A+ A A-

Posao advokata

Pitanje

Esselamu alejkum! Studentica sam prava. Studij sam počela sa namjerom da postanem advokat građanskog prava. U tome nisam nikad vidjela nista nemoralno, niti sam o tome razmišljala na taj način. Ali, u zadnje vrijeme sve više ljudi mi govori kako smatra da je to nedozvoljen posao. Ali, gotovo svi razlozi zbog kojeg bi to moglo biti zabranjeno postoje i u pogledu skoro svakog drugog zanimanja. Na kraju krajeva, advokat pomaže ljudima da na pošten
(miran) način štite svoje interese i snalaze se u zapetljanom sistemu pravnih normi (koje većina ljudi teško razumije). Nije on odgovoran za sadržaj zakona (ništa više od svih ostalih ljudi u zemlji) niti za motive koje ljudi imaju kad ulaze u parnicu. Isto bi se moglo smatrati da je riječ o kolektivnoj obavezi da neko obavlja taj posao.
Zanima me Vaš stav o ovom pitanju!

Odgovor

Studiranje prava i bavljenje advokatskom profesijom je šerijatski dozvoljena djelatnost. Nema nijednog izričitog šerijatskog dokaza da je ova profesija zabranjena. Advokatski posao je jedna vrsta zastupanja klijenta u pravnom slučaju, pružanje pravnog savjeta, sastavljanje i ovjera ugovora i sl., a sve to su nesumnjivo šerijatski dozvoljeni poslovi. Oni po sebi ne znače vrijednosni sud o nekom zakonu ili zakonodavnom sistemu u cjelini, u smislu preferiranja pozitivnog neislamskog u odnosu na islamski pravni sistem. Kada bi to nužno bilo tako, musliman ne bi mogao biti ni najobičniji fizički radnik u nemuslimanskoj državi, jer i taj posao podliježe odredbama pozitivnog prava. Prema nekim ekstremno tvrdim, zapravo krajnje nerazumnim i nesuvislim mišljenjima, koja su doprla i do Vas, muslimani bi se mogli baviti samo poljoprivredom, zanatstvom, komunalnim poslovima, uslužnim djelatnostima i sl., tj. mogli bi biti samo sluge drugima. Srećom, to su mišljenja samo pojedinaca ili malih grupica kratkovidih avanturista koji bi muslimane željeli držati nepismenima i neukima kako bi njima lakše manipulisali. Konkretan advokatski angažman, kao uostalom i drugi slični poslovi, može predstavljati grijeh ukoliko vodi zabranjenom cilju kao npr. nastojanje da se nečije legitimno pravo oduzme, povrijedi ili ugrozi, da se svjesno krivo predoče ili prikriju činjenice, falsificira dokument, navede klijent na lažno svjedočenje i sl.



POSTAVITE PITANJE

muftija enes ef ljevakovic b

 

Pitanje možete postaviti putem emaila: pitanja@rijaset.ba

Na pitanja odgovara muftija prof. dr. Enes Ljevaković 

Fetva-i emin Vijeća muftija Islamske zajednice