A+ A A-

Rađa li se demokratija na islamskim vrijednostima?

Prva međunarodna konferencija o islamskom buđenju, u prisustvu više od 700 učesnika: mislilaca, političara, lidera pokreta otpora i uleme iz preko 80 država, održana je 17. i 18. septembra 2011. godine u Teheranu. Između ostalih, konferenciji su prisustvovali Sadik al-Mahdi, bivši sudanski predsjednik, Ibrahim Džafari, bivši premijer Iraka, Ramadan Abdullah generalni sekretar palestinskog pokreta „Islamski džihad",  šejh Džamal Kutb sa Al-Azhara, šejha Ne'im Kasim, zamjenik generalnog sekretara Hizbullaha, Kazi Husein Ahmed, doskorašnji vođa partije Džamat-e Islami u Pakistanu, Fehmi Huvejdi, egipatski mislilac i analitičar, Musa Abu Mazruk, član političkog odjela Hamasa. Burhanuddin Rabbani, bivši predsjednik Afganistana i vođa otpora sovjetskoj okupaciji, ubijen je, nakon povratka iz Teherana u svoju domovinu, 20. septembra u svojoj kući u samoubilačkom napadu. Rabbani je imao obraćanje na samom otvaranju konferencije u kojem je ukazao na problem međusobnih ubistava među muslimanima, uključujući i samoubilačke napade, kao i na problem međusobnog anatemisanja (tekfira) muslimana. Drugi dan po okončanju konferencije svjetske agencije su prenijele vijest da je Rabbani u Kabulu ubijen, postao je žrtva upravo onoga na što je ukazao u svome govoru.

kon-ir-sep-2011-1

Islamsko buđenje iz ugla Hamenija

Konferenciju o islamskom buđenju je otvorio Ali Akbar Velajati, bivši ministar vanjskih poslova Irana, i naglasio da je cilj razmjena mišljenja muslimanskih mislilaca i aktivista o pokretu islamskog buđenja, analiza dosadašnjih promjena u Tunisu, Egiptu i Libiji, dešavanja u Jemenu i Bahreinu, te dao potrebna objašnjenja o načinu rada konferencije. Nakon Velajatija izlaganje je imao lider iranske revolucije ajetulah Ali Hamenei. Dolazak Hamenija na konferenciju i obraćanje na početku njenog rada smatra se ukazivanjem posebne pažnje i pokazateljem njene važnosti. Inače, više nego očito je da su iranski domaćini uložili značajan trud i resurse u organizaciju konferencije, a prisustvo više od 700 učesnika to najbolje ilustrira. Kada je već riječ o organizaciji, treba kazati da su Iranci pokazali besprijekornu brižnost i ekspeditivnost.

Ajetulah Hamenei u svom obraćanju ukazao je na važnost mislilaca i aktivista koji su u posljednjih stotinu i pedeset godina djelovali u Egiptu, Iraku, Iranu, Indiji i drugim azijskim i afričkim zemljama, a čije su aktivnosti pripremile uvjete savremenim promjenama u muslimanskim društvima.

U obraćanju je posebno istaknuta činjenica da se promjene u muslimanskim državama odvijaju uz masovno učešće naroda, „najznačajniji element identiteta ovih revolucija je upravo njihov narodni karakter", kazao je Hamenei, podcrtavajući da promjene imaju za rezultat oživljavanje i obnavljanje nacionalnog ponosa, da narod želi očuvanje islamskog identiteta, pravdu i napredak.

 kon-ir-sep-2011-2

„Nezavisnost, sloboda, pravda, nepopustljivost prema tiraniji i kolonijalizmu, potiranje etničkih, rasnih i vjerskih diskriminacija, izričito protivljenje cionizmu, stubovi su današnjih pokreta u islamskim zemljama, stubovi koji potiču iz islama i Kur'ana... Sami dođite do svojih rješenja, napijajući se sa blagorodnog vrela islama, a recepte tuđina vratite njima samima... Važna je preporuka da se klonite mezhepskih, etničkih, rasnih, plemenskih i geografskih suprotnosti. Razlike priznajte, uvažavajte i kontrolišite. Razumijevanje među islamskim mezhebima je ključ spasa. Oni koji raspiruju vatru mezhepskih sukoba i sektaških podjela proglašavajući ovog ili onog nevjernikom, makar to i ne znali, ustvari su sluge i najamnici šejtanovi... Vaša velika i glavna zadaća jest uspostava poretka. To je složen i težak posao... Ukažite povjerenje svojim mladim generacijama i oživite u njima duh samopouzdanja", neke su od preporuka ajetulaha Hameneija.

