A+ A A-

Lejletu-l-Kadr - Noć života i sudbine

lejletu-l-kadrHvala Allahu, Stvoritelju svjetova, na milosti i nimetima kojima nas daruje. Donesimo salavat i selam na posljednjeg Allahova poslanika Muhammeda, a.s., na njegovu porodicu, na njegove ashabe i na sve one koji su živjeli i umrli sa Istinom u srcu i u djelu.

Svevišnji Allah u sure El-Kadr kaže;

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ

 

„Zaista smo da, Kur´an objavili u noći Kadr". 

Kako ga je Svevišnji Allah objavio i to samo u jednoj noći, a mi smo učili i naučili da je Muhamed a.s. primao objavu dvadeset i tri godine. Pored svi mišljenja najispravnije je da je Svevišnji spustio Kur´an odjedanput, i to u pomenutoj mubarek noći, na zemaljsko nebo, te je nakon toga čina po emru Allaha melek Džebrail donosio objavu našem Pejgamberu na zemlju.

 وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ  

 „A ko zna  šta je ta noć". 

Dakle, pitat ćete, o Poslaniče o toj noći, pitaju i pitaće radoznalci, svi koji će doći i dolaziti do kijametskog dana, o toj noći. Ipak je Milostivi Allah dao nam najbolji odgovor u slijedu sure;

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ

„Noć kadera je bolja od hiljadu (drugih) mjeseci". 

Kojih hiljadu mjeseci, iz kog su vremenu i jesu li za koga vezani?

Da se još malo zadržimo na riječi kadr, sudbina. To je veličanstvena noć jer je u njoj započeta nova epoha odnosa roba naspram svoga Rabba i jednim novim humanijim i civilizovanijim međuljudskim odnosima. Kur´an, Knjiga i objava je vezan za tu sudbonosnu noć i to je Knjiga koja sadrži smjernice za čovjeka, da bude odan svome Gospodaru a human i civilizovan u svom odnosu naspram svjetova koje je Allah, takođe, stvorio.

Naravno da je sudbina već propisana prije nego su stvorena nebesa i zamlja, a u toj noći se bilježi u teftere sve stvari i pojave za period od jedne godine. Najbitniji je tefter koga će nositi melek Džibril a u njemu će bilježiti ko će biti Allahovom milošću nagrađen a ko nesretnik, na koga će se Svevišnji rasrditi i kazniti ga.

Tefter vezan za biljni svijet i opskrbu će biti u nadležnosti meleka Mikaila, a melek Israfil  će sa sobom nositi tefter u kom će biti sadržana sudbina vezana za vremenske prilike i neprilike. I na kraju, tefter koji je najsličniji matičnoj knjizi, a sadržavat će sudbinu rođenih i umrlih u godini koja bi se mogla nazvati godinom sudbine, naravno, ako bi smo godinu računali između dva lejletul-kadra.

فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ 

„ U toj noći će se svaka važna stvar izdvojiti i objelodaniti" 

Dakle, riječ je o sudbini. U toj noći će biti tijesno na zemlji iz razloga što će u njoj sići mnoštvo meleka. Jedni kažu da je najveći razlog njihovog silaska, ponovno izvinjavanje zbog nepriznavanje prednosti čovjeka nad ostalim stvorenjima, pa među njima i meleka.

Svevišnji je podario mnogo toga čovjeku što nije doravao drugim bićima. Pored dara razuma, slobodnog izbora, jedan od velikih darova je poimanje imenima stvari i pojava.

Prisjetimo se da su meleki, kad je Allah stvorio Adema a.s., se usprotivili namjesnikovanju čovjeka na zemlji.

قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ َ

„Zar češ na njoj (zemlji) postaviti onoga ko će nered činiti i krv prolijevati, a mi Te slavimo, zahvaljujući Ti, i, kako Tebi dolikuje, veličamo!".

قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ

„On Allah odgovori; Ja znam ono što vi ne znate".

وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا

„ I pouči On Adema imenima svih stvari..,"

 

Isto tako će meleki, te noći, selamiti vjernike, moliti za njih i podstrakavati ih na činjenje istigfara, traženje oprosta od Svevišnjeg Allaha.

Da bismo bolje razumjeli ovu suru spomenućemo povod objave iste. Ibn Abbas navodi da je Džibril spomenuo našem Pejgamberu osobu po imenu Šemun ef-Gazi. Allahov rob koji se borio protiv kjafira hiljadu mjeseci i to samo sa jednom vrstom oružja, vjerovatno znanom u tom vremenu, a ono je donja devina vilica. Dakle ništa drugo nije imao osim te vilice, i kad koga dostigao njom odmah bi ga usmrtio. Znao ih je toliko pobiti da im se ponekad ni broj nije znao. Takav je to božiji rob bio. Da kad bi ožednio curila bi mu voda iza zuba i tako bi se napojio, a kad bi izgladnio nabujalo bi meso na njegovom tijelu i tako bi utolio glađu.

