A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Uzimanje lijeka uz ramazan

Pitanje

Bliži nam se ramazan, i znam da je stroga obaveza postiti i to sam namjeravao definitivno činiti. No, trenutno pijem lijekove za koje mi je rečeno da je najoptimalnije piti između 8-9 svakog jutra, i imam recept da ih pijem na mjesec, tako da ne znam šta da radim kada dođe ramazan, obzirom da je u to doba sehur već prošao?

Odgovor

Ukoliko se radi o težoj bolesti, savjetujemo Vam da primijenite olakšicu koja važi za bolesne osobe, a to je dozvoljenost nepoštenja dok bolest traje uz obavezu napaštanja nakon ramazana, shodno kur’anskom ajetu: “…a ko bude od vas bolestan, ili na putu, neka naposti isti broj dana…”. (El-Bekara, 184) Ukoliko je bolest lakša, a lijek je moguće koristiti u periodu između iftara i sehura, tada se prilagodite toj situaciji, tj. lijek koristite tokom noći i postite ramazan, bez obzira na optimalan period korištenja lijeka. Naravno, sve to činite u konsultaciji s Vašim ljekarom. U svakom slučaju ne može se spojiti post i korištenje lijeka oralnim putem.

Udovica i dženaza

Pitanje

Esselamu alejkum!

Možete li mi odgovoriti da li udovica i djeca-maloljetna, nakon smrti muža imaju pravo da se pobrinu za njegovu dženazu i ostalo, ili to pravo pripada njegovoj porodici, majci.

I kakve su dužnosti udovice prema porodici njenog rahm. muža, da li se oni i dalje smatraju porodicom, s obzirom da se ona brine o djeci?

Da vas Allah dž. š. nagradi. Esselamu alejkum!


Odgovor

Troškovi dženaze se u principu namiruju iz zaostavštine umrlog prije njene raspodjele. Najbliža rodbina, odnosno nasljednici imaju dužnost i pravo da se pobrinu o dženazi i ukopu umrlog. Dakle, oni se o tome trebaju dogovarati. Umrli se obično kopa u mjestu u kojem je umro, osim ako je oporučio drugačije. Pretpostavka je da će se nasljednici dogovoriti oko opremanja umrloga, a ne da produbljuju svoje sukobe i razmirice tim povodom. Ukoliko djeca imaju petnaest i više godina, oni se trebaju konsultirati i presuditi u slučaju spora. Ako samo odlučuju udova i majka, teško je presuditi. Veza s majkom nikada ne može prestati, dok sa suprugom prestaje njegovom smrću. Udovica se može i preudati, pa joj mezar bivšeg supruga u novom braku može i smetati. Nije nam poznato da li je sličan slučaj regulisan pozitivnopravnim normama.

Rad sa svinjetinom

Pitanje

Pišem iz Danske. Ovdje živim već 16 god. i pored alkohola koji je nažalost postao sastavni dio svake fešte i teferiča kod našeg naroda tj. dijaspore (a kako vidim tako je, manje-više, i u domovini tj. BiH) sve veći broj naših ljudi radi u mesnicama gdje se isključivo kolje tj. sprema svinjsko meso. Ja znam čitajući da je Muhammed s.a.v.s. rekao da je jedan od najvećih grijeha 'uvaliti ruke u svinjsku krv/meso' ali naši ljudi to većinom pravdaju sa 'pa mi ga ne jedemo mi ga samo pripremamo'. Recite mi molim vas da li je to zabranjeno ili nije? Je li moguće da je u din-islamu dozvoljeno raditi u mesnicama gdje se isključivo sprema svinjsko meso? I još nešto, ako je to već zabranjeno, može li se izdati fetva ili neki drugi opšti komentar/naredba/upozorenje našim ljudima tako da vise ne bi bili u zabludi i nek znaju da je to zaista zabranjeno od Svevišnjeg nam gospodara.

Unaprijed zahvalan, vaš zemljak i brat po vjeri iz Kravljevine Danske.


