A+ A A-

Vrijednosti koje IZ protežira u ovom društvu tek će donijeti rezultate

Vrijednosti koje Islamska zajednica protežira u ovom društvu tek će donijeti rezultate

-ističe muftija Husein Smajić u odgovoru na pitanje o smjeni generacija i promjenama u rukovodnom kadru IZBiH, te navodi da bi ga samo zabrinulo to da nemamo odgovarajućih kadrova sa potrebnim iskustvom.

muftija-husein-smajicRazgovarao: Selman Selhanović

Sa Husein- ef. Smajićem, muftijom sarajevskim, razgovarali smo neposredno po odbrani njegova magistarskog rada pod nazivom „Fehim Spaho - život i djelo" kojega je branio i obranio 17. marta 2011.godine na Filozofskom fakultetu u Sarajevu pred komisijom u sastavu: prof.dr. Enes Pelidija, predsjednik komisije, doc.dr. Edin Radušić, član, i prof.dr. Husnija Kamberović, mentor. Tim povodom, čestitajući muftiji na obrani magistarskog rada, razgovor smo započeli pitanjem o tome -koliko su misao i djelo Fehima Spahe živi i aktuelni danas? Muftija Husein Smajić odgovara:

- Najprije bih iskazao svoje zadovoljstvo da sam kao muftija i kao imam odbranio jednu vrlo interesantnu temu koja se tiče života i djela Fehima Spahe, našeg prethodnik a- reisu-l-uleme, autoriteta , intelektualca u najširem smislu, sudije i predsjednika Šeri'atskog suda u Sarajevu. Ukratko, čovjeka koji potječe iz ugledne ulemanske sarajevske porodice. Ako hoćemo odgovoriti na to postavljeno pitanje onda možemo da kažemo da se ono itekako veže i odnosi na današnja zbivanja u Bosni i Hercegovini kao i Islamsku zajednicu i Bošnjake u cjelini. Njegova misao i sav istraživački rad u to vrijeme je, možemo reći, u nekim stvarima potpuno identičan kako u BiH i tadašnjoj Kraljevini Jugoslaviji tako i u islamskom svijetu u kojemu se danas dešavaju stvari koje nas podsjećaju na Prvi svjetski rat kada je međunarodna zajednica imala ogroman utjecaj na dešavanja u muslimanskom svijetu, pa i u BiH i kada je politika tog zapadnog svijeta ulazila i dijelila islamski svijet, dakle poslije odlaska Osmanlija. Taj period nazivali su periodom dekadence. A to je sve ono što nije zapadno i što nije prihvaćeno od Zapada kao ideja, politika, teorija, praksa... To je nazvano dekadencom. Ustvari, takva politika se tada provodila. Kada je došao Drugi svjetski rat i došlo do oslobođenja i stvaranja novih formiranja država u islamskom svijetu, da kažem, u novim okvirima koje je podrazumijevalo oslobađanje od Zapada, zapadnih ideja i zapadno-imperijalističkih poduhvata, to su nazvali islamističkim pokretima. Oni smatraju da se to produžava i do današnjih dana. A, kada je islamski svijet, zaista, stao na noge i postao jedan značajan dio svijeta i geopolitičkog mjesta što se desilo i sa muslimanima na Balkanu, onda su to oni prozvali periodom fundamentalizma. U to vrijeme Fehim Spaho je u Novom beharu pisao na temu panislamske ideje i o panislamizmu govorio kao o spašavanju muslimanskog svijeta od svega onoga što nije islamsko. Tu je bilo i politike i islamskih ideja. Cilj mu je bio sačuvati muslimanski svijet u njegovim okvirima. Ta i takva ideja postoji i danas, ali mi, nažalost, nemamo ni sličnih ljudi kao što je bio Džemaluddin Afgani ili Muhammed Abduhu. Mi danas nemamo ličnosti od kojih možemo crpiti ideje i razmjenjivati mišljenje. Otvoreno pitanje je kako i na koji način pomoći muslimanima Balkana i BiH? Uz to dešavaju se najveći belaji i problemi u islamskom svijetu. Evo, npr. Mehmed Spaho je pisao izvanredne stvari o vakufima u to vrijeme. Danas smo mi kao bh. muslimani suočeni sa problemima čuvanja vakufa čija je važnost od komunizma pa naovamo znatno narušena. O tim pitanjima vodila se tada šerijatska rasprava. To je vrijeme našega alima Mehmeda Handžića. Ta pitanja i danas bi se mogla obnoviti i o njima raspravljati. Tu su, zatim, i pitanja kalendara, vjeronauke, šerijatskih vjenčanja koja danas nisu priznata u BiH, nasljedstva u braku. Sve je to tada bilo aktuelno. Dakle, misao Fehima Spahe je itekako bila živa. I prije nego što je postao reisu-l-ulema on je o tome mnogo pisao i iznosio svoje stavove. Iako isprva nije bio u redovima uleme, kao kadija poznavao je arapski i perzijski, te turski i njemački jezik tako da je imao širinu u raspravama kada je u pitanju očuvanje muslimana i muslimanske tradicije.

