ISLAMSKA ZAJEDNICA U SRBIJI NE ŽELI BITI POLTRON POLITICI I DRŽAVI
- Published in
- Kategorija: (Arhiva) Aktuelnosti
- Štampa
Uoči
lokalnih i parlamentarnih izbora u Srbiji i Sandžaku (11.maja o.g.) u Novom
Pazaru su upriličene lijepe svečanosti- "27 marta- Dan jedinstva Islamske
zajednice" i potom 31. marta- dodjela diploma prvim dvjema generacijama
diplomaca i postdiplomaca na Internacionalnom univerzitetu, koje dovoljno
govore o snazi i jedinstvu IZ na čelu s glavnim muftijom Muamer ef. Zukorlićem.
O aktuelnom trenutku Bošnjaka u Sandžaku razgovarali smo s muftijom Zukorlićem
u njegovom uredu.
Muftija, iako ste izabrani legalnim putem, vlast Srbije u cjelosti Vas ne
podržava?
- Mi na podršku od njih nismo ni
računali niti smo navikli. Mi smo prezadovoljni samo kada nam ne smetaju.
Doduše, i ti periodi kada nismo imali smetnje s pozicije državne vlasti u
Beogradu su bili vrlo kratki. U svakom slučaju to što se dešavalo zadnjih sedam
mjeseci, zapravo, proizilazi iz činjenice da državni organi nisu poštivali
sopstvene zakone koje su donijeli. To, prije svega, mislim na ustavna načela
kojima se proklamira ravnopravnost Islamske zajednice sa crkvom i drugim
vjerskim zajednicama, s jedne strane, i s druge- princip odvojenosti Islamske zajednice
od politike i od države. Dakle, oba principa su prekršena i ono što se dešavalo
poslije toga, upravo, jeste posljedica te činjenice. Naime, ravnopravnost je
prekršena time što apsolutno se dvojni standardi primjenjuju u odnosu na Srpsku
pravoslavnu crkvu i na nas. Agresija koja je izvršena ili pokušana u
oktobru mjesecu na legalne organe Islamske zajednice jeste nešto što je trebalo
da bude spriječeno i zakonski. Jer, to precizno predviđa Zakon o crkvama
i vjerskim zajednicama , a u kome se kaže da su državni organi obavezni pružiti
asistenciju legalnim organima Islamske zajednice i organa crkve i vjerskim
zajednicama u prilici kada oni ne mogu sprovesti neku svoju odluku. Taj se
princip, dakle, brutalno prekršio. Paralelno s tim mi smo imali pokušaj grupe
pravoslavnih vjernika da registriraju crnogorsku pravoslavnu crkvu u Srbiji,
ali je Ministarstvo vjera to apsolutno odbilo. Dok, kada je u pitanju pokušaj
formiranja paralelne zajednice i pravljenja IZ to nije bio slučaj.
Većina imama je položila ispit
Dakle, politika je umiješala svoje prste.
Koliko su Bošnjaci danas u Sandžaku svjesni te i takve politike?
- Proces je
izuzetno pozitivan. Mi danas baš na temu Islamske zajednice imamo najviši
stepen homogenizacije Bošnjaka. Čak je to od 1990.godine najviši stepen
homogenizacije. I, u svemu tome zlu to bi se moglo okarakterizirati kao
pozitivna stvar, bez obzira na sve muke kroz koje prolaze imami i vjernici.
