A+ A A-

Ismail-ef. Smajlović: Mekteb u procesu globalizacije i doba digitalizacije

03 09 2021 03 hutba begova

Pred početak nove mektebske godine tematsku hutbu u Gazi Husrev-begovoj džamiji u Sarajevu održao je direktor Uprave za vjerske poslove Ismail-ef. Smajlović.

Prenio je poruku reisu-l-uleme Islamske zajednice u BiH na početku školske, akademske i mektebske godine u kojoj je pozvao na učenje napojeno na izvorima vjere od naredbe "Uči".  Podsjetio je na poruke i savjete Allahova Poslanika, a.s., kada kaže: “Znanje je izgubljeno blago vjernika, gdje god ga nađe dužnost mu je da ga uzme...” (Ibn Madže, 4159) i upozorava: “Ljudi se dijele na dvije kategorije: učene i one koji uče, a od ostalih nema koristi.” (Taberani)

Smajlović je sve aktere procesa učenja pozvao da daju svoj maksimum.

- U Islamskoj zajednici smo svjesni da je mekteb dio našeg identiteta i mektebsku pouku stalno poboljšavamo jer može i treba doprinijeti poboljšanju životnih okolnosti. To može biti zrno nade koje ne bi smjelo biti izgubljeno nego na birano plodno mjesto posijano. Zato upućujemo poziv svima akterima učenja, dajte svoj maksimum za učenje, sa dovom povedite dijete u mekteb, učenika u školu, podržite studente, razgovarajte sa učiteljima, muallimamima, profesorima i muderrisima i tražite od odgovornog rukovodstva da obrazovne ustanove, naši centri budu najsvejtlije tačke - rekao je Smajlović.

Snimak hutbe je objavljen na Youtube kanalu Televizije BIR a Preporod.info sadržaj hutbe prenosi u cjelosti.

“Sve što je dobro Mi ćemo tebi dostupnim učiniti;  zato poučavaj – pouka će već od koristi biti; dozvaće se onaj koji se Allaha boji, a izbjegavaće je onaj najgori.” (Kur’an, 87:8-11)

Danas je 03. septembar 2021. godine, odnosno, 26. muharrem 1443.h. godine. Petak je odabrano vrijeme kada muslimani izvršavaju propisanu dužnost džume-namaza. U blagodareno vrijeme svetog mjeseca muharrema ovih dana pažnja mnogih je okrenuta na obrazovne institucije. Učitelji, roditelji i učenici, prije svih, usmjerili su svoju pažnju i ovoga puta na izvore znanja. Poučavanje i sadržaj učenja su vrijednost kojima razborite osobe teže radi poboljšanja uslova života u ovome svijetu. To je prirodan proces i zbog toga je razumljiv interes svih koji ulažu napore u  pravcu razvoja nauke. Radi lakšeg postizanja cilja važno je podsjetiti sve aktere učenja na činjenice koje olakšavaju uspjeh, a to su ibadeti dove koji održavaju stalnu vezu sa Gospodarom svijeta, Uzvišenim Allahom. Učenost profesora, muderrisa, muallima i učitelja koje Uzvišeni Allah uzdiže na najviše stepene kada učene smješta uz Sebe i odabrane meleke: „Uzvišeni Allah svjedoči da nema drugog bog osim Njega, a i meleki i učeni..“ (K, 3:18) stoga je jasno da: „Nisu isti oni koji znaju i oni koji ne znaju...“ (K, 39:9) Dakle, kvaliteta učitelja označena je pobožnošću koja oplemenjuje supružnike kada žele i iščekuju pootomstvo i uče dovu: „Gospodaru, podari mi čestiti porod...“ (K, 37:100) Osviješten roditelj brine da kada se rodi dijete oplemeni akikom, kada stasa u dječaka podigne na kijam u uvede u namaski saff, kada odraste da bračni život ovjeri nikah-dovom i tako redom u sadržaju života održava budnost ibadetima koji uzdižu osobu na najviše stupnjeve uspjeha. 

Danas proučeni ajeti su nadopuna blagodati dove kojom čestiti muslimani pristupaju svakom važnom poduhvatu, a tako i početku školske/mektebske godine, pa bilo da se radi o učitelju, roditelju ili učeniku – svi oni, prije svih, očekuju da osjete slast znanja koje je dar Plemenitog Gospodara kada Objavu šalje ljudima: “Sve što je dobro Mi ćemo tebi dostupnim učiniti;  zato poučavaj – pouka će već od koristi biti; dozvaće se onaj koji se Allaha boji, a izbjegavaće je onaj najgori.” (K, 87:8-11)

Jasna je zadaća svih aktera učenja da kao čestite osobe mijenjaju životne okolnosti nabolje: „Trebalo bi da čestite i učene osobe odvraćaju od lažnog i zabranjenog..“ (K, 5;63), jer znakove Uzvišenog Allaha, Objavu i stvoreni svijet mogu čitati samo učeni: „Primjeri/znakovi koje mi ljudima navodimo samo učeni shvaćaju...“ (K, 29:43). Uz ove činjenice se lakše razumije zašto je porvoobjavljeni ajet: „UČI..!“ (K, 96:1) i zašto je u istoj suri posljednji ajet SEDŽDA! Znanje je privilegija odabranih jer Uzvišeni Allah, „Mudrost dariva kome On hoće, a onaj kome je znanje darovano, posjeduje blago neizmjerno...! (K, 2:269) Čista duša i razboriti uma kada prima znanje iskrenom pobožnošću pada na sedždu!