Njegova borba je trajala danima i noćima i sve tako hiljadu mjeseci.

Pošto je kjafirima dodijalo počeli su smišljali kojekakve varke i intrige koje su uglavnom smjerali zajedno sa njegovom ženom. Njegovoj ženi su obećali veliko materijalno bogatstvo ukoliko uspiju u svojoj namjeri da ga svežu i tako likvidiraju. Njegova bi žena uzimala od ćafira ono što bi joj dali da ga sveže na snu, i tako je prvi na redu bio konopac. Svezala je tog božijeg roba konopcem na što bi je upitao šta je htjela time a ona bi, kao izgovor, rekla da ga hoće oprobati. Bio je snažan te je pokidao konopac. Oprobala jer i sa lancem i tanjim i debljim ali bi na kraju sve pokidao.

Taj Allahov rob je rekao ženi da nema ničega na dunjaluku čime bi ga mogli svezati a da on to ne bi pokidao, osim vlasi njegove duge kose. Naravno, žena je jedva dočekala noć i svezala ga vlasima njegove kose koje nije uspio pokidati. Žena je obavijestila kjafire o uspjehu u izvršenju svog plana. Kjafiri su dotrčali te ga tako svezanog odveli u neki prostor gdje je bilo mnogo stubova te ga još jače vezali za jedan od  njih. Tukli su ga, sjekli dio po dio njegovog tijela, nos, uši, uši, ruke noge i tako redom.

 Sve je trpio dok mu nije došao melek nudeći mu pomoć od Svevišnjeg samo da poželi šta bi i koju vrstu pomoći htio. Zamolio je da mu Allah podari snagu pa da poruši stub za koji je vezan te da sve te stubove i građevinu surva na kjafire, što mu je Gospodar i udovoljio. Porušio je sve to i likvidirao kjafire i među njima svoju ženu, potom mu je Gospodar vratio sve izgubljene dijelove tijela jer je pripadao Allahovim odabranicima. Kaže se predaji da je poslije toga nastavio u ibadetu hiljadu mjeseci, klanjajući noću a posteći danju.

Borba i ibadet tog pobožnog roba iz vremena benu-israilćana od po hiljdu mjeseci što bi, pretvoreno u lakšu računicu današnjice ispalo 83 godine i 4 mjeseca.

Melek Džebrail je poslat da dostavi Suretul-kadr, rekavši o Muhamede, tebi i tvom umetu je Svevišnji Allah darovao Lejletul-kadr, noć u kojoj je ibadet vredniji od sedamdeset hiljada mjeseci. Dva rekjata u toj, velikoj, sudbonosnoj, noći  su bolja, za tebe i tvoj ummet, od borbe i ibadeta gore pomenutog Allahovog roba iz naroda benu israilćana.

Kada se približio odlazak Muhammeda a.s. sa ovog svijeta i rastanka sa svojim ashabima i sljedbenicima, sa umetom, to ga  je rastužilo i dalo u velike brige ko li će im poslije njegove smrti donositi selame spasa. Odgovor je u ajetu;

تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ

„ Meleki i Ruh (Džibril), s dozvolom Gospodara svoga, u njoj silaze zbog odluke svake".

Dakle, meleki su ti, koji će donositi selam i spas, nama, sljedbenicima našeg Pejgambera, poslanika čija smo mi bili glavna briga i preokupacija.

Melek Džebrail će te mubarek noći povikati o velika skupino meleka, na put se spremajte, noćas je odabrana noć, noćas Svevišnji Allah prašta sljedbenicima Muhammed a.s. osim četvorici; Alkoholičaru, neposlušniku roditeljima, onome ko kida rodbinske veze i svađalici koji se svađa i ostane u svađi i zavadi više od tri dana.

Još malo da se malo vratimo na već pomenuti ibadet dva rekjata nafile u toj mubarek noći. Ibn Abbas kaže; Ko bude u njoj, noći kadr, klanjao dva rekjata učeći na svakom od njih Fatihu jedanput i Ihlas sedam puta, te poslije predatog selama prouči i učini Istigfar, zatraži oprosta od Svevišnjeg, neće ustati sa namaza a da mu, njemu klanjaču, i njegovim roditeljima oprosti grijehe i pripremiti im boravak u džennetu.