Naravno, postoji izvjestan broj ljudi, teško je sada reći koliko je to ali
svakako da je to manje od 10%, koji imaju drugačije mišljenje i koji možda
podržavaju, da ne ulazimo u motive, one koji pokušavaju sve ovo da urade. No,
nema sumnje da je apsolutna većina muslimana, imama, muderisa, profesora i
uleme u Sandžaku položila ovaj težak ispit i da ovo što nam se dešava jeste,
zapravo, posljedica načina kojim je upravljano Islamskom zajednicom u proteklom
stoljeću, i isto tako načina na kojima je država kontorlirala Islamsku
zajednicu. I, upravo sada naše je opredjeljenje, od 1993.godine, da ćemo
praviti autonomnu Islamsku zajednicu kako nam to pripada i po Šerijatu i po
pozitivnim zakonskim propisima, te da ćemo praviti dostojanstvenu IZ, a to
znači da ne želimo pristati biti poltron politici i državi. Očito da je
taj kurs bio nešto što je neprihvatljivo za političke elite u Beogradu, a
posebno ovdje u Novom Pazaru, jer svima njima je lakše nastaviti ono što se
dešavalo u 20. stoljeću. A, to je kontrola crkava i vjerskih zajednica na način
da bi se oni pretvarali u izvjesne servise za vladajuće politike. Mi se
principijelno i konceptualno nastojimo suprostaviti tome i ono što nam se
dešava jeste upravo posljedica toga. Mogu reći da sam izuzetno zadovoljan s
obzirom kako se narod ponio, obzirom na negativnu medijsku atmosferu i
nemogućnost da se istina kaže onako kako to ona zaslužuje, i isto tako pod
kakvim su pritiskom bili imami. Zadovoljan sam sa stepenom svijesti koju su
pokazali. Tako da sama činjenica da se nalazimo u predizbornoj atmosferi prije
održavanja lokalnih i parlamnetarnih izbora skoro sve bošnjačke stranke osim
Sulejmana Ugljanina tretiraju pitanje Islamske zajednice kao nacionalno pitanje
broj jedan. Naravno, to nije bila naša želja, ali isto tako mogu reći da nam
imponuje i da to potvrđuje značaj Islamske zajednice kao i svijest muslimana, a
to znači potencijalnih birača na koje bošnjački političari tipuju. I, baš sva
ta agresija na Islamsku zajednicu pored brojnih problema pokrenula je taj
pozitivan proces gdje su muslimani, kako oni aktivni džamijski tako i oni
vandžamijski, shvatili da Islamska zajednica ovdje u Sandžaku i Srbiji ne znači
običnu vjersku zajednicu, običnu duhovnu organizaciju, već zapravo, u
nedostatku jakih političkih i nacionalnih institucija, ona predstavlja osnovni
stožer opstanka muslimana. I to jeste bila u proteklom stoljeću. Na ovom ispitu
ovdje u Sandžaku ona je pokazala da ima snage da taj teški emanet i opravda.
Imami i vjerski službenici su ostali jedinstveni, međutim šta sa pojedincima
koji su ostali izvana?
- Mislim da su ti ljudi praveći
jedno zlo Islamskoj zajednici ustvari napravili najveće zlo sebi, svojim
porodicama i svom pokoljenju. Kada bi mene neko pitao i povjerio da izmislim
neku kaznu za njih ja apsolutno ne bih mogao izreći niti imati ideju kako bih
ih kaznio, osim onoga što su oni od samog trenutka sebe kaznili. Pristati na
jedan takav gest, na nešto što niko nikada u kriznim trenucima ratova i kriza u
Sandžaku se nije usudio pristati po porudžbini izvan Islamske zajednice,
pristati da se odigra, da se na žrtvu IZ i njenog jedinstva odigra igra koja je
u nečijem ličnom, političkom ili partijskom interesu, ali sigurno ne
muslimanskom, je nešto što se ovdje nije moglo zamisliti. Ali, evo, ipak se
desilo. I, ono što je ključno jeste da su to muslimani prepoznali. I, zaista to
kako tretira običan čovjek taj fenomen potvrđuje kolika je svijest ljudi koji
su to prepoznali. Mislim, da je to nešto što će ostati zabilježeno i zapamćeno
za sva vremena i da ti ljudi nisu činili zlo samo sebi već da će ih se njihova
pokoljenja stidjeti. U tom pogledu, mi se sada ne bavimo s tim ljudima, mi se
bavimo progresivnim rješavanjem ovog pitanja. Dakle, nakon što smo primarno
branili Islamsku zajednicu mi se nastojimo maksimalno uložiti i nastaviti
razvojni put Islamske zajednice. I bez obzira što je značajni dio naše energije
iscrpljen kroz ovu odbranu, ipak ostalo je dovoljno i uz dodatnu svijest ljudi
mi ćemo taj put nastaviti. Ne želimo se baviti njima, ne želimo ih uopće
tretirati, jer oni su sebi dali ocjenu, oni su sebe lokalizirali. Postoji
historija i Sudnji dan, i to su dvije dimenzije, najjače sankcije u svakom
pogledu.
Sabor IZ u BiH dao vam je podršku?
