A+ A A-

GOVOR REISU-L-ULEME NA TRADICIONALNOM BAJRAMSKOM PRIJEMU

reis_sl1 (Custom) (2)GOVOR REISU-L-ULEME DR. MUSTAFE CERIĆA NA TRADICIONALNOM BAJRAMSKOM PRIJEMU (MEKTEB-I NUVAB, ševval, 1428/12. oktobar 2007)


     Hvala vam što ste došli da nam uveličate blagdan Bajrama, jer ramazanski Bajram  je, doista, za nas muslimane značajan trenutak u našoj vjeri i u našim životima. Ništa nas kao ramazanski Bajram ne čini tako ponosnim na osjećaj zadovoljstva da je naše tijelo bilo pokorno zahtjevu duše da bude predano Uzvišenom Bogu. I ništa nas kao post ne podsjeti na Božji zavjet, kao snažno, plemenito i pravedno objašnjenje o tome ko smo mi ljudi u odnosu na planetu Zemlju koju je Bog svorio za naše dobro.
      Naime, ovih dana sam pročitao u jednoj knjizi ovu zanimljivu misao:  "Stara priča o Božijem zavjetu ... i zadatak ljudskih bića da preuzmu ulogu dobrih domaćina ... na zemlji, bilo je ... snažno, plemenito i pravedno objašnjenje o tome ko smo mi u odnosu na Božju zemlju“.
     To je, čini mi se, osnovni smisao vjere – da nas stalno podsjeća na naš zavjet Bogu iza kojeg slijedi Božji zavjet prema nama. Naravno, najvažnije je da čovjek prihvati zavjet kao princip njegovog odnosa prema Bogu u kojem je sadržan njegov odnos prema čovjeku kao Božjem stvorenju, čija su prava na život, vjeru, slobodu, imetak i čast Bogom dana i zato su neotuđiva na svakom mjestu i u svako vrijeme. Jer čovjekov zavjet Bogu da neće ubiti, da neće ukrasti, da neće slagati, te da će željeti svom bratu ono što želi samome sebi, u bîti je čovjekov zavjet prema čovjeku.
      Otuda je „Božji zavjet“, kao univerzalno načelo odnosa između Boga i čovjeka, trajna vrijednost odnosa čovjeka prema čovjeku, vrijednost koju se ne meže silom dokinu, niti pregovorima izmijeniti.
     Mi imamo obaveze prema čovječanstvu koje nisu posljedica nikakve pogodbe. Te obaveze proizilaze iz odnosa čovjeka prema čovjeku, kao i odnosa čovjeka prema Bogu, koje nisu stvar izbora.
     Naprotiv, snaga svih dogovora koje sklapamo sa pojedincem ili zajednicom moraju biti utemeljeni na tim unaprijed zadanim obavezama. Zato društva u kojima se ljudska prava daju i uzimaju po slobodnom izboru moćnih i utjecajnih ne mogu dugo opstati.
     Nije teško zaključiti da je problem bosanskog društvu upravo u tome – nepoštivanje unaprijed zadatih obaveza prema zemlji koja se zove Bosna i Hercegovina, koja je dala svoj zavjet Bogu prije svih nas i koju je Bog darovao svojim vječnim zavjetom da će biti zemlja svih ljudi dobre volje, koji je vole i poštuju kao svoju zemlju.
      U Bosni ima jedna narodna mudrost, koja glasi: „Od nameta nema selameta“. Dakle, svako je slobodan da voli ovu ili onu zemlju, ali je isto tako svako slobodan da voli svoju jedinu zemlju Bosnu i Hercegovinu i da se bori da ona bude država sretnih i uspješnih ljudi, koji će biti njezini „dobri domaćini“.  Razumnom čovjeku je neshvatljivo da treba dokazivati samodokzivu stvar, a to je da je Bosna i Hercegovina zemlja ponosnih ljudi kojima su nerazumni kompromisi kojima se ona dijeli po naciji i vjeri kad se pouzdano zna da Bosna i Hercegovina nije nikad prihvatala segregaciju ni po kojoj osnovi.
      I zato oni koji vjeruju u multikulturalizam, kao visoki civilizacijski standar društva imaju pravo da se bore za uređenje bosanske džave na principu jednakopravnosti svih građana, a ne na principu plemenske ili nacionalne podjeljenosti koju u Bosni i Hercegovini jednostavno nije moguće provesti.
     Bosanski muslimani ne žele biti zarobljenici prošlosti, ali ni zaboravljenici istine o nevinom stradanju. Naravno, nije lahko s vremena na vrijeme slušati priču žrtava genocida, ali je mnogo teže biti žrtva za čiju se bol i tugu nema osjećanja. 
      Ali, ne treba gubiti nadu u Božju pravdu. A što se tiče ljudske pravde, nadamo se da je Europa nešto naučila iz svojih grešaka u Bosni i Hercegovini na kraju prošlog stoljeća, pa neće dopustiti da bude ponovo prevarena od onih koji su je osramotili zbog genocida.

     Zato pozivamo Europu da dobro prouči „Božji zavjet“ o Bosni u kojem stoji da se duša Dobrih Bošnjana neće potrošiti na putu mira i dobrote.

     Isto tako, pozivamo sve odgovorne ljude u ovoj zemlji da se oslobode međusobnih predrasuda te da savjesno i odgovorno ispune svoj zavjet pred Bogom i pred narodom da će Bosnu i Hercegovinu uvesti u svijet slobodnih i naprednih naroda Ujedinjene Europe. S tim mislima i molitvom Bogu Uzvišenom da vam se ostvare sve plemenite želje u ovoj miladskoj godini, osjećajte se ugodno i prijatno ovdje među nama na ovaj naš veliki Ramazanski bajram.

Bajram šerif mubarek olsun! Prijatno vam bilo uz bajramsku baklavu!