Poslanik navodi da je to samo dio Allahove milosti određene svim vjernicima u toj noći, nakon čega su ashabi upitali a gdje je ostatak Božije milosti i blagodarnosti, a Džebrail dade odgovor gdje kaže; reci im poslaniče da je Svevišnji ostatak blagodati odredio da se rasporedi novorođenim u toj noći, i to ne samo muslimanima nego i nemuslimanima. Naravno biće nam jasno kako to, zapravo, da se udijeli svoj djeci, pa sjetimo se hadisa u kom poslanik a.s. kaže; „Svako se dijete rodi u fitretu,  u islamu"

Da navedemo primjer iz života Musa a.s. kako se molio Svevišnjem Allahu i kakav je odgovor dobivao na osvaku od dova. Da krenemo redom, prvo je molio da mu Allah podari svoju blizinu, na što mu je Svevišnji odgovorio da će mu se približiti onaj ko bude u ibadetu noći Lejltul-kadr. Musa a.s. dalje moli, Allahu moj podari mi svoju milost, na što Gospodar odgovori da će zaslužiti i osjetiti Njegov rahmet i milost oni koji se smiluju miskinima i siromasima u toj veličanstvenoj a blagoj noći. Musa nastavi dalje sa svojom dovom u kojoj moli Svevišnjeg Allaha da mu podari brzinu Buraka u prelasku sirati ćuprije, a Milosni reče da takva blagodat će pripasti onima koji budu sadaku udijelili te muberak noći, noći sudbine. Musa a.s. dodaje u svojoj dovi, o Allahu moj daj mi blagodat sjedenja u hladu dženetskih stabala, a Svevišnji odgovori da će takvu blagodat udijeliti onima koji  Ga budu tespih činili i veličali u noći kadr. Musa a.s. nastavi doviti u kojoj moli da mu podari spas od džehenemske vatre na što Allah odgovori da će spas imati oni koji budu istigraf činili, tražili oprosta od Svevišnjeg u najodabranijoj noći. I na kraju svoje dove Musa a.s. moli, o moj Allahu podari mi svoje zadovoljstvo, a Allah reče o Musa moje zadovoljstvo će uživati oni koji budu klanjali dva rekjata nafile, dobrovoljnog namaza, te odabrane, mubrek noći.

Navodi se da će te noći Svevišnji Allah spustiti četiri velike zastavu a na svakoj od njih će biti ispisan Šehadet: Ešhedu en lailahe illallah ve ešhedu enne Muhammeden abduhu ve resuluh. Ko očituje jedanput šehadet Allah će mu oprostiti grijehe, a ko drugi put ponovi šehadet Svevišnji će ga spasti džehenema i ko treći puta opetuje šehadet, svoje svjedočenje Jedinosti Allaha i poslanstva Muhammed a.s. Milosni će takvom robu pripremiti boravak u dženetu.

Koje su to zastave, gdje li će, i zbog koga će biti spuštene?

Jedan od zastava  je zastava zahvalnost Allahu a koja će ispuniti sav prostor između nebesa i zemlje. Druga zastava je zastava oprosta i biće prekriven njome kabur našeg pejgambera Muhammeda a.s. Treća je zastava milosti Milosnog a njome će biti prekrivena Kjaba i četvrta je zastava kerameta a njome će biti prekriven mesdžid u Bejtul-makdisu.

Kakvu li će vjernici imati fajdu od pomenutih zastava. Naravno da će imati fajdu a ona će biti izražena u kucanju na vrata, i do sedamdeset puta, onih vjernika koji budu budni i svjesni poruka i veličine mubarek noći Lejletul-kadr.

Neki su išli i tako daleko da su, u kontekstu spominjanja božijih blagodati, spominjali Nuha a.s. i njegovo pozivanje na pravi put, koje je, po nekima, trajalo pedeset manje od hiljadu godina a naš pejgamber je pozivao svega dvadeset i tri godine a vidite šta je Allahovom milošću uspio za tako kratko vrijeme prodobiti za nas i za sebe. Dakle Nuh a.s. nije uspio za gotovo hiljadu godina ono koliko je naš pejgamber  blagodatima obdaren za dvadesetak i kusur godina. Hvala Allahu, darom ove velike noći, noći sudbine, lejletul-kadra što imamo priliku više zaraditi blagodati od onog odanog Allahu roba iz naroda benu israilaćana i njegove hiljadumjesečne borbe i hiljadumjesećnog ibadeta izraženog u klanjanju i postu.

Nisu svi složni da je mubarek baš dvadeset sedme noći mubarek ramazana. Jedni, istina, tvrde da je neparna noć zadnje trećine ramazana a neki da dvadest deveta, ali uglavnom jedna velika većina uleme smatra je ta mubarek noć upravo, dvadeset i sedma. U prilog toj tvrdnji idu navodi Jezid el-Bastamija koji kaže da je osjetio svega dva puta mubarek noć i to baš dvadeset sedme noći. U tvrdnjama Hanefija se kaže da riječ Lejletul-kadr sardži devet harfova ili slova te da je ona ponovljena tri puta u istoj suri što kad se devet pomnoži sa tri dobijemo broj dvadesetsedam što ide u prilog izdvajanja mišljenja da je upravo te noći, mubarek odabrana noć, noć sudbine.

سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ 

„U njoj je spas sve dok zora ne svane". 

Šta se može u  toj očekivati osim selamet i svaki spas. Hej dragi brate i sestre, te noći će Ruh, po nekima Džebrail, po drugima skupina meleka, po trećima dženetski čuvari a po četvrtima melek Džebrail u sredini a oko njega velika skupina meleka, kako s desne tako i sa lijeve strane će silaziti na zemlju. Ko god bude silazio na zemlju, Allah ga šalje zbog čovjeka, svog roba, onoga koji bi trebao da slijedi put Allahovog miljenika Muhameda a.s.

Nemoj se brate prepasti ako osjetiš da te nešto blago mili to bi mogao biti melek koji te tako selami i zijareti. Načini jedan mali korak, samo ti je to potrebno sve drugo će ti dolaziti ko servirano. Nemoj se prepasti ako osjetiš nešto lijepo da te obuzima, i nemoj misliti da je gotovo sa tobom, jer Svevišnji neda svakom robu da mu bude gotovo, sa dunjalukom, baš u toj noći. 

Dobro bi bilo da bude, u toj noći, gotovo sa nekim našim lošim navikama, te upravo te noći, okrenemo stranicu u svom životu u kom ćemo se potruditi učiniti mnogo više, za sebe, u svoju korist, od čega bi bili, ne samo na dunjaluku, nego i na ahiretu sretni i zadovoljni, zadovoljni mi, ako bude s nama naš Gospodar zadovoljan. 

Allahu naš, kako se malo od nas traži, a za uzvrat nam se mnogo nudi. Evo još jednog dokaza činjenici zapisanoj u Kur´anu, da iako bi htjeli pobrojati Allahove blagodati ne biste ih uspjeli sve navesti i pobrojati. Nije ogledalo samo da vidimo svoj dunjalučki izgled nego ga treba iskoristiti kako bi primijetili bezbroj Allahovih blagodati te se pokušali adekvatno, na njima, njihovom Darovaocu Svevišnjem Allahu zahvaliti. 

Od gore pomenutog, u vidu ibadeta, što bi trebalo činiti je vezano za takozvane sitne sate je nafila i dova koju nam prenosi h Aiša a naučila ju je od Muhammeda a.s. a glasi: „Allahumme inneke afuvvun kerimun, tuhibbul-afve fa´fu annii". A insan ko insan, on čim mu spomeneš sitne sate misli da se radi o nekoj mutnoj radnji i prljavom poslu, kao eto noć nejma svjedoka. A vidimo da ima svaka noć svog svjedoka a posebno ova, mubarek, velika, neprocjenjive vrijednosti, blagodarna, sudbinska, noć ima mnogo svjedoka i ponajviše u tim sitnim satima. U tim sitnim satima umjesto da smišljamo mutne rabote smislimo dobre planovima koje treba prvo iskalkulisati sa sobom pa tek onda ćemo osjetiti da u tim sitnim satima Svevišnji ponajviše kabuli dove. Nije se sramota požaliti svom Gospodaru, jer je On naš Stvoritelj. Ako zalutamo, pa On je Upućivač, ako se razbolimo pa On ima najbolji lijek, ako srce i duša boli, pa Allah je taj koji olakšava a ne otežava. Nemojmo zaboraviti, u toj noći, moliti i za druge, mislim na opće dobro. Molimo Svevišnjeg; podari nam mudrosti, zajedništva, hrabrosti i odvažnosti kako se mogli oduprijeti parazitima koji nagrizaju i truju našu unutrašnjost a i onim vanjskim dušmanima koji nam ne daju nikako mira, proganjajući nas diljem dunjaluka. Upropasti ih Gospodaru naš. 

Zato, bujrum, ne sitničarite u sitnim ali vrijednim satima mubarek noći Lejletul-Kadr!

Imam Kemal ef. Crnac

IKC Düsseldorf