- Permanentno Rijaset IZ u BIH i
Sabor kao najviši predstavnički zakonodavni organ daju podršku legalnim
organima Islamske zajednice u Novom Pazaru. Kako zbog činjenice da se radi o
drugoj državi i o svemu onome što Bosnu čini Bosnom, i što Drinu čini Drinom,
ta podrška ima izuzetan značaj. Jer, jedan od razloga što je napadnuta Islamska
zajednica jeste i činjenica da po prvi put u modernoj historiji muslimani dva
centra su pristali da budu zajedno bez obzira što nisu bili prisiljeni od
nekoga drugoga. Kao što znate posljednjih stotinu i više godina bilo kakvi
integrativni procesi u Islamskoj zajednici su se uvijek dešavali ili pod
palicom Franje Josipa ili Kralja Aleksandra, ali nikada pod odlukom
dostojanstvenika Islamske zajednice odnosno imama i muslimana. Očito da su oni
koji ne žele dobro muslimanima mislili da je nemoguće da ljudi koji su
slobodni, koji stoje na čelu Islamske zajednice i koji imaju mogućnost da
samostalno prave taj put neće smoći snage da se drže jedinstva
prekograničnog i da prave zajedničku budućnost. Na relaciji Sarajevo- Novi
Pazar taj ispit je položen po prvi put poslije odlaska Turaka sa ovih
prosotora. To je za nekoga značio alarm da se svijest, prije svega kod uleme u
bošnjačkom narodu, a potom i kod običnog muslimana koji je podržao taj koncept,
mijenja u pozitivnom smjeru i da je to jedna novina u kvalitetu razvoja naše
duhovne misli. I u tom pogledu je zapravo i to značilo poziv da sve to što
nastaje u povoju, što je tako malo ali tako kvalitetno i autentično, kao što su
bili razvojni procesi ustanova IZ u Novom Pazaru, da treba naći model
kako to zaustaviti ili ugroziti ili oteti upravljanje tim sistemom i okrenuti u
nekom drugom smjeru. Zato je bilo izuzetno važno da se upravo u tom trenutku to
jedinstvo pokaže još jače. I, da se ne dozvoli da nedostatak informacija,
tendenciozna i nepotpuna informacija koja je dolazila od srbijanskih i ponekad
bosanskih medija bude prepreka za dalju afirmaciju tog jedinstva i za podršku
koja nam je ovog trenutka bila od izuzetne važnosti. Izuzetno sam zadovoljan
što su organi Islamske zajednice to prepoznali, iako u to nikad nisam sumnjao.
Mogu reći i to da tu postoji još jedan izuzetno pozitivan utisak - gdje god sam
se našao u džamijama u BiH ili na ulicama, bili smo u prilici da nam običan
svijet prilazi i daje nam podršku da istrajemo. To nam je itekako značilo za
naše rezervoare energije koja nam se puno trošila ovih mjeseci. Dakle, u tom
pogledu mislim da je to bio još jedan trijumf i još jedan model kako
je moguće biti zajedno ne samo kad je slatko nego i kad nam je gorko. To
je jedan novi zamah u razvoju ne samo duhovne svijesti nego i cjelokupne nacionalne,
kulturološke i uopće jedna nova energija koja je neophodna za naš opstanak.
Žrtve medijske hajke
Mediji su, dakako, vrlo bitni. Sa te strane
niste imali korektnu podršku?
- Od medija
smo doživjeli težak udarac, doduše ne mogu sve medije staviti u isti koš.
Dovoljno je da kažem da je uloga RTV Srbije kao navodno javnog servisa svih
građana u Srbiji, uključujući i muslimane koji su, također, poreski obveznici i
iz čijih sredstava se finansira TV. Ona (RTVS) ne da nije bila korektna već je
posebno u prvim sedmicama bila tendenciozna i stavila se potpuno na strani
razarača Islamske zajednice. To je natjeralo mene, prije svega, da povučem
potez o kojem ranije nisam razmišljao, a to je poziv muslimanima da ne plaćaju
obaveznu tv pretplatu. Naravno, tada sam se kao što je poznato i odrekao
diplomatskog pasoša što je trebalo da bude poruka državi odnosno vlasti koja
je, također na različite načine, imala učešća u svim ovim događajima. To
dovoljno govori kakav je odnos bio. Mi smo bili žrtve medijske hajke. Međutim,
i to smo izdržali. Sada pokušavamo da kroz "Glas islama" afirmiramo islamsku
misao, metode našeg funkcioniranja kao i istinu o svim ovim događajima.Također,
"Preporod" nam je vrlo značajan prozor kroz koji želimo plasirati istinu o
nama. Evo, pet godina pokušavamo oformiti TV "Universa" da bismo tek nedavno
dobili frekvenciju. I to lokalnu frekvenciju, ali naše šanse su u kablovskom i
digitalnom sistemu koje će za nekoliko godina potpuno zbrisati vrijednost
postojanja dozvola za frekvenciju. Mi kao Bošnjaci ovdje imaćemo takve medije
koji neće biti propagandistička mašinerija kakvu već imamo na suprotnoj strani.
