A+ A A-

GRANICE RASNOG PROFILIRANJA U OBRANI OD TERORIZMA

avioni-airport-screeni1t     Nedavno se u američkim medijima dosta govorilo o incidentu na jednom aerodromu, gdje je šest muslimanskih svećenika – američkih građana - spriječeno da uđu u zrakoplov, na letu za koji su imali karte. Imami tvrde da se to dogodilo zbog toga što u Sjedinjenim Državama postoji izražen 'strah i predrasude' protiv muslimana.  O američkim naporima da se uravnoteže potrebe javne sigurnosti i ljudskih prava izvještava Jela de Franceschi.

    Islamski su svećenici zaustavljeni prije ukrcaja u avion zbog toga što ih je jedan od suputnika čuo kako, navodno, kritiziraju američku politiku u Iraku te vrlo glasno i ljutito razgovaraju.  Imami su odbacili ove tvrdnje, rekavši da su jedino molili.  Nakon što ih je ispitao FBI i tajna služba, pušteni su. 

    Dvije organizacije američkih muslimana zatražile su da vlada provede istragu ovog incidenta. Mnogi u javnosti poznati muslimani tvrde da su putnici i posada zrakoplova vjerojatno postupili u skladu s predrasudama koje su – kako tvrde – prisutne u Americi, kada su u pitanju ljudi islamske vjere.  Kareem Shora, direktor Američko-arapskog odbora za borbu protiv diskriminacije, kaže da je vrlo loše to što Amerikanci vrlo malo znaju o muslimanima, te ih se – kako se čini – boje: "99 posto Amerikanaca islamske vjere su ponosni američki patrioti.  Naše organizacije blisko surađuju s vladom da se u potpunosti primjene odredbe američkog ustava, a da se istovremeno i zaštiti zemlja.  U javnost stalno šaljemo jednu te istu poruku:  mi smo prije svega, Amerikanci.  Svatko tko to dovodi u pitanje, vraća nas u prošlost."

    Muslimane u Sjedinjenim Državama najviše brine činjenica što dobar dio javnosti njihovu vjeru doživljava kao izvor nasilja.  Međutim na ove kritike, ubrzo stiže i odgovor.  Nakon terorističkih napada u jesen 2001., normalno je da se Amerika želi zaštiti od terorizma.  Osim toga, diskriminacija protiv muslimana izuzetno je rijetka.  Primjerice od 11. rujna 2001., američko je putničko zrakoplovstvo prevezlo prema procjenama oko dvije i pol milijarde putnika, a incidenti s etničkom i rasnom diskriminacijom bili su vrlo rijetki. 

    Seth Stodder sa Instituta za domovinsku sigurnost na Sveučilištu George Washington, u glavnom gradu Sjedinjenih Država, kaže da Ministarstvo pravosuđa izričito zabranjuje takozvano 'rasno profiliranje' gdje se iz mase izdvajaju radi pomnijeg pregleda osobe određenog etničkog ili rasnog podrijetla.  'S druge strane, činjenica jest da jedino islamski radikali žele Americi nanijeti štetu, poput one od 11. rujna' – kaže Stodder.

    "Glavno pitanje postaje kontekst u kojem se provodi rat protiv terorizma.  Što je to u stvari rasno profiliranje?  Znamo da je al-Qaida islamistička organizacija.  Znamo da je ona Americi navijestila džihad te da su napadi na New York i Washington bili rezultat tog džihada.  Ako se branimo od al-Qaide, onda je besmisleno recimo na ulasku u avion zaustavljati nekog Škota protestantske vjere. Američka se javnost protivi rasnom profiliranju.  No kako se u praksi obraniti od terorizma?  To je nakon 11. rujna postalo vrlo teško pitanje" - kaže ovaj stručnjak.

    Jim Harper, stručnjak za terorizam s washingtonskog instituta Cato, kaže da se sigurnosne mjere trebaju više koncentrirati ne na ljude, već na provjereno dobre metode zaštite.  Primjerice, u putničkim zrakoplovima, takva metoda zaštite je učvršćivanje ulaznih vrata u pilotsku kabinu, tako da potencijalni otmičar ne može u nju ući. 

    Što se tiče incidenta s šest islamskih svećenika, Ministarstvo domovinske sigurnosti je – odmah nakon njega – organiziralo posebnu nastavu za 45 tisuća sigurnosnih djelatnika na aerodromima.  Na seminarima, oni su podučavani o islamskim tradicijama, pogotovo o godišnjem hodočašću u Mekku – gdje su se bila uputila i dotična šestorica imama. 

    Ministarstvo prometa i Ministarstvo domovinske sigurnosti, osim toga, i dalje istražuju ovaj incident.

(http://www.voanews.com/croatian)