A+ A A-

Hadž i zanemarena historija velike žene

Autor: Aiša Purak

Eid al-Adha (Arabic: عيد الأضحى‎ ‘Īdu l-'Aḍḥā) ili Kurban bajram je vezan za jedan neponovljen događaj u historiji čovječanstva, Hadž, jedan jedinstven grad, Mekku i jednu odabranu familiju, familiju Ibrahima a.s. Uzvišeni Allah SWT u suri Ali-'Imran kaže: Reci: "Allah govori istinu! Zato slijedite vjeru Ibrahimovu, pravog vjernika, koji nije bio od onih koji Allahu druge smatraju ravnim ." (3:95)

mekka-1885-2

Grad Mekka sa Haremom Kabe

Nemoguće je razgovarati o Eid al-Ad'ha ili Kur'ban Bajramu bez sjećanja na Ibrahim a.s. koji je po Kur'anu model idealnog vjernika; a njegovo ponašanje i odnos prema Allahovim S.W.T. naredbama neiscrpna inspiracija svim njegovim potomcima. Ibrahim a.s. nikada nije oklijevao odgovoriti na poziv i zapovijed njegovog Rabba. Za Ibrahima a.s ništa nije bilo previše dragocjeno i srcu milo da to ne bi žrtvovao Allahu S.W.T. - ako mu je to bilo naređenjo. Sve što mu je Allah S.W.T. naredio on je to i činio: savjesno, dostojanstveno i plemenito - bez oklijevanja i sumnje.

Svima nam je poznat Ibrahimov a.s. nepokolebljivi odnos prema Allahovoj S.W.T. naredbi da žrtvuje svog sina jedinca svom Rabbu. U Suri Al-Baqara Uzvišeni Allah S.W.T. se obraća Ibrahimu a.s pa kaže: "Budi poslušan!" - on je odgovorio: "Ja sam poslušan Gospodaru svjetova!" (2:131) Naravno, Allah SWT nije želio da Ibrahim a.s. žrtvuje svog sina kao kurban, nego je želio da vidi da li je Ibrahim a.s. sprema da se u potpunosti preda Allahu S.W.T. - bez rezerve - što je on i učinio.

Još jedan član Ibrahimove familije je ostao u historiji čovječanstva kao primjer dječije poslušnosti prema roditelju i roditeljskim zapovijedima. Naime, Ibrahimov a.s. prvi sin, Ismail a.s. nakon što mu je Ibrahim a.s. rekao: „O sinko moj, u snu sam vidio da treba da te zakoljem, pa šta ti misliš?" (Es-Saffat,102), iako još dijete, Ismael je ipak bio svjestan očeve misije a pored toga posjedovao i duboki iman pa je ocu odgovorio: „‘O oče moj,' - reče - ‘onako kako ti se naređuje postupi; vidjeti ćeš, ako Bog da, da ću sve izdržati.'" (Es-Saffat,102) Divnog li djeteta! Divnog li primjera za sve nas i svu našu djecu. 

Ismailove a.s. riječi su dale snagu Ibrahimu a.s. pa je u jednu ruku uzeo Ismaila a.s. a u drugu oštar nož i položio Ismaila na zemlju, okrenuo njegovo lice od sebi i spremio se da izvrši Božiju naredbu. Ali Allahova SWT milost je neizmjerna. U tom historijskom momentu dolaze riječi Objave Ibrahimu: „O Ibrahime, ti si se Objavi u snu odazvao; - a Mi ovako nagrađujemo one koji dobra djela čine, - to je zaista bilo pravo iskušenje!" (Es-Saffat,104-105) Ibrahim je položio ispit kao i njegov sin Ismail. Divan li su oni familija! Ibrahim a.s. je primio ovna za kurban u zamjenu za život sina Ismaila, nakon što je pokazao i dokazao svoju spremnost na najviši stepen žrtvovanja u Ime Allaha dž.š. 

Još jedan član Ibrahima a.s. porodice je zauzeo sebi mjesto u historiji čovječanstva. Divna žena, majka Hadžera r.a. (Radhiallahu 'anha, neka je Allah s njom zadovoljan), supruga Ibrahima a.s i majka Ismaila a.s. Doista, ona je sastavni i veoma važan dio nasljeđa tewhida i porodice Ibrahima a.s. Njezina poslušnost i predanost naredbi i volji Allahvoj SWT nije ništa manja nego poslušnost i predanost Allahovoj SWT naredbi i volji Ibrahima a.s i njegovog sina Ismaila a.s. Zbog njene predanosti Uzvišenom Allah S.W.T. i njegovim naredbama, bez ikakvih rezervi i pitanja; Allah SWT je nju i njenu predanost učinio nezaboravnim time što je u Kur'anu učinio Safu i Marvu sastavnim dijelom hadža, jedan od pet stupova islama. Safa i Marva su dva brda između kojih je Hadžera trčala u potrazi za vodom za svog voljenog sina, sama u pustinji sa svojom malom bebom a po naređenju Uzvišenog Allah S.W.T. koji u Kur'anu kaže: 

„Safa i Merva su Allahova časna mjesta, zato onaj koji Ka'bu hodočasti ili umru obavi ne čini nikakav prestup ako krene oko njih. A onaj koji drage volje učini kakvo dobro djelo - pa, Allah je doista blagodaran i sve zna. „(Kur'ana, 2:158). 

Majka Hadžera r.a. nije bila samo supruga Ibrahima a.s. nego je bila i njegova velika ljubav. Unatoč tome Ibrahim a.s nije se dvoumio da izvrši Allah SWT naredbu da nju i njihovog sina Ismaila ostavi u pustinji same. Sa malo hrane i vode i bez ljudske duše u blizini. Nakon što je Ibrahim a.s. doveo majka Hadžera r.a. sa sinom Ismailom u pustinji, na jednom specifičnom mjestu on joj je ostavio malo vode i hrane i bez riječi se udaljavao od nje i njihovog sinčića. Majka Hadžera r.a. uvidjevši da će ona sama da ostane sa svojim sinom u toj pustinji, sa malo hrane i pića i sa malim djetetom je počela da paniči i da trči za Ibrahimom a.s. "O Ibrahime! Kuda ideš, ostavljajući nas u ovoj dolini u kojoj nema živog insana, niti bilo šta da se preživi". Ona je ovo ponavljala nekoliko puta, ali Ibrahim a.s. nije odgovarao niti se osvrtao na nju. Zatim ga je upitala: "Je li Bog naredio da to uradiš?" On je odgovorio: 'Da'... To je bilo dovoljno za majku Hadžeru r.a. saznanje da je Ibrahim a.s. ostavlja po nalogu Uzvišenog Allah SWT dalo joj je smiraj duše i njen strah je momentalno nestao. Jačina vjere i pouzdanje u Allah S.W.T. leži u lozi Ibrahima a.s. pa je smireno odgovorila Ibrahimu a.s.: "Bog nas neće zanemariti'.

Nakon što je Ibrahim a.s otišao, majka Hadžera r.a, je ostala sama sa svojom malom bebom. Mekka kao naseljeno mjesto tad nije egzistirala. Sve je bilo pusto. Nigdje vode, hrane niti žive duše - samo pustoš i stravični mir. Ono malo hrane i vode koju im je Ibrahima a.s. ostavio, već nestalo. Očajnički, Hadžera r.a. je započela potragu za vodom. Trčala u jednom pravcu pa se opet vraćala nazad u dolini između dva brežuljka; Safe i Marvi, ali od vode ni habera. Međutim Allah S.W.T. neće napustiti porodicu Ibrahima a.s. Tako da je Uzvišeni Allah S.W.T. poslao joj posjetu - Jibrila a.s. Koliko je samo ova časna Majka priznata kod Allah S.W.T. da joj je poslao Džibrila a.s, a znamo kakve su samo posebne osobe u historiji Islama imale čast da budu posjećivane od strane Džibrila a.s. 

Voda, u obliku nepresušnog izvora, Zamzam, je stavljena na raspolaganje majci Hadžeri r.a. i njenom sinu Ismailu izravnom Božjim intervencijom preko meleka Jibrila a.s. U međuvremenu, pleme Jurhum, je prolazilo dolinom i vidjelo ptice u zraku kako kruže oko jednog mjesta. Shvativši da je voda negdje u blizini krenuli su u tom pravcu i ubrzo našli majku Hadžeru sa sinom Ismai, u sred pustinje sami, ispred izvora vode. Ovo pleme je bilo jako kulturno tako da su na lijep način tražili dozvolu od Hadžere r.a. sa se tu nasele. Tako je počelo naseljavanje Mekke, sa njenim prvim stanovnikom i osnivačem, majkom Hadžerom i njenom malom bebom, Ismailom a.s. 

Subhanallah, Allah S.W.T. je Uzvišen. Tako važna uloga je data ženi - da bude osnivač ovog odabranog grada Mekke. Da bude dobije posjetu od DŽibrila a.s. kao odabrani Allahovi S.W.T. Poslanici. Koliku veličinu i čast ima ova časna Majka kod Allah S.W.T.? Toliku veličinu da je Allah S.W.T. naredio milionima posjetilaca ovog časnog Hrama da se imitiraju Hadžerino tračanje između Safe i Marve i da to nikada ne padne u zaborav. Kakve li si samo misli prolazile kroz Hadžerinu r.a. glavu, u pustinji sama sa malim djetetom. 

Dok se bezuvjetno podčinila naredbi svoga Gospodara, Hadžera r.a. je stalno bila u potrazi, krećući se i boreći se, ne razmišljajući o sebi, nego kako da spasi svoje dijete. Iako je njena vjera i oslonac na Allah S.W.T. neusporediva, ona nije mirno sjedila i oplakivala svoju sudbinu. Nego naprotiv krenula je u potragu za vodom znajući da je u kretanju nafaka. Nije razmišljala o sebi a šta je i mogla misliti o sebi? Dr. Alija Shariati, u svojoj poznatoj knjizi "Hadždž", pokušava nam dati kratak pregled njenog života. Doskora robinja data na poklon Ibrahimu a.s. i njegovoj ženi Sari. Sad odbačena od njene jedine njoj poznate porodice, sa malim djetetom u naručju. Majka Hadžera gotovo nikada i nije posjedovala dostojan identitet - nezavisnost. Ali je posjedovala vjeru i oslonac u Allah S.W.T. i zato je odabrana da postavi temelje ovog časnog Grada. 

Iako žena, Majka Hadžera r.a. se nesumnjivo smatra osnivačem grada Mekke, ako ne ona koga bi drugog mogli imenovati osnivačem Meke? Međutim; velika je žalost i ironija da baš u tom gradu žene još uvijek nemaju pravo da voze auta niti im je dozvoljeno da putuju same na hadždž. Mada je Muhammed a.s. rekao da će doći vrijeme kad će žene moći putovati same i same obavljati hadždž(Musnad od Imama Ahmeda ibn Hanbal, Vol. 4, # 19397, 19400; Također Sahih al-Bukhari:. Vol. 4, # 793.)