljena kupovina robe na rate kada je poznata cijena, odnosno iznos rate. Da li se ovo odnosi na kupovinu robe na kredit, konkretno se radi o kupovini tehničkih uređaja u Mobilmediji. Naime, oni rade sa bankom, prodavač kaže da je u cijenu uračunata kamata od banke, ali je poznat iznos rate koja se plaća. Ako možete da pojasnite ovu situaciju. Da Vas Allah nagradi na
Vašem trudu.


Odgovor

Kupovinu na rate u aranžmanu banke ispravno je jedino ako banka kupi dotični proizvod pa makar se on zadržao kratko vrijeme u njenom vlasništvu, a potom ga proda na rate najavljenom kupcu. Budući da nije sigurno da konvencionalne banke tako postupaju, ne možemo preporučiti kupovinu na rate osim u aranžmanu BBI banke koja ima šerijatski odbor koji kontroliše njene transakcije. Kupovina na rate od same firme (trgovačke radnje), bez posredovanja banke, je dozvoljeno ako se zna cijena i broj rata.

Ispravnost vitara za IZ

Pitanje

Esselamu alejkum!
Dao sam sadekatul-fitr u Islamsku zajednicu.Međutim, čuo sam da sadektul-fitr, da bi bio ispravan, mora stići u ruke onih kojima pripada do bajram-namaza, a poznato je da on neće stići ni u Bejtul-mal do Bajrama a kamo li u ruke onih kojima pripada. Za zekat mi je jasno da se mora dati u Islamsku zajednicu. Međutim, da li je ispravno sadekatul-fitr dati u Islamsku zajednicu kada se ima u vidu gore spomenuta činjenica, ako je ona tačna i da li sam ja ispravno postupio davjući ga u Islamsku zajednicu?


Odgovor

Bitno je da ste Vi izvršili svoju obavezu prije bajram namaza. Prema tome, niste pogriješili što ste sadekatul-fitr dali u Islamsku zajednicu, već naprotiv, ispravno ste postupili kao i svi drugi koji su isto to učinili. Organizirano izvršenje ove obaveze je korisnije i učinkovitije po Zajednicu od individualnih rješenja. Raniji naši vjerski autoriteti, poput rahmetli Huseina Đoze, su to davno uočili i donijeli fetvu o organiziranom ukupljanju zekata i sadekatul-fitra u okviru Islamske zajednice, što je i danas na snazi. Prema tome, Vi ste svoju obavezu izvršili. Neka Vam Allah ukabuli i u sevap upiše.

Krv u urinu i namaz

Pitanje

Esselamu alejkum!
Želio bih znati da li prisustvo krvi u urinu\mokraći onemogućava obavljanje namaza?


Odgovor

Prisustvo krvi u urinu ne utiče na valjanost namaza izuzev ukoliko dospije na tijelo ili odjeću u kojoj se klanja. Krv nije više nečista od urina. I jedno i drugo se nalaze u tijelu pa to ne ometa ispravnost namaza. Njihov izlazak iz tijela kvari abdest, pa time i namaz ukoliko se desi za vrijeme namaza.

Prekid komunikacije zbog udaje za nemuslimana

Pitanje

Esselamu alejkum!
Moja sestra se udala za pripadnika druge vjere i moji roditelji i ja smo odmah prekinuli svaki odnos s njom. Da li je to pravilan islamski stav, ako ne šta mi trebamo da radimo?


Odgovor
Nije dozvoljena udaja muslimanke za nemuslimana, budući da se takav brak šerijatski tretira ništavnim. Vi ste pravilno postupili osuđujući takav njen postupak i izražavajući svoje neslaganje s njim. Krivicu za prekid odnosa snosi ona svojim nepromišljenim činom.
Ukoliko postoji šansa da prekine takav brak ili da njen odabranik primi islam, ima smisla pokušati. Neko od vas na neki način treba održavati neki oblik veze. Koliko i kako tu vezu dozirati i upravljati njome, radi Vaše sestre i njenog spasa, sami procijenite.