Rad komisija

Rad konferencije se odvijao u stručnim komisijama. Formirano je pet stručnih komisija koje su razmatrale pojedine aspekte islamskog buđenja u muslimanskim zemljama: 1) historijat, izvori i sadržaj pojma islamskog buđenja; 2) kreatori scene islamskog buđenja; 3) prepreke i izazovi islamskog buđenja; 4) ciljevi islamskog buđenja; 5) budućnost i horizonti islamskog buđenja. Rezultati rasprava na komisijama su prezentirani svim učesnicima u završnom dijelu konferencije.

Većina diskutanata naglasila je potrebu kontinuiranog proučavanja, praćenja i analiziranja društvenih i političkih procesa koji se odvijaju u muslimanskim zajednicama, osobito je značajno da muslimanski intelektualci i mislioci artikuliraju autentične potrebe i zahtjeve muslimanskih naroda, uvažavajući specifičnosti svake države ponaosob. U tom kontekstu je pozdravljeno okupljanje muslimanskih intelektualaca i aktivista, kao što je ovo u Teheranu, gdje bi se razmjenjivala različita iskustva, definirali ciljevi, utvrđivali nužni teorijski okviri i zajednički interesi. Šejh Džamal Kutb sa Al-Azhara je posebno naglasio važnu ulogu fikhskih autoriteta i nužnost da islamski pravnici aktivno participiraju u tekućim društvenim procesima i ponude jasne koncepte utemeljene na islamskom učenju.

kon-ir-sep-2011-3

Tokom trajanja konferencije više puta je ponovljeno, a to je vidljivo i iz završnog dokumenta, da se narodnim ustancima u muslimanskim zemljama ne može oduzeti islamsko nadahnuće i motivacija, jer temeljni zahtjevi naroda kao što su društvena pravda, sloboda, ekonomski razvoj, borba protiv siromaštva, korupcije i zaostalosti, te svrgavanje nasljednih totalitarnih režima predstavljaju univerzalne vrijednosti i zahtjeve islama.  

Nakon vođenih debata po komisijama, u prijedlozima koji su izloženi učesnicima konferencije odato je priznanje aktivnom učešću najširih narodnih slojeva, posebno omladine i žena, u društvenim procesima i spremnosti naroda da svojim tijelima, žrtvom i odlučnošću, oslanjajući se na svoj islamski identitet, strpljivo kreiraju svoje ciljeve. Prema mišljenju učesnika u ovim diskusijama, zajednički cilj pokreta buđenja širom islamskih zemalja jeste zaštita ljudskog dostojanstva, dostizanje stabilne sigurnosti, uspostava društvene i ekonomske pravde, kreiranje svestranog napretka u okrilju islamskog učenja, povratak nacionalnog ponosa koji je bio tokom dugih godina pogažen od strane kolonizatora i marionetskih vladara. Većina diskutanata smatra da je lijek za slabosti muslimanskog društva, siromaštvo i stagnaciju u oživljavanju muslimanskog vjerskog mišljenja i povratku islamskom identitetu, aktivno suočavanje sa izazovima i predan rad na edukaciji naroda i objašnjavanju uzroka stagnacije. U više navrata je istaknuto da je pobjeda Islamske revolucije u Iranu otvorila novo poglavlje u širenju talasa buđenja, dok je pitanje okupacije Palestine i veličanstvenog otpora u Libanu i Palestini, kao temeljnog pitanja islamskog svijeta, imalo važnu ulogu u islamskom buđenju i daljem njegovom usmjeravanju. Također je istaknuto da su promjene u islamskim zemljama i blistavi uspjesi muslimanskih naroda učvrstili odlučnost kod naroda da uspostavi sistem vlasti proizašao iz njihove volje i utemeljen  na islamskom učenju, odnosno islamsku narodnu demokratiju.

Zaključci konferencije

Na završnoj sesiji predložen je i usvojen dokument u kojem su sublimirane diskusije tokom rada dvodnevne konferencije. U završnom saopćenju se, između ostalog, kaže: 

- Islamsko buđenje ima svoj korijen u izvornom islamu i oslanja se na prisutstvo naroda u svim političkim i društvenim tokovima. Čvrsta vjera, zajedno sa samopouzdanjem i zajedničkom mudrošću nadahnula je islamske pokrete što je, uz naglasak na odlučnu ulogu naroda u kreiranju svoje sudbine, donijelo islamsku demokratiju.

- Islamska demokratija oslanja se na glas naroda i vladavinu uzvišenih islamskih vrijednosti, što je, s jedne strane, razlikuje od fobije od religije i zapadne laičke demokratije, a, s druge strane, suprotstavljena je fanatizmu, ekstremizmu i slijepom nasilju, dok istodobno u svijetu traži pravedne odnose utemeljene na uzajamnom poštovanju, oslanja se na nezavisnost i vjerski identitet i odbacuje svaku vrstu hegemonije i dominacije.

- Povratak islamskog i nacionalnog digniteta, nezavisnosti muslimanskih naroda i oslobođenje iz intelektualnog, političkog i ekonomskog zarobljeništva kolonijalnih sila, traži jedinstvo i solidarnost cijelog islamskog ummeta i ova dragocjena stvar nije moguća osim putem povjerenja u vlastitu vjeru i oslanjanjem na životvorno islamsko učenje.

- Svi slojevi društva, posebno omladina i žene, imaju nezamjenjivu ulogu u pokretu islamskog buđenja. Stoga iskazujući poštovanje prema uzvišenom stepenu šehida i onima koji su podnijeli žrtve u procesu islamskog buđenja, među programske prioritete moraju se staviti zaštita slobode, ljudskih prava, ispunjavanje očekivanja naroda, osiguranje osnovnih potreba islamskih društava, sprovođenje temeljnih reformi unutar političkog, kulturnog i ekonomskog  sistema, te nastojanje da se postigne sigurnost, razvoj, opći napredak i nacionalna moć u okviru islamskog učenja i sukladno uslovima svake države i potrebama njenog naroda.

- Kontinuitet pobjeda pokreta islamskog buđenja i očuvanje dostignuća traži borbu protiv korupcije i diskriminacije, poštivanje temeljnih ljudskih prava građana, trud da se ostvari ekonomski rast i napredak putem politika koje će se usmjeriti na borbu protiv siromaštva i jačanja produktivnosti, razvoj ljudskih resursa, edukaciju nove generacije intelektualne i političke elite vjerne životvornim učenjima islama, te jačanje saradnje i ekonomskih odnosa između islamskih država.

- Pobjeda i trajanje pokreta islamskog buđenja  u različitim zemljama temelji se na lokalnim prilikama i uslovima tih država. Istovremeno, vladavina volje naroda, oživljavanje nacionalnog ponosa, uspostavljanje društvene i ekonomske pravde, programiranje svestranog razvoja u okrilju islamskog učenja i odbacivanje svake vrste strane dominacije, stranog vojnog prisustva i okupacije islamskih zemalja od strane cionista jesu principi islamskog buđenja  koji međusobno povezuju islamske pokrete.

- Raskoli u redovima revolucionara, etnički, sektaški, plemenski i granični sukobi slabe islamski ummet i neprijateljima islama pružaju priliku da ostvare svoje zavjere protiv muslimana. Nužno je da svi narodi i vođe islamskih pokreta, priznavajući i upravljajući razlikama, sustegnu se od upadanja u zamku ovakvih sukoba i anatemisanja jedni drugih.

kon-ir-sep-2011-3

Također u jednom od zaključaka se ističe važnost Palestine, traži pružanje podrške palestinskom narodu i naglašava da nastavak okupacije Palestine i podrška svjetskog kolonijalizma politici cionizma predstavlja duboku ranu na tijelu islamskog ummeta čije zaliječenje je moguće jedino okončanjem okupacije, povratkom izbjeglica i davanjem oduzetih prava narodu Palestine. Nadalje, se ukazuje na potrebu budnosti i opreza, jer će neprijatelji islamskog buđenja pokušati nametnuti sporedna i nebitna pitanja, nametati tihi rat kako bi stvorili uslove za nastavak stranog prisutstva i spriječili ostvarenje ciljeva islamskog buđenja, dok je jačanje ovog pokreta uvjetovano snaženjem harmonične saradnje, konstruktivnih odnosa, razmjenom iskustava između islamskih pokreta u različitim zemljama. Učesnici konferencije su iskazali solidarnost sa narodom Somalije i naglasili potrebu slanja humanitarne pomoći somalijskom narodu.

U cilju razvoja pokreta islamskog buđenja, jačanja saradnje, transfera iskustava, prepoznavanja prilika i prijetnji, te iznalaženja i nuđenja rješenja formiran je Svjetski forum islamskog buđenja sa stalnim Sekretarijatom u Teheranu. Sekretarijat, pored praćenja usvojenih odluka konferencije, radit će na pripremi uvjeta za održavanje periodičnih konferencija o islamskom buđenju i uspostavljati komunikaciju između mislilaca i intelektualaca u islamskom svijetu. Dr. Ali Akbar Velajati je izabran za generalnog sekretara ovog foruma.

Prva međunarodna konferencija o islamskom buđenju završena je govorom iranskog predsjednika Mahmuda Ahmedinedžada.

Ekrem Tucaković

(Preporod, 01. oktobar 2011)