Spaho je u datim okolnostima sačuvao vjerski i nacionalni identitet

Fehim Spaho je imao jasan stav po pitanju Šeri'ata i mješovitih brakova?

- Fehim Spaho , prije nego što je postao reisu-l-ulema, imao je svoje protivnike kao i one koji su ga podržavali. Bio je intelektualac koji se upuštao u mnogobrojne rasprave. Napisao je mnoge knjige i rasprave u vezi šerijatskog prava, dosta je prevodio, te iznosio mišljenja od kulturnog i historijskog značaja za Bošnjake. Njegova rasprava o šerijatskim brakovima, a posebno mješovitim brakovima je jako interesantna. Napisao je temeljnu raspravu o tome kako islam gleda na brak i kako treba pojedina pitanja rješavati. Nama je poznat islamski princip jer i Kur'an jasno govori da musliman može oženiti kitabijku, tj. vjernicu koja pripada jednoj od nebeskih knjiga. Međutim, to se u praksi pokazalo kao vrlo nepraktično za muslimane, bar kada se radilo o životu u Kraljevini Jugoslaviji kada je velikosrpska politika poklopila BiH, Makedoniju, Crnu Goru... U isto vrijeme Srpska pravoslavna crkva donosi svoj interni zakon da zabranjuje da se kršćanke udaju za muslimane, a ako se to i desi tada djeca trebaju pripasti pravoslavnoj vjeri. Sličan je odnos i u samoj katoličkoj crkvi. Mnogo je sudskih postupaka vođeno po toj osnovi tako da su djeca iz mješovitih brakova prilikom razvoda braka u više od 90% slučajeva donešenom odlukom pripadala kršćanstvu. Na osnovu tih iskustava Fehim Spaho je napisao drugi članak o mješovitim brakovima kod nas upozoravajući na tu činjenicu da bi, nakon što je postao reisu-l-ulema, donio fetvu kojom je zabranio muslimanima da žene pravoslavke i katolkinje. On je zasigurno znao da će doći vrijeme koje će nadživjeti datu fetvu, ali u datim okolnostima on je bio prinuđen da donese tu odluku.

Vjerojatno je takva praktičnost i realnost datog trenutka utjecala na aktivnosti Fehima Spahe kao reisu-l-uleme. S obzirom na specifične okolnosti i uvjete u Nezavisnoj državi Hrvatskoj- koliko je on odista mogao samostalno djelovati?

- On je kao reisu-l-ulema bio vrlo hrabar čovjek. U razgovorima sa Milom Budakom u Sarajevu, koji je sa Antom Pavelićem vladao BiH,sukobljavao se u nekim stavovima koji dokazuju da je bio izuzetno hrabar čovjek. Na primjer, to se desilo prilikom progona mitropolita sarajevskog kada je on kao reisu-l-ulema stao iza. Upravo, zahvaljujući njegovom zalaganju mitropolit nije bio protjeran. Ne zaboravimo tada se desio i Jasenovac. Isto to se dešavalo i sa Jevrejima. I tu su zasluge Fehima Spahe u njihovoj zaštiti bile velike. On je uspio svojim člancima da sačuva i vjeronauku u školama. Pisao je rasprave i analitički donosio zaključke o vjeronauci. Ukazivao je i na potrebu uklanjanja pravoslavnih znakova iz škola koje su danas itekako vidljive u RS-u i Banjoj Luci, te onemogućavao uvođenje svetoslavlja. Kao sudija slao je upozoravajuća pisma tamo gdje je vjeronauka bila izbačena i predlagao da se ona mora uvesti. Možemo slobodno reći da je Fehim Spaho doprinio čuvanju i vjere i da je uz pomoć svoga brata Mehmeda Spahe kao političara i vođe stranke JMO, odigrao važnu ulogu u pravcu zaštite bošnjačkih prava u politici, kulturi i ostalome. U svome mandatu reisu-l-ulema koji je trajao četiri godine, uspio je sačuvati vjerski i nacionalni identitet muslimana.

