Promo banner

A+ A A-

Pretraga pitanja

Klanjač i stavljanje predmeta ispred sebe tokom namaza

Pitanje:

Selam!

Znam da je po hadisu Božijeg Poslanika zabranjeno prolaženje ispred klanjača koji nije postavio nikakav predmet ispred sebe (sutru), pa me zanima na koju udaljenost se odnosi ta zabrana? U tom hadisu nije spomenuta nikakva udaljenost, a  u drugom hadisu se kaže da osoba koja klanja ima pravo da zaustavi osobu koja prolazi ispred njega (u toku namaza). Da li to znači da ako neko prođe 15 metara ispred mene ja imam pravo da zaustavim tu osobu dok sam u namazu (što podrazumijeva da prekinem namaz) ili ima neka granica do koje se odnosi zabrana prolaska ispred klanjača?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Po konsenzusu islamskih učenjaka postavljanje sutre (obilježja ispred klanjača) nije obavezno. Hadisi koji govore o njenom postavljanju, prema tumačenju učenjaka hanefijske pravne škole, ukazuju da je klanjaču, ako misli da će neko proći ispred njega, pohvalno (mustehab) da je postavi. Na to upućuje i činjenica da taj postupak ne utiče na ispravnost namaza. Buharija je zabilježio hadis u kome se navodi da je Allahov Poslanik, a.s., klanjao u pustinji a ispred njega nije bilo ništa. Svrha postavljanja sutre jeste postizanje što bolje koncentracije u namazu. To se postiže i upozorenjem prolaznicima putem sutre da ne prolaze ispred njega i ne odvraćaju mu pažnju.

Ako klanjač klanja na otvorenom prostoru strogo je pokuđeno (mekruh tahrimi) proći prostorom od njegovih nogu do prostora gdje čini sedždu. Ako prolaznik prođe iza tog prostora ili ako klanjač nije postavio sutru, ili nije prošao cijelim tijelom nego samo krajevima tijela onda nije griješan. Ako neko pokuša proći ispred klanjača, bez obzira da li je on postavio sutru ili nije, klanjač treba da ga upozori znakom ili riječima Subhanallah, ali pokuđeno je činiti oba postupka, jer je jedno od tog dvoga dovoljno. Klanjač neće nasilno spriječiti prolaznika jer je to u koliziji sa stanjem skrušenosti u namazu, i to bi bio veći prijestup nego da ga pusti da prođe. Hadis u kojem se to spominje je derogiran. (V. Meraki el-Felah, str. 135-136., i Multekal-ebhur, str. 142-144, Feth el-Kadir, 1/416-419)

POSTAVITE PITANJE

muftija enes ef ljevakovic b

 

Pitanje možete postaviti putem emaila: pitanja@rijaset.ba

Na pitanja odgovara dr. Ahmed Purdić

Fetva-i emin Islamske zajednice u BiH