A+ A A-

Pretraga pitanja

Status šejha u sufizmu

Pitanje

Zanima me Vaše tumačenje šejha u sufizmu? Zašto oni šejha smatraju duhovnim vođom, zašto neki derviški redovi misle da je njihov šejh potomak Poslanika a. s. (te uče "wird", i vjeruju da on je duhovno povezan s njima). Teško je objasniti ovakvim ljudima neke stvari koje se meni čine poptuno pogrešnim, jer nisam baš upućena, ali bi mi puno pomoglo da mi Vi objasnite ova shvatanja, i ako jesu, zašto su pogrešna? I da li mogu imati ikakve veze sa sunnetom? Odakle uopšte vodi porijeklo ideje "duhovnog" vođe? Da li je tim šejhovima uistinu dato nešto više nego ostalim (pošto neki redovi vjeruju u to)?
Unaprijed hvala!

Odgovor

Nemamo nekog našeg posebnog tumačenja pozicije šejha u sufizmu. Ono što mi možemo reći jeste da bilo koji postupak šejha ili nekog drugog koji nije u skladu sa šerijatskim propisima i islamskim edebom, nije prihvatljivo, bez obzira kojim tumačenjem se pokušalo opravdati. Tretiranje šejha kao nekog direktnog potomka Poslanika a.s., kao nepogrješivog autoriteta, nije prihvatljivo. Pozicija šejha je pozicija učitelja, upućivača i uzora i on bi trebao tako djelovati i ponašati se u svom životu. Tvrdnje o nekakvim nadnaravnim vezama, svojstvima i osobinama zbog kojih bi se trebalo klanjati pred šejhom ili ga ljubiti nisu prihvatljive. Potrebu za šejhom obično imaju nesigurne osobe koje nisu u stanju ili ne žele preuzeti odgovornost za svoje postupke i odluke. Ona je katkada i razumljiva ljudska potreba, a nekada ne. Nisu svi tarikati isti niti su svi šejhovi isti. Prema tome teško je davati generalne sudove. Pretpostavljamo da ideja duhovnog vođstva potječe od Božijih poslanika, budući da su oni bili istinske duhovne vođe, a neki su bili, osim duhovnih, i političke vođe svoga naroda. Oko šejhova su se isplele razne legende, priče i mašte, tako da je tu teško razlučiti istinu od zablude. U svakom slučaju treba biti oprezan kod donošenja sudova u konkretnim slučajevima.

POSTAVITE PITANJE

muftija enes ef ljevakovic b

 

Pitanje možete postaviti putem emaila: pitanja@rijaset.ba

Na pitanja odgovara dr. Ahmed Purdić

Fetva-i emin Islamske zajednice u BiH