Fehim Spaho i tadašnja Islamska zajednica odigrali su važnu ulogu u opstojnosti Bošnjaka ovih prostora. Pred Islamskom zajednicom danas predstoje nove obaveze i novi izazovi. Kao muftija koje biste Vi evidentirali kao prioritetne?

- Islamska zajednica BiH je sastavni dio ovog društva. Svi smo mi svjesni da IZBiH nije mogla biti izvan ovih događanja koja su prošla. Danas IZBiH koju mi vodimo odista je pred velikim izazovima. Mogu da kažem da kao osoba koja je čitavo vrijeme bila u ratom opkoljenom Sarajevu da sam ponosan kao čovjek, Bošnjak i Bosanac kako se IZBiH uključila u odbranu muslimana i BiH. Sigurno je da nije bilo Bošnjaka ovdje ne bi bilo ni rata, jer bi BiH bila podijeljena onako kako je to bilo zamišljeno u Karađorđevu ili onako kako se već dogovaralo. Mi smo bili smetnja svemu tome. Na neki način mi smo usporavali Evropsku uniju u njenom nastojanju. Naime, i dan-danas postoji ideja u većini Evrope da ona pripada kršćanskom svijetu, katoličkom i pravoslavnom, dok je Azija i Afrika namijenjena kršćanima, budistima i islamskom svijetu. Očito je da ta politika od odlaska Osmanlija, upravo, ide u tom smjeru. I ova agresija na BiH je to pokazala. O tome moramo otvoreno govoriti ne da nekoga plašimo ili da nekome stavljamo prst u oko. Jednostavno, to su stvari koje mi moramo da vidimo i koje treba da kažemo. Ponosan sam što je Islamska zajednica i svi naši imami stali na put jednog takvog pogrješnog odnosa prema muslimanima. Hvala Bogu, mi smo se očuvali. Oformljena je 1993.godine nova IZBiH i Sabor, donešen je Ustav IZBiH i urađeno je mnogo toga. Mi smo ne samo okupili Bošnjake na području BiH nego i izvana - naše muhadžire po čitavom svijetu. Poslali smo svugdje gdje su bili Bošnjaci naše imame. Mi smo jedina organizacija kada su u pitanju Bošnjaci koja okuplja Bošnjake. Mi to kažemo s ponosom. Žao nam je što to nisu uradile bošnjačke stranke. Treba reći i to da ono što su političari uradili uradili su preko Islamske zajednice i preko naših džema'ata. To treba da se zna. I to treba drugi da vrjednuju koji ne podržavaju rad IZBiH. Dakako, to je bio i naš posao, ali pozivam Bošnjake da podrže Islamsku zajednicu ovakva kakva jeste. Ujedno, ja kao imam volio bih da je IZBiH još više uradila, ali zasigurno je uradila onoliko koliko je mogla u datim okolnostima. I okruženju. No, obaveza IZBiH je u prvom redu očuvanje jedinstva IZBiH. Jer, poučeni dosadašnjim iskustvom od 1997.godine pa do danas, iako nema rata, ubijanja, i bombi, očito primjećujemo da se ide na destrukciju duhovnog bića. IZBIH je ostala uspravna i ja ovim pozivam sve muslimane da podrže Islamsku zajednicu kako bi ona ostala stub bošnjačkog identiteta. Ona će to i ostati. Ima tu i Božijeg proviđenja koje mi kao ljudi ne možemo da odgonetnemo, jer ovdje je prosut berićet, prosuta milost i to zaslugom naših šehida i dobrih ljudi koji imaju dobre namjere prema ovoj zemlji i prema bošnjačkom korpusu.

Naša obaveza je ubuduće, između ostaloga, očuvanje IZ kroz imovinu IZ t.j. vraćanje vakufske imovine. Došlo je do privatiziranja vakufa. Nažalost, to se desilo u ovoj našoj generaciji. To je odraz i naše neodgovorne politike prema svojim institucijama. Čujemo izjave kao da vakufe ne treba vratiti IZ , da ne znamo upravljati njim i sl. To je politički diletantizam i to je neodgovorno. Vakuf je nacionalno bogatstvo Bošnjaka na ovim prostorima. Najveći dio vakufa je vezan za Bošnjake, za njihovo školovanje, za njihovu materijalnu egzistenciju, za ekonomsko unaprjeđenje Bošnjaka na ovim prostorima. Vakufi se tako trebaju shvatiti. Nadam se da će ova mlađa generacija to puno bolje shvatiti i naći način kako te grješke ispraviti.

Nadalje, očuvanje vjeronauke u školama i jačanje mektebske nastave treba biti prioritet. IZBiH je u tom smislu dobro startala. Imamo sada izuzetno dobar odškolovani kadar. Ovo društvo će nam biti zahvalno da je uvedena vjeronauka u škole. Te vrijednosti koje protežiramo tek će u narednom periodu pokazati rezultate.

Svi koji mogu doprinijeti boljitku IZBiH su dobrodošli

Izabrani su novi članovi Sabora Islamske zajednice BiH. Među njima znatan je broj političkih djelatnika. Postoji li bojazan da politika zauzme značajnije mjesto u odlučivanju i radu IZ?

- Možemo odmah postaviti pitanje- zar Bošnjaci ne trebaju da se, pogotovo u ovim vremenima, politički opredjeljuju?. Bošnjaci su ti koji moraju da imaju jasno političko opredjeljenje. Naravno, to ne treba da bude na račun drugih naroda. Mi smo svjesni da u Islamskoj zajednici ne možemo dobro raditi, ne možemo uspješno raditi, dobro egzistirati i imati dobru budućnost ukoliko nemamo slobodnu državu, državu koja će ovdje egzistirati na svim slobodama- nacionalnog opredjeljenja, kulture, prosvjete, razmišljanja bez verbalnog delikta koji je nekada bio na ovim prostorima zbog svog vjerskog opredjeljenja koje mogu slobodno da manifestiraju i na radnom mjestu i u svim drugim okolnostima. U svom magistarskom radu posebnu pažnju posvetio sam porodici Spaho. Fehim Spaho je postao reisu-l-ulema u vrijeme Mehmeda Spahe svoga brata. Došlo je do političke podrške. U tom smislu Bošnjaci se moraju ujediniti i time pokazati svoju percepciju. Mi smo malehan narod i mi moramo imati jaku i jasnu politiku kako bismo se sačuvali i ostvarili svoje potrebe. Mi u IZBiH ne ne trebamo strahovati da će neko iz političkih stranaka ući u Sabor. A, zna se da u Sabor ulaze 2/3 građana i 1/3 vjerskih službenika. Za mene je tu više problem što bošnjačke stranke ne djeluju zajednički. Kada je u pitanju nacionalni interes Bošnjaci nisu jedinstveni kao recimo drugi narodi.

Da to nije preoštro rečeno?

- Možda jeste, ali sama činjenica da prvi ljudi naših stranaka nisu sjeli u posljednjih godinu dana vizavi ustavnih promjena koje se najavljuju, vizavi ranijih dogovora. Nisu sjeli ni da popiju kahvu zajedno, a kamoli da se šta dogovoraju. To je zabrinjavajuće stanje naše bošnjačke politike na ovim prostorima. Mi iz Islamske zajednice zaista smo uprli oči u naše ljude koji vode politiku u BiH i nećemo se libiti da ih pozovemo kada dođu u pitanja krucijalna pitanja Bošnjaka na ovim prostorima.

Dakle, Islamska zajednica ima svoj pravac i svoje unutarnje mehanizme djelovanja?

- Upravo. Oni koji uđu u Sabor IZBiH i institucije IZ moraju da se ponašaju po pravilima rada IZ. Neka se ljudi nadmeću u politici izvan IZ, ali kada je u pitanju IZ diskusije te naravi se ne vode. Ne znam ni jