Davati zekat po propisu?
Piše: Hašim Zahirović
Davati zekat po propisu ili se izigravati sa propisima zekata? Pitanje je za muslimana ovdje i sada, u Bosni ili van nje, u bilo kojem pripadajućem džematu Rijaseta IZ-e u BiH. Pitanje je usmjereno prema načinu obračuna i prema načinu izvršenja obaveze koja je dokaz vjere svakog muslimana. Da neko bude dužan davati zekat treba da ima ove uvjete: 1) da je musliman, 2) da je pametan, 3) da je punoljetan, 4) da ima određenu količinu (nisab) novca, zlata ili srebra - u kakvom bilo obliku, ma u čemu - ili druge imovine koja raste i razvija se, npr. trgovačke robe i žive stoke za rasplod. Zekat (ni)je obaveza kojoj se pristupa otprilike (odokativno). Obavezi zekata, barem jednako kao i obavezi namaza, imamo potrebu da priđemo sa minimalnim osjećajem za broj (kvantitet) kao što moramo voditi računa i o kvalitetu i ispravnosti izdvojenog u ime zekata. Da je to tako dokaz su precizni brojevi vezani za nisab i iznos koji se daje na osnovu vlastitog zekata: „Na zlato i srebro daje se zekat (kao i na sve zlatne i srebrene stvari) ako bude imao zlata 20 miskala = 91,60 g, a srebra 200 drama = 641,5 g, i to od njih. Na zlato i srebro ispod spomenute količine ne daje se zekat.
Na novac od papira i metalni osim zlatnog kao i na robu za trgovinu se daje zekat ako iznosi svotu, odnosno vrijednost od 200 drama = 641,5 g srebra, i to 2,5 % od vrijednosti toga. Ko od pomenutih imovina nema nijedne toliko da bi vrijedila sama koliko je nisab, ali od svih imade vrijednost koliko je 91,60 g zlata ili 641,5 g srebra dužan je dati zekat, i to 2,5 % ". (Fikh-ul-ibadat).
Kako se ovi brojevi uklapaju u naša iskustva gdje, nakon sve priče o zekatu, čujemo i vidimo da osoba koja "vodi računa" o obavezi zekata donese 5 ili 10 KM na ime zekata!? Šta i kako je obračunato u takvim i sličnim iznosima? Mogu li računati da sam klanjao sabahski farz tako što sam u neodređeno vrijeme umio svoje lice i izgovorio tekbir!? Subhanallah kako je to moguće!? Lahko. Kad ti ne možeš sabrati svoj imetak i, ako ga ima viška (nisab i preko), iz toga dati četrdeseti dio (2,5 %), kako da ja naučim koliko koji namaz ima rekata, šta se uči na tim rekatima i još sve to sam da naučim i proučim!?
U vremenu kad (smo?) uobičajili davati zekat zašto je teško izračunati i odvojiti svaku 40-tu KM. I to ne svi, nego samo oni koji imaju preko 6043 KM u toku čitave godine, ili na početku i na kraju godine. U tabeli lijevo je iznos duga zekata na osnovu izračunavanja nisaba po zlatu.
91,60 g zlata Nisab 6.043,00 KM |
Dug zekata 151,08 КМ |
|
641,5 g srebra Nisab 1.008,00 KM |
Dug zekata 25,20 KM |
6.500,00 KM |
162,50 КМ |
|
1.500,00 KM |
37,50 KM |
10.000,00 KM |
250,00 КМ |
|
10.000,00 KM |
250,00 KM |
... |
2,5% |
|
... |
2,5% |
Način izvršenja obaveze zekata
Fetva reisu-l-uleme IZ u BiH otkriva da imamo problema i po toj osnovi u razumijevanju i izvršavanju duga (obaveze) zekata. „...Da su blokovi Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini jedino ispravni dokaz za uplatu zekata i sadekatu-l-fitra, te da je zajednički fond Bejtu-l-mala Islamske zajednice jedino ispravno mjesto za izdvajanje zekata i davanje sadekatu-l-fitra. „Svjesno kršenje rečene fetve o zekatu i sadekatu-l-fitra od bilo koga, koju ovim putem objavljujemo, ravno je svjesnom kršenju trećeg stuba islama..." - kaže se u fetvi i to sa sigurno dobrim ali i valjanim razlozima za nju u okolnostima i vremenu donošenja. To znači da postoje oni koji sredstva zekata daju nekome i negdje drugo mimo Islamske zajednice u BiH. I ako nema potrebe, skrenuo bih vam pažnju da to znači da postoje i oni koji uzimaju sredstva zekata mimo onih, koji su ispred zvanične i zakonom priznate IZ u BiH , ovlašćeni da to rade. Zekat se možda može dati lično pojedincu kojem su potrebna sredstva u onom društvu koje nema svijest dovoljnog broja pojedinaca o nužnosti života u zajednici. Ili tamo gdje nema mogućnosti za organizaciju takve vrste i gdje zvanična vlast nema sluha za takve potrebe (potrebe za izdvajanjem zekata) svojih stanovnika. U vremenu kada je moguće i u mjestu gdje je omogućeno da se to uradi na organiziran način, na svoju ruku izabrati kome dati i lično mu predati sredstva zekata, nije samo neozbiljno, nego je puno više od toga. U Fetvi je to dovoljno jasno rečeno na osnovu kur'anskih poruka : „Svjesno kršenje rečene fetve o zekatu i sadekatu-l-fitra od bilo koga, koju ovim putem objavljujemo, ravno je svjesnom kršenju trećeg stuba islama..." „ Uzmi od dobara njihovih zekat, da ih njime očistiš i blagoslovljenim ih učiniš, i pomoli se za njih, molitva tvoja će ih sigurno smiriti. - A Allah sve čuje i sve zna. (At-Tawba: 103)" „ Ima ih koji ti prigovaraju zbog raspodjele zekata. Ako im se iz njega da, zadovolje se, a ako im se ne da, odjednom se razljute. (At-Tawba: 58)".
Dati zekat znači da vlast ili njen predstavnik uzme, („ Uzmi od dobara njihovih zekat ...), od onih koji su dužni i rasporedi onima koji su potrebni. Da raspodjelom neće svi biti zadovoljni dokaz nam je i nezadovoljstvo nekih u vrijeme kada je zekat raspoređivao i Poslanik a.s. o čemu svjedoči i ajet: " Ima ih koji ti prigovaraju zbog raspodjele zekata...". Biti nezadovoljan ne znači imati pravo kršiti propis o organiziranom vođenju računa o potrebama pojedinaca i institucija koje imaju pravu na sredstva zekata. Zabraniti pojedincima da svoja sredstva usmjere tamo gdje oni žele nije baš uvijek izvodljivo. Zaštititi IZ u BiH kao zvaničnu vjersku instituciju muslimana, njen ugled, njene simbole i specifičnu ulogu u društvu moralo bi biti moguće i pravnim sredstvima. Pogotovo ako i kada se radi o materijalnim interesima svih dobrovoljno organiziranih vjernika muslimana u IZ BiH. Oni koji bespravno uzimaju sredstva zekata morali bi biti pravno gonjeni i krivično odgovorni pred zakonima države koja je priznala IZ BiH kao vjersku zajednicu muslimana u BiH.
Dok to i ne bude slučaj, IZ u BiH i njeni predstavnici imaju pravo i obavezu upozoriti, donijeti fetvu, pozvati na bojkot i javno osuditi i prozvati institucije, koje sebi daju za pravo manipulirati vjerničkim osječajima za činjenje dobra, i koje uzimaju njihova sredstva na ime zekata i sadekatul-fitra za neke svoje ciljeve i lične promocije. Ja kao musliman ne smijem sebi dozvoliti da, zbog nezadovoljstva nekim rješenjima, rušim čitav sistem kojeg su generacije muslimana u BiH gradile na temeljima časnog Sunneta. Pogotovo to nemam pravo zbog lične sujete ili nedaj Bože bolje isplativosti na dunjaluku, kroz prilog na TV -ji ili kroz zahvalnicu za donaciju ovome ili onome. Svejedno je kome, ako se radi mimo propisa i mimo institucija Islamske zajednice tamo gdje one postoje.
Islamska zajednica u BiH je prava i jedina adresa
Hvala Allahu dž.š. u BiH institucija koja predstavlja islam i muslimane postoji.
Islamska zajednica u BiH je prava i jedina adresa za, pred Bogom, ljudima i historijom, odgovorno tumačenje islama i organizirano izvršavanje onih propisa koji u svojoj suštini jesu zajednički. Prikupljanje zekata, vitara, kao i organizirano obavljanje zajedničkih namaza, jeste obaveza i pravo Islamske zajednice. Kako se moglo organizirati i zaštititi instituciju dženaze moralo bi biti moguće zaštititi i institucije zekata, kurbana, sadekatul-fitra. I od pripadnika IZ-e. Nekada od nekoga i ne uzeti zekat imamo pravo ali i obavezu ako su u pitanju oni koji ruše institucije islama. A moguće je praviti smutnju i kod " davanja" zekata i vitara po svom nahođenju ili po nečijem navođenju kao što je to moguće i kroz gradnju i pregradnju džamija. Zašto uz postojeću evidenciju članova IZ nemati rubriku „-uplatio zekat" ili „-uplatio vitre", kad smo svi bar toliko obavezni!?
A pisati i govoriti i o drugoj strani medalje, o odlukama koje donesu griješni pojedinci kao predstavnici IZ, potrebno je i, nadam se, moguće. Zašto npr. ne predvidjeti procedure i procente za potrebe ljudi unutar džemata kako bi se moglo u ovu osnovnu organizacijsku zajednicu vratiti barem mali dio sredstava u istoj godini u kojoj je iz nje i uzet zekat. Za vrijeme svog službovanja nisam doživio da je u mom džematu intervenisano sredstvima od zekata ili vitara. A ne mogu oni na vrhu znati za one potrebne iz bilo kojeg džemata ako im se ovi ne obrate.
Većina potrebnih ne zna ni da postoji mogućnost da budu pomognuti a ima i onih koji se ne mogu ili ne znaju obratiti. Znam da se možda ne može pomoći svakome. Isto tako smatram da to nije razlog da se ne pokuša pomoći nikome iz svakog džemata u kojem se organizirano prikupljalo zekat i sadekatul-vitre. Neki sumnjaju u mogućnost realizacije bilo kakve akcije, iz sredstava zekata i sadekatul-vitra, na nivou džemata. Sa jasnim pravilima i transparentnim procedurama to nije nimalo manje moguće nego što je to slučaj sa dokazanom mogućnosti prikupljanja tih istih sredstava. U džematima imamo te potencijale. Treba im ukazati povjerenje i redovno ga, kroz provjere, održavati. Džemati su, sa svojim imamima, iznijeli i druge projekte Islamske zajednice ali i zajednice u cjelini. To bi , duboko sam ubijeđen, rezultiralo povećanim iznosom ukupljenog zekata i sadekatul-vitra u Bejtu-l-mal. Namaz je stub vjere a dokaz vjere je zekat.
Dati i u prave ruke predati zekat, naravno! I to je dokaz vjere.