Znanje održava dušu čistom, ojačava umne sposobnosti i oplemenjuje odgoj  koji je potreban ljudskom biću kao što je hrana tijelu! Kvalitete učenja treba okititi plodovima lijepe riječi 'kelimetu-t-tajjibeh' koja će podariti 'kelimetun-bakijeh' – istinsko neprolazno znanje.

Svi akteri učenja, učitelji, roditelji, učenici i odogovrno rukovodstvo u sistemu obrazovanja/poučavanja trebaju biti svjesni da razvoj i napredak je neminovan. Tehnološka ostvarenja je dužnost koristiti kao pomagalo i zato danas više nego ikada prije treba razumjeti i odabrati najbolje odogovre na proces globalizacije koji u dobroj mjeri određuje digitalizacija. Aktuelni metodi i sredstva učenja razvijaju umjetnu inteligenciju koja nisu zaokupljena moralom i pravdom, nego golom ljudskom egzistencijom koja može odvesti ljudski rod u poniženje ili, ne daj Bože, u ponor. Ljudsko biće treba neprolazno, istinsko znanje u kvaliteti koja koriste neiscrpna vrela kako bi svoje i živote drugih učinili smislenijim, boljim i pravednijim!

Muslimani mogu biti ponosni na ranije generacije koji su civilizacijske tokove života na ovome svijetu razvili obrazovne ustanove u najfunkcionalnijem obliku, metode u najsavršenijem izrazu i saržaj koji afirmira ljudske vrline i vrijednosti. Ulema i obrazovni centri su svjetlo stanovnicima nebesa kao što zvijezde svijetle stanovnicima zemlje, kaže Allahov Poslanik, a.s. Kako je lijepo vidjeti škole, medrese i mektebe ispunjene vrijednostima znanja, učiteljima i učenicima, mualimima i mekteblijama. Mudri Gazija je utemeljio, medresu, hanikah, mekteb, bibloteku i brojna dobra uz džamiju i time skrenuo pažnju razboritih osoba na važnost pobožnosti tokom učenja. Učitelji svojim zanjem, roditelji dovom, učenici odgojem i odgovorno rukovodstvo visokom sviješću trebaju pokazati najbolje kvalitete koje će ovjeriti u procesu učenja.Sramota je da su obrazovne ustanove zapuštene, učitelji nemoralni, roditelji nezainteresirani, učenici nasilni, a rukovodstva neodgovorna. Ako se takvi slučajevi i događaju, treba ih inkubirati i popravljati pravednim zakonima. Bez učenja vrline ostaju na pustom ostrvu, zamagljene. Samo znanje za ljudski rod predstavlja izbavljenje i spas! Mladim osobama treba istinsko znanje, lijep odgoj, ugodan savjet koji će ih voditi sigurnim stazama u bolju budućnost. Samo na takav način će biti moguće popraviti neugodnosti koje živi ova generacija u depresiji, pritisku i drugim nametima materijalnih dostignuća koja ubijaju vrline i kulturu lijepog ponašanja vode u nasilje. 

Na kraju, treba ukazati da svi akteri učenja, učenici  i učitelji imaju na raspolaganju tehnološka dostignuća za bržu i kvalitetniju komunikaciju koju samo treba oplemeniti lijepom riječju i istinskim znanjem, kako je kazano u ajetima današnje hutbe. Time će i proces globalizacije i digitalizacije biti od koristi. 

Poruka Reisu-l-uleme na početku školske, akademske i mektebske godine je poziv na učenje napojen na izvorima vjere od naredbe, UČI preko poruka/savjeta Allahova Poslanika, a.s., kada kaže: “Znanje je izgubljeno blago vjernika, gdje god ga nađe dužnost mu je da ga uzme...” (Ibn Madže, 4159) i upozorava: “Ljudi se dijele na dvije kategorije: učene i one koji uče, a od ostalih nema koristi.” (Taberani)

U Islamskoj zajednici smo svjesni da je mekteb dio našeg identiteta i mektebsku pouku stalno poboljšavamo jer može i treba doprinijeti poboljšanju životnih okolnosti. To može biti zrno nade koje ne bi smjelo biti izgubljeno nego na birano plodno mjesto posijano. Zato upućujemo poziv svima akterima učenja, dajte svoj maksimum za učenje, sa dovom povedite dijete u mekteb, učenika u školu, podržite studente, razgovarajte sa učiteljima, muallimamima, profesorima i muderrisima i tražite od odgovornog rukovodstva da obrazovne ustanove, naši centri, budu najsvjetlije tačke.

“Nauka je put koji vodi u džennet.” (Dejlemi) To je cilj čestitih i molimo Uzvišenog Allaha da spusti svoje okrilje i podrži one koji istrajavaju na putu učenja.

(Preporod.info)