Udaja za nemuslimana

Pitanje

Muslimanka sam i prakticiram vjeru, koliko mogu. Trenutno sam u velikoj dilemi. Momak, koji je Slovenac i rođen u katoličkoj familiji, želi da stupimo u brak. Ja sam mu rekla da je uslov da prihvati islam i da samo u islamu možemo živjeti skupa, i da se trebamo vjenčati šerijatski. On do sada nije prakticirao vjeru gotovo nikako, a pristao je da pređe na islam.
Molim Vas da mi odgovorite na pitanja: Da li uopšte smijem stupiti u brak sa njim, da li je to grijeh?
Koja je procedura prelaska na islam kod muškaraca i da li bi trebalo uraditi sunećenje?


Odgovor

Savjetujemo Vam da se obratite glavnom imamu medžlisa Islamske zajednice u mjestu gdje živite u vezi uvjeta sklapanja šerijatskog braka, kao i u vezi prelaska na islam spomenute osobe.
Muslimanka se ne može udati za nemuslimana, a potvrda iskrenosti prelaska na islam muškarca nemuslimana je svakako i sunećenje.
Savjetujemo Vam da ne žurite s odlukom, već da dobro razmislite o svim aspektima tog potencijalnog braka, uzimajući u obzir sve te razlike, kulturološke i običajne naravi. Učite dovu Uzvišenom Allahu da Vam pomogne u odabiru za Vas najboljeg rješenja. Obavezno se konsultirajte s Vašim roditeljima, ukoliko su živi.

Estetska korekcija na tijelu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Ako osoba ima neku vidljivu tjelesnu mahanu, konkretno ružan nos, što joj stvara kompleks i osjećaj manje vrijednosti koji se reflektuje na sve segmente života, da li je grijeh da izvrši estetsku korekciju?


Odgovor

Ukoliko spomenuta mahana (ukoliko se uopće može nazvati mahanom) uzrokuje psihičke probleme, osjećaj nesigurnosti, itd., nema smetnje izvršiti nužnu estetsku korekciju.

Okretanja prema kibli prilikom ukopa

Pitanje

Esselamu alejkum!
Javljam vam se ispred Džematskog odbora Islamske zajednice Bošnjaka Växjö u Švedskoj. Pitanje koje ćemo postaviti radi se o mjestu i načinu ukopa naših džematlija u mjestu u kojem živimo (Växjö - Švedska).

Naime ovo je jedan od najmlađih džemata u sklopu Islamske zajednice u Švedskoj. Broji oko 230 domaćinstava i preko 500 članova. Džemat (članstvo) čine i Bošnjaci iz okolnih mjesta u krugu oko 150 km. Imam nam je Muharem ef. Karaga, penzionisani imam iz BiH, a sada u 86. godini života. Da 86 godina, dok mladi imami diljem Švedske ne žele raditi svoj posao te smo prisiljeni da svoj vjerski život rješavamo na ovaj način.
Po izbjeglištvu u Švedsku i nastanjenjem u ovom mjestu i okolini priključili smo se našoj braći Arapima i nepunih 10 godina sa njima obavljali naše vjerske potrebe.
Unazad 3-4 godine osnovali smo svoj bošnjački džemat. I sada smo članica Islamske zajednice Bošnjaka u Švedskoj.
Švedske vlasti su nam dodijelile (svim muslimanima) mjesto za ukop (mezarje) u zajedničkom greblju Hovshaga- Växjö. Plac je odvojen od drugih konfesija, ali graniči sa njima.

Problem koji mi imamo je sljedeći:
Preseljenjem na Ahiret, Bošnjaci su se počeli ukopavati u tom mezarju koje je predviđeno za muslimane. Već ranije je tu bilo sahranjeno nekoliko Arapa, te na isti način (mislim položaj i pravac) su prihvatili i Bošnjaci ukopavanje svojih najmilijih.
Odmah smo primjetili da se mejt ne okreće na istu stranu prema Kibli kao što mi to radimo u BiH. Situacija na terenu je sljedeća: mejit se okreće lijevom stranom prema Kibli što možemo reći zakrenut za oko 180 stepeni.
Razlog je što je zemljište malo nageto pa da se mejit okreće kao u BiH to bi bilo da je glava mejita niža od nogu. S tim smo odmah upozorili Arape, ali njihovo rukovodstvo u IZ je ostalo nijemo, samo obrazlazući da se tako mora prihvatiti.
O tom problemu smo upoznali i Izvršni odbor i Glavnog imama Idriz ef. Karamana Islamske zajednice Bošnjaka u Švedskoj, ali su i oni ostali neaktivni, uz obrazloženje da se to mora riješiti na lokalnom nivou.

