A+ A A-

Važnost ramazana i uloga posta

ramazan-ilustracija-2„Ramazan je mjesec u kojem je objavljen Kur'an kao putokaz ljudima koji rastavlja istinu od laži.“ (Kur'an).

Pojavom Islama historija i uopće život čovjeka i društva dobija sasvim nove oblike, nove smjernice. Cijeli život ulazi u jednu novu fazu, fazu duhovnog, društvenog i političkog preokreta. Život svih naroda koji su došli pod neposredan ili posredan uticaj islamske misli, počinje naglo da se diže u vidu duhovnog i socijalnog preporoda, te se s pravom njegova pojava može obilježiti kao najveća prekretnica historije, a ramazan kao najvažniji mjesec godine, jer je ''to mjesec u kojem je objavljen Kur'an kao putokaz ljudima koji rastavlja istinu od laži.''(Kur'an). Prema tome to je mjesec najvećeg događaja za cijelu historiju ljudstva, jer Islam nije samo preporodio narode koji su došli pod njegov direktan uticaj, nego je isto tako važan razvoj i smijer opće čovječanske kulture. Jedan islamolog proučavajući ulogu Islama na kulturnom razvoju čovječanstva rekao je da bi kultura zapada zakasnila za nekoliko stoljeća da nije bilo Islama.

Osim što je Ramazan mjesec objave Kur'ana i pojave Islama, on je isto tako i mjesec Bedra-mjesec velike i konačne pobjede islamske misli nad starim svijetom. Sedamnaestog ramazana druge godine po Hidžri odigrala se velika i odlučna bitka na Bedru između dva posebna svijeta, između mušrićke Meke i muslimanske Medine, i u toj borbi ideje Islama i svijeta nevjernika pobijedili su Muslimani deset puta jačeg protivnika. Toga dana konačno je zagarantirana pobjeda Islama i Muslimana nad svim idejama koje su bile i koje postoje, jer Islam je vječan i sve će drugo nadživiti. Stoga je dan Bedra dan naše pobjede.

Dakle, ova dva najveća datuma islamske historije, početak objave Kur'ana i dan konačne pobjede islamske misli, vezani uz ovaj mjesec i tako mu daju najveću važnost.

Ali, pored pomenutog, Ramazan je mjesec i pobjede islamskog čovjeka u samim nama, je za njeg je vezana i jedna od pet glavnih dužnosti. To je mejsec posta, koji predstavlja najbolji put za duhovnu i moralno-etičku evoluciju čovjeka. Da odmah napomenemo da post, kako ga Islam propisuje nije osmonedeljno uskraćivanje masti našemu organizmu, niti budističko paćenje, nego on predstavlja pravu duhovnu i tjelesnu potrebu našu. Islam izgrađuje fizički zdrava, umno sposobna i moralno-etički jaka i izgrađena čovjeka. Tome cilju služe svi propisi, a naročito neposredan i veliki značaj u tome pogledu imaju namaz i post.

Post je najbolji put za izgrađivanje moralno-etičke ličnosti u nama. Dakako da se pod pojmom posta ne misli samo na uzdržavanje od jela,pića i seksualnog uživanja, nego se tu podrazumijeva i odbacivanje svih loših navika, ogovaranja, laži, pogleda od loših i pokuđenih stvari, kao što se pod tim pojmom još podrazumijeva i zaposlivanje našeg cijelog unutrašnjeg i vanjskog životau pozitivnom smijeru. Tako shvaćen i sprovođen post u nama jača volju, otupljuje loše prohtjeve, pohote i nagone, čeliči karakter, izgrađuje smisao prekora i samoodricanja. Post nas imunizira od svih loših vanjskih utjecaja i poroka, a oplemenjuje naše misli i osjećaje. Putem takvog posta učimo se vladanju nad svim našim voljnim i osjećajnim aktima, učimo se vladanju nad samim sobom, privikavamo se savlađivanju raznih poteškoća, izgrađujemo postojanost i strpljenje, a to su baš glavni preduvjeti za svaki uspjeh u životu. Inače površinski shvaćen post nema dubljeg smisla, niti veće uloge. Božji Poslanik je rekao: „Ima ljudi koji poste a od toga imaju samo glad i žeđ.“ To su baš oni koji u vrijeme posta ogovaraju druge, lažu, loše misle, gledaju pokuđena djela i uopće loše se vladaju. Takvi ljudi nisu pravilno shvatili smisao posta.

Razvijanje socijalne svijesti, saosjećanja i ljubavi prema svojoj zajednici, opet se najviše postiže postom. Suzdržavanje od jela, pića i drugog sjetilnog uživanja od zore do zalaska sunca, u nama izaziva osjećaj gladi i žeđi i preko toga saosjećanje sa svima koji bijedno žive i koji se pate. Osjećaj altruizma bio je uvijek razvijen kod Muslimana koji su se držali islamskih propisa. Veliki Omer nosi na svojim leđima brašno siromašnoj porodici, Halifa EbuBekir poklanja cijeli svoj imetak, Salahudin-osloboditelj Palestine, zaustavlja borbu i spašava dijete svoga neprijatelja. Gazi Husrev-bezi ostavljaju velike zaklade za siromašne, a takvih primjera je puna naša historija.

U zdravstvenom pogledu post ima, također, važnu funkciju. On djeluje na odmaranje naših probavnih organa, a danas moderna medicina liječi postom razne bolesti. Ovdje treba još pomenuti da bolesnici, iznemogli starci i starice, noseće žene sa malim djetetom kojeg doje i putnici nisu dužni postiti, ako im post škodi, nego će broj propuštenih dana napostiti naknadno.

Iz ovog se vidi velika širina i prirodnost islamskih ustanova. To je osnovna crta svih njegovih zasada. Islam je prirodan kad rješava odnos čovjeka i Boga, prirodan kad daje obrazac socijalnog života i uređenja zajednice, prirodan kad obilježava i određuje individualni život u svim njegovim oblicima. Prirodnost i njegova širina daju mu karakter božanskog i omogućava i čovjeku i društvu da kroz Islam najbolje riješe sva pitanja i učine čovjeku život najsvrsihodnijim.

Hfz. Mersudin ef. Kasumović