A+ A A-

Gračanica: Polaznici mekteba džemata Donja Orahovica u akciji čišćenja mezarja

Na inicijativu predsjednika Džematskog odbora Džemata Donja Orahovica (Medžlis IZ Gračanica), Mehmeda Mujića Sulje, koju su svesrdno podržala i oba imama ovog džemata, u nedjelju, 29. aprila ove godine, je istog dana realizovan mektebski čas izvan učionice, tačnije u slobodnom prostoru centralnog mezarja „Karići” kao i akcija proljetnog košenja i  čišćenja ovog mezarja

mek-cas-priroda-garc-04-2012

Piše: Samir Dedić

Primjena Pravilnika o mektebima: Izabran Mektebski odbor

Džematski odbor je, nakon okončane procedure uposlenja drugog imama centralizovanog Džemata Donja Orahovica koji je džemat sa dvije džamije i dva imama, ali sa jednom Skupštinom i jednim Džematskim odborom, sebi kao prioritet postavio reorganizaciju i oživljavanje mektebske nastave, kao i povećanje broja polaznika mekteba. Prema Pravilniku o mektebima i mektebskoj nastavi, na Skupštini Džemata održanoj u petak 27. aprila ove godine, izabran je i Mektebski odbor Džemata, putem kojeg će se nastojati omiliti djeci pohađanje mekteba kroz inovacije, izlete, ekskurzije, jednom riječju kroz maksimalnu primjenu Pravilnika o mektebima na terenu.

Muallim i školski vjeroučitelj izveli djecu u prirodni ambijent

U tome smislu je, po prvi put u našem džematu, organizovano da mališani - djeca mektebskog uzrasta - koji su u došli u mekteb, organizovano odu i osjete atmosferu u centralnom mezarju Džemata u čijem je jednom dijelu smješteno i šehidsko mezarje za područje dva džemata –Džemata Donja Orahovica i susjednog Džemata Orahovica – Rijeka. Bilo je planirano da budu prisutna obojica imama našeg Džemata, novi imam - hafiz Alen ef. Kehić i dugogodišnji imam, Mevludin ef. Zaketović. Ali, kako čovjek snuje, a Allah određuje, hafiz je bio bolestan te je propustio ovu jedinstvenu priliku. Ipak, djecu sa njegovih mektebskih punktova (Centar i Kamenica) je na mezarje poveo njihov školski vjeroučitelj, profesor Sead Hatemić. Djecu sa mektebskih punktova Klanac i Bajići je poveo i čas učenicima održao Mevludin ef. Zaketović, imam stare džamije Klanac. Mevludin ef. je učenicima objasnio važnost prirodnog doživljavanja mezarskog prostora, jer muslimani ‘smrt’ ne doživljavaju kao kraj, već samo kao jedan novi početak. Lijepo je bilo vidjeti zainteresovana lica ovih mališana kako, poslije časa, u manjim grupicama sa svojim prijateljima šetaju labirintom svježe pokošenog mezarja tražeći nišane svoje nane, svoga djede… kako bi im proučili Fatihu. Još je draže bilo čuti neke od njih kako potpisnika ovih redova usrdno pitaju: “Hoćete li me slikati kod mezara moje nane?”. Na kraju su učenici dobili i slatke poklone iznenađenja.

Umjesto terminā upisani i redovni polaznici mekteba, potrebno je koristiti samo termin polaznici mekteba!

Smatramo bitnim da se ubuduće u našoj terminologiji, a posebno u zvaničnim izvještajima sa mektebskih punktova ne koriste termini upisani i redovni polaznici mekteba, već samo polaznici mekteba! Logično je da upisani učenici i pohađaju mekteb redovno! U tome smislu, ćemo iskoristiti opciju koju nam savjetuje Pravilnik da se ukoliko učenik napravi tri uzastopna izostanka obavi razgovor sa roditeljem i da dijete nastavi redovno pohađati mekteb. Ukoliko pak i nakon konsultacije s roditeljem dijete ne nastavi pohađati nastavu smatraće se ispisanim iz mekteba.

Mezarja su najbolja ogledala naših džemata u cjelini

Osim mektebskog časa u prirodnom ambijentu i akcija čišćenja mezarja je protekla prema planiranom. U devet sati su došla dva kosca zadužena za košenje džematskih mezarja kao i džematlije-dobrovoljci koji su bili zaduženi da ograbe travu, prevezu stare bašluke, stare zamijenjene nišane, kamenje koje je ostalo prilikom kopanja kabura itd. Muallim i vjeroučitelj su došli sa djecom u deset sati. Nekoliko vrijednih džematlija su ostali do kraja na akciji čišćenja, među kojima su: Suljo Dedić, Mehmed Avdić, Suad Dedić i Mehmed Mujić.

Jedna od funkcija ovih akcija je i razvijanje zajedničke svijesti da su naša mezarja najbolja ogledala naših džemata u cjelini. Zadovoljstvo je bilo vidjeti neke džematlije kao donose sokove za kosce i radnike, dok su drugi prilazili i davali novčane priloge za gorivo za motorne kosilice kojim su radili kosci.

Zbog trenda izgradnje spomenika, potrebno usvojiti pravilnik o mezarjima na nivou Rijaseta

Ipak, kako nije sve idealno, ozbiljno samokritično oko će uvijek u našim mezarjima (manje-više) uočiti kako tmurna crna boja mjestimično razbacanih spomenika narušava harmoniju bijele boje naših lijepih muslimanskih nišana i prirodnog zelenila koje ih okružuje. Kako se trend izgradnje ovakovrsnih spomenika nastavio i poslije rata, tj. poslije komunističkog režima u kojem je to bilo ‘normalno’ i za neke krugove ‘poželjno’, smatramo kako bi bilo prijeko potrebno da se na nivou Vjerskoprosvjetne službe Rijaseta usvoji pravilnik o mezarjima koji bi regulisao pitanje postavljanja nadgrobnih obilježja. Time se ne bi umanjila autonomija izvršnih odbora naših medžlisa, pa čak i džematskih odbora po pitanju uređenja i održavanja mezarja. Naprotiv, takav jedan pravilnik ili odluka, koju su već usvojili neki medžlisi, bi doprinio da u budućnosti naša mezarja postanu prava slika muslimanskog odnosa naspram života i ‘smrti’. Na ovo nas je razmišljanje još više potakao skori slučaj rušenja nelegalno izgrađenog nadgrobnog spomenika na vakufskom mezarju u džematu Brđani (Medžlis IZ Kozarac) što je učinjeno na osnovu Odluke o korištenju i uređenju mezarja prema kojoj je od strane Izvršnog odbora spomenutog medžlisa precizno definisan izgled nadgrobnih spomenika (nišana) koji se imaju pravo podizati u mezarjima koja su u vlasništvu Islamske zajednice. U tome smislu je Džematski odbor našeg Džemata i podnio inicijativu Izvršnom odboru Medžlisa IZ Gračanica da se donese slična odluka i na nivou ovog medžlisa. Stava smo da naše ‘neznanje’ iz komunističkog perioda nema opravdanja u našem današnjem saznanju. Opravdan je stav da ‘što je bilo, bilo je’, ali zašto sada ne popraviti naš odnos prema našim najdražim i prema nama samima. Jer, kako stoji u zaglavlju Preporoda: “Allah neće promijeniti stanje jednog naroda dok taj narod ne promijeni sam sebe!”

S.D.

  • 11