Mi sada upućujemo vama pitanje: Da li je ispravno po našim islamskim propisima da se mejit ukopava okrenut lijevom stranom prema Kibli, a da mu je glava zakrenuta na desno (jer se tako oprema prilikom gasuljenja) s razlogom jer je zemljište nageto te se suprotno ne može ukopavati? Dešava se da oni koji opremaju mejita ne znaju kako će se isti ukopavati (oni opremaju mejita kako se radilo i u Bosni).
Molimo vas za odgovor, jer je parcela koja je predviđena za muslimane već skoro popunjena (ukopano preko 150 muslimana), i sada bi trebali dobiti drugu parcelu (mezarje). Željeli bi da insistiramo kod švedskih vlasti na ispravnosti ukopa prema islamskim propisima.

Mahsuz selam, B. D., predsjednik Džematskog odbora, Växjö - Švedska


Odgovor

Šerijatski propis i muslimanski običaj jeste ukopavanje mejita na način da mu desna strana bude okrenuta prema kibli, makar konfiguracija tla zahtijevala da mu glava bude u nižem položaju od nogu. Ako se to može ispoštovati, tako treba postupiti. A ako nije moguće iz nekog razloga, onda će se ukopavati onako kako je moguće dok se ne promijeni situacija.
Ulazak u Džennet ili Džehennem ne zavisi od toga kako će osoba biti okrenuta u kaburu, već od dobrih djela osobe. U svakom slučaju muslimani trebaju insistirati da se ukopavaju u skladu sa svojom vjerom i tradicijom koliko je to moguće. Neka vam je Uzvišeni na pomoći u očuvanju muslimanskog identiteta i svoje tradicije.

Sabah prije zore

Pitanje

U zimsko doba zora je već kasno ujutro, tj. početno vrijeme sabah namaza. Pošto počinjem da radim od 6 ujutro, a polazim od kuće oko pola 6, zora je u tom vremenu, da li je dozvoljeno sabah namaz klanjati prije vremena?


Odgovor

Nije ispravan sabah namaz koji se klanja prije nastupa zore. Zora danas nastupa u Sarajevu u 05 sati i 15 minuta. Možete u to vrijeme klanjati i krenuti na posao u 5 sati i 30 minuta. Uskoro će doći do pomjeranja sata unazad tako da će zora nastupati jedan sat prije nego je to slučaj sada, tako da ćete moći klanjati na vrijeme.

Numizmatika i filatelija

Pitanje

Bavim se numizmatikom i filatelijom pa me zanima da li je grijeh kao vjernom muslimanu da imam markice ili novčanice na kojima je crtež krsta, pape ili crkve i sl. Selam iz Slovenije

 

Odgovor

Nema šerijatske smetnje da skupljate markice i novčanice na kojima se nalaze spomenute slike ili crteži pod uvjetom da to ne činite iz ljubavi ili veličanja tih slika i crteža, već isključivo iz hobija i želje da sakupljate markice i novčanice, koje svakako imaju svoju kulturološku, naučnu, umjetničku i drugu vrijednost.

Zekat na zlato koje se nosi

Pitanje

Htjela bih da znam treba li plaćati zekat na zlato koje se nosi, a i ono koje se ne nosi tj. ono koje stoji negdje u kutijici.


Odgovor

Ukoliko dostigne nisab od 91,5 grama i protekne u posjedu vlasnika obračunska godina, na zlato se daje zekjat bez obzira da li se koristilo radi ukrasa ili ne, prema odredbi našeg mezheba.