A+ A A-

Berićet

Allah_levha-1U moru blagodati kojima je mjesec Ramazan ispunjen od svog prvog pa do posljednjeg dana, jedna je posebno važna. Važna je iz razloga što naš život s njom ili bez nje nije isti. Ta blagodat zove se bereket ili berićet. Iako ju je njena (arapska) lingvističa  kolijevka označila bereketom, ova blagodat se u BiH i među njenim stanovnicima, kako muslimanima tako i nemuslimanima, udomaćila pod izrazom berićet, te ću je u nastavku ovog kratkog teksta o njoj tako i nazivati. Jer, kao što reče jedan od junaka našeg filma „Savršeni krug"  u raspravi koju je vodio sa svojim suakterima na temu da li je ispravno reći „granatla" kako je on govorio, ili „granata" kako su ga upućivali da kaže: „Nije važno kako se kaže, mene je strah..." Isto tako, nije važno da li ćemo ovu blagodat zvati berićet ili bereket važno je da je imamo u svemu onom u čemu ona može da bude. 

Šta je to berićet?

Često  u našem svakodnevnom govoru kažemo ili čujemo ovu riječ, ali je ipak nismo u stanju adekvatno prevesti na naš jezik. Posebno ju je teško prevesti kao jednu riječ, mada je i sama takva: jedna riječ. Neki je prevode kao blagoslov, ali to nije najsretnije riješenje, jer i blagoslov zahtjeva dodatna objašnjenja i tumačenja. Posebno u praksi se potvrđuje da blagoslov ne može adekvatno zamijeniti udomaćeni berićet . Npr. ako bih ja  svojoj staroj hadžinici Azemini kazao: „Nek' je sretno i blagoslovljeno", ona bi me vjerovatno pogledala pogledom punim nerazumijevanja, ali ako bih joj kazao: „Nek' je s hajrom i berićetom", ona bi me nagradila toplim osmijehom i uzvratila: „I tebi sinko!"  Otuda je, možda, termin berićet najbolje i ne prevoditi i ostaviti ga u njegovom izvornom nazivlju, jer samo tako možemo na najjednostavniji način poželjeti nekom stanje koje se dobiva samo s berićetom. 

Stanje sa berićetom

Već smo u uvodu kazali da život, ili neki njegov dio, nije isti sa ili bez berićeta. Takvo stanje može se opisati na pravi način samo na bazi doživljavanja, jer, imati jednu stvar u kojoj se berićet nalazi, pa ne nalazi, zapravo su dva različita iskustva.  Objasnimo to jednostavnim primjerom (novcem), kojeg smo svi doživjeli barem jedanput u životu: nekada imamo malo novca, ali bez obzira na to on nam potraje dugo i biva iskorišten uspješno, a u duši osjećamo zadovoljstvo. To je primjer prisustva berićeta u novcu. Nekada pak, imamo znatno veću količinu novca od one iz prvog primjera, ali ga potrošimo „nit' znamo kako, nit' na šta"pa onda u duši osjećamo tjeskobu. To je slučaj kada u novcu nema berićeta. Dakle, kada se berićet pojavi u nekoj stvari, makar ona bila i količinski mala, on će je obogatiti dugotrajnošću i efikasnošću s jedne, a zadovoljstvom u prsima njenog vlasnika s druge strane. Nasuprot tome, gubitak berićeta u nekoj stvari makar ona bila i količinski velika, prouzrokvat će suprotna dejstva od onog koje prouzrokuje berićet. Da ne stvaramo zabunu, berićet se može pojaviti u količinski malim ali  i velikim stvarima, a isto tako može odsustvovati iz takvih stvari. Berićet se, naravno, ne pojavljuje samo u novcu.

U osnovi, berićet se može pojaviti u svim stvarima koje su halal, i koje su u suglasju sa zdravom prirodom, a dijapazon tih stvari je znatno širok, npr: pokretna i nepokretna imovina, zatim zdravlje, znanje, hrana, piće, brak, život općenito, ali i vrijeme. (Nestanak berićeta u vremenu što će se manifestirati kroz njegovo brzo proticanje, Muhammed a.s. je opisao kao predkijametski vakat). Primjere berićeta možemo naći u životu Poslanika a.s. i njegovih ashaba, ali i u svakom drugom vremenu. Sa ushićenjem slušamo predaje koje govore o tome kako je Poslanik a.s. iz jedne posude s mlijekom koje je količinski bilo dovoljno jednom čovjeku nahranio njih nekoliko ili kada je u jednom ratnom pohodu pozvao svoje saborce da ispred njeg saberu hranu koju su imali. Kada su sabrali, vidjeli su da hrane ima malo, za potrebe nekoliko ljudi, a njih je bilo znatno više. Ali kada je Poslanik a.s. proučio dovu nad njom, svi su se nahranili do sitosti, a hrane je ostalo. Primjere berićeta nalazimo i u našoj svakodnevnici.  Jedan čovjek, pored svog posla u preduzeću, imao je kravu i neki komad zemlje kojeg je redovno sijao. Za njih oboje kaže da su mu bili berićetni, jer je i iz jednog i iz drugog ostvarivao takve prihode od kojih je školovao svoju djecu, bez oslanjanja na platu koju je imao u preduzeću. Berićet jeste dar od Boga, koji se daruje na osnovu uzročno-posljedičnih veza. Stoga je važno znati šta to uzrokuje pojavu ili nestanak berićeta u našim dobrima. Tih uzroka ima mnogo, ali ću navesti najvažnije: Halal rad i zarada - na direktan način pozivaju berićet u kuću onog ko tako postupa. Gdje nema halal mala, nema ni berićet hala. Rano ustajanje - pod čim se podrazumijeva ustajanje prije izlaska sunca. I hadisi Muhammeda a.s. ukazuju na ovaj uzrok berićeta, a jedan od njih koji se veže posebno za ramazansko vrijeme je i poznati hadis „Ustajte na sehur, jer je u sehuru berićet."  Ovaj način sticanja berićeta naši stariji su redovno prakticirali, posebno na selu. Usmena tradicija kaže, da bi nakon što ustanu na sabah, otvarali vrata svojih kuća kako bi kroz njih unišao berićet.  Ko se hoće kasno buditi, ranije će mu se berićet iz kuće gubiti. Dova - Najjače vjernikovo oružje. U njoj Allaha dž.š. treba moliti za puno berićeta u onom što imamo, a manje za punoću onog što nemamo. Zahvalnost - pod čim se podrazumijeva zahvalnost na onom što u određenom trenutku imamo, itd.

Suprotnost nabrojanim stvarima biva uzrokom nestanka berićeta, dakle: kasno ustajanje, haram rad i zarada, nečinjenje dove, nezahvalnost itd. mogu spriječti dolazak berićeta u naša dobra, a samim tim prouzrokovati nam i određene probleme.Pošto svjedočimo još jednom  Ramazanu koji je u hadisima Mugammeda a.s. okarekterisan između stalog kao mjesec berićeta i mjesec dove, na kraju ovog kratkog teksta o ovoj važnoj temi, a u vremenu naglašenog konzumerizma i sveopšteg nezadovoljstva, upućujemo dovu dragom Bogu da nam preostali dani mjeseca ramazana budu ispunjeni berićetom, uz napomenu da čovjeka nikada neće zadovoljiti ogromna količina imetka, čovjeka može zadovoljnim učiniti jedino berićet u imetku kojeg ima, makar imetak bio i sitan.

(www.preporod.com)