Odgovor

Musliman ne bi trebao raditi u mesnici u kojoj se priprema i prodaje svinjsko meso izuzev u krajnjoj nuždi. Zato preporučujemo svima koji rade u takvim mesnicama, posebno u dijaspori, da potraže sebi drugi posao kako bi njihova zarada bila halal. Mi samo savjetujemo, preporučujemo i pojašnjavamo šerijatske propise, a ne izdajemo nikakve naredbe. Muslimani koji piju alkohol, manje-više, znaju da je on zabranjen, pa opet piju. Takav je slučaj i sa spomenutim pitanjem.

Hodati bosih nogu

Pitanje

Esselamu alejkum!

Poznat mi je stav o šerijetskom pokrivanju žene, ali imam jedno pitanje. Da li žena može hodati bosa i tako bosa obaviti namaz, s tim da joj se naravno vide prsti i tabani ili je dužna obavezno nositi čarape ili koliko dugu haljinu da joj se ništa ne vidi?

Esselamu alejkum!


Odgovor

Žena može hodati bosa i tako bosa obaviti namaz, jer bi stalno oblačenje čarapa predstavljalo izvjesnu teškoću. Svakako je bolje i sigurnije da klanja s čarapama na nogama, ali ako bi klanjala i bosa ne bi smetalo, s tim da tijelo do članaka bude pokriveno. Kada je riječ o namazu, stopala se ne smatraju avretom u hanefijskom mezhebu.

Brak u trećem koljenu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Zanima me da li se po islamu mogu uzimati dvije osobe čiji su prvi pradjedovi tj. očevi od dede (sa njene strane otac od njene nane) amidžići i koje koljeno to dođe?
I ako može, kako familiji objasniti da je to uredu!

 

Odgovor

Tu je riječ o trećem koljenu, što se smatra u našem narodu veoma bliskim srodstvom. Zato je običajno neprihvatljiv brak između osoba tako bliskog srodstva. Roditelji tih osoba se ne mogu ničim ubijediti da dozvole takav brak, niti ih treba ubjeđivati u to, a ne mogu se ni prisiliti da ga dozvole. Smatramo da ne treba ni pokušavati realizirati takav brak. Što je dalje srodstvo to je i šerijatski bolje.

Ko može biti mahrem

Pitanje

Razvedena sam, imam dvoje djece koja nisu punoljetna. Sve propisane islamske dužnosti obavljam. Nijet mi je da InshAllah, u ime Allaha, obaviti i hadždž i da se prekrijem (hidžab), svjesna posljedica nošenja hidžaba, s obzirom da to na zapadu predstavlja problem, a uz to moram raditi i izdržavati porodicu, a Allah je nama svima već odredio nafaku.

S Obzirom da nemam mahrema ili bolje rečeno familije ( braća, amidže, daidže…) nisu čak ni za to da ja obavim hadždž. Ko u ovom slučaju meni može biti mahrem?

Mogu li hadždž obaviti sa nekom starijom ženom koja mi nije rod?

 

Odgovor
Budući da se hadždž u ovom vremenu obavlja uglavnom na organiziran način u većim grupama hadžija, muškaraca i žena, u slučaju da žena nema mahrema koji bi s njom obavio hadždž, ulogu mahrema preuzima grupa žena s kojima putuje na hadždž. Dakle, nema smetnje da s grupom žena obavite hadždž, budući da je to putovanje dosta sigurno, uz vodičku službu koja brine o svim hadžijama, tako da na tom putovanju nema onih opasnosti koje su pratile putovanje žena u ranijem periodu.

O radu u banci

Pitanje

Već neko vrijeme me zanima odgovor na pitanje "da li je grijeh raditi u banci", a to mi je jako bitno, a i hitno, međutim niko se ne usuđuje da mi da tačan odgovor.

S toga vas molim da mi odgovorite na moje postavljeno pitanje i da vas Allah dž. š. nagradi za to.

Selam, Edis!

 

Odgovor

Ne preporučujemo ni da neko radi, niti da ne radi u banci. Konvencionalne banke, kao što je općepoznato, imaju i dozvoljenih oblika poslovanja, a i onih koja su haram. Zato, neka svako odluči po svojoj savjesti. Poslanik a. s. kaže: "Pitaj svoje srce bez obzira kakav ti odgovor drugi dali. Grijeh je ono što te kopka u grudima i što ne bi želio da drugi ljudi o njemu znaju."

Festival nemorala

Pitanje

Esselamu alejkum!
U pitanju je prvi Sarajevo Queer festival kojim se nastoji normalizirati nemoral u centru naše države.
Iako je velika većina građana protiv toga, ta će priča ipak samo ostati u njihovim kućama. Ipak, ja mislim da je moja duznost da upozorim na to i zatražim od Rijaseta da štampanjem i podjelom letaka, javnom izjavom ili nekom sličnom metodom bar upozori građane, ako ne i da se bori protiv toga.
Vjerujem da je jedna od osnovnih dužnosti Rijaseta da zaštiti građane od ovakvih i sličnih stvari, vrlo loših za ovaj narod.
Esselamu alejkum!

 

Odgovor
Nije nam poznato da je Rijaset IZ zauzeo neki stav po tom pitanju niti da je raspravljao o njemu. Mi ovdje nismo u poziciji da iznosimo stavove Rijaseta kao njegov glasnogovornik. U ovoj rubrici odgovaramo na postavljena pitanja u duhu šerijatskih propisa i općeprihvaćene islamske prakse kod nas. Rijaset IZ po svojoj ustavnoj poziciji osuđuje svaki vid nemorala i nastranog ponašanja. Da li će to, kada i u kojoj formi javno saopćiti povodom neke manifestacije ili događaja, stvar je procjene i ocjene Rijaseta. Smatramo da pojedinci i ustanove civilnog društva trebaju dići svoj glas protiv promoviranja nastranog ponašanja u društvu i djelovanja protiv općeg interesa kakvo je nesumnjivo bezobzirno djelovanje kojekavih grupa homoseksualnih usmjerenja.

Imami na izbornim listama

Pitanje

Kakav je stav Rijaseta Islamske zajednice o pitanju da li se mogu imami kandidovati na lokalnim izborima, i mogu li imami biti aktivni članovi političkih stranaka?


Odgovor

Imami ne mogu koristiti službene simbole (naziv imam, hatib, muallim, ahmedija, džuba i sl.) i službena mjesta (džamije, minbere, mihrabe, mektebe, službene kancelarije) za političku djelatnost i aktivnosti, a kao privatna lica imaju politička prava kao i ostali građani.

Šerijatski brak u tajnosti

Pitanje

Poštovani,  
Obraćam Vam se sa molbom za odgovor na moje pitanje i veliki problem. Radi se o mom ocu koji je u zakonskom braku sa mojom majkom, a sklopijo je šerijatski brak sa drugom ženom bez ikakvog našeg znanja.
Ja sam to saznala slučajno i bila sam u nevjerici i mislila sam da su to neke priče rekla-kazala, ali se uspostavilo da je to istina. Mi (moja majka i ja),  imamo već duže vrijeme velikih problema sa njim i njegovim ponašanjem i mislili smo da su to sve neki "starački tersluzi", međutim uspostavilo se da je on sebi našao družbenicu i obavio vjenčanje, a nije ni pokušao da predloži zakonski razvod i da to učini jer se boji podjele imovine. On bi najradije da mi nestanemo s ovog svijeta pa da živi vjerovatno s njom u stanu koji je moja majka kućila 40 godina . On je 1937. godište.
Ovo je vrlo teško i potresno za mene, moju sestru a za majku da i ne govorim, pa me interesuje da li bi mi omogućili sa nekim od vaših savjetnika sastanak da obavim razgovor bez ovakvog dopisivanja i da probam da riješim našu veliku agoniju.
Unaprijed zahvalna, selam!

 

Odgovor

Vaš otac sigurno nije mogao na valjan način službeno kod nadležnog organa Islamske zajednice obaviti šerijatsko vjenčanje s drugom ženom, već je to, ako je to uopće uradio, obavio na nekoj privatnoj ceremoniji u privatnoj režiji. To je tzv. tajni brak koji mi ne odobravamo, već ga smatramo nedozvoljenim, budući da ne ispunjava osnovne ciljeve šerijatskog braka. Ne znamo ko bi Vam u tom smislu mogao pomoći u Islamskoj zajednici, jer Zajednica ne stoji iza takvog čina Vašeg oca. Predlažemo Vam da provjerite kod glavnog imama Vašeg Medžlisa IZ da li je neko od imama obavio takvo vjenčanje.