Da sa ovih "gorkih" tema pređemo na one "slađe". Rektor ste Internacionalnog
univerziteta u Novom Pazaru koji bilježi zapažene rezultate?
- Prelaza radi, reću ću da je,
opet, jedan od glavnih razloga napada na Islamsku zajednicu, upravo taj
Univerzitetet. I, ako to mogu staviti pod navodnike, to je "grijeh" koji nam
mnogi nisu mogli oprostiti pogotovo što nismo tajili da je nastanak
Internacionalnog univerziteta kao parekselans svjetovne visokoobrazovne
institucije sa širokom lepezom fakulteta. A, tu su pet fakulteta: Fakultet
humanističkih nauka, Fakultet umjetnosti, Pravni fakultet, Fakultet za
menadžment i poslovnu ekonomiju i Fakultet za informatiku i informativne
tehnologije, i 28 studentskih smjerova. Dakle, nismo krili, čak smo bili
ponosni da je naša inspiracija, a kasnije i energija i snaga koja nas je nosila
da radimo na tom teškom i skupom projektu- projektu koji je bio nezamisliv da
ga može iko napraviti osim države ili nekih moćnika. Nismo krili da nam je
osnovna inspiracija bila: "Uči u ime tvog Gospodara koji stvara" i to u smislu
želje da pokažemo i dokažemo da to nije inspiracija koja se isključivo odnosi
na harfove ili teološke nauke, već prosto izvor istine i snage poruke.
Naša želja je bila dokazati mogućnost da ovaj Kur'anski poziv, koji je prvi
probio nebesa i došao na zemlju, prosto ga pretvori u moderni evropski
servis visokog obrazovanja koji će moći pratiti izazove 21. stoljeća. To je
sada postala javna ambicija, jer smo okusili mogućnost realizacije ovoga cilja.
I, evo, sada imamo ovu ustanovu koja već 6 godina uspješno radi i iz koje je
već tri generacije studenata izašlo. Na "Dan Univerziteta" 31. marta o.g.
dodijelili smo 320 diploma za osnovne studije, 15 magistarskih diploma i 15
doktorskih diploma. To je bio plod, takva žetva koja zasigurno predstavlja
historijski najvažniji događaj u Sandžaku. Stoga, mislim da je od izuzetne
važnosti činjenica da Univerzitet, koji je inspirativno nastao iz islama i
Islamske zajednice, a koji nije religijski, uspijeva da vodi jednu uspješnu
multietičnu priču i da se u njega ravnomjerno upisuju i muslimani i
nemuslimani. To je nešto što je bogatstvo i što bi trebalo da bude brend
ne samo Sandžaka, nego i brend Bošnjaka, ali isto tako i brend Srbije
ukoliko ona prepozna kvalitet i značaj toga. Jer, ovakvi projekti su ključ
prema Istoku i Zapadu. I, to je nešto što nas čini ponosnim i potvrđuje nam da
put kojim hodimo je ispravan. I, evo uprkos svih ovih problema koje smo imali,
imamo razloge da budemo izuzetno sretni, jer smo imali prilike da beremo
plodove. A, ovih dana smo imali prilike pustiti u promet novih oko 2.000
kvadrata prostora čime smo zaokružili tehničke uslove po standardima. Inače,
evropski standardi su 4,5 kvadrata po jednom studentu. Mi već sada imamo 4
kvadrata, a donedavno sam čitao da samo oksfordski univerzitet ispunjava te
kriterije. Ujedno, mi želimo posebno izvršiti ulaganje u kvalitetne kadrove, te
dobivanje svojih kadrova.
Razgovarao: S. SELHANOVIĆ
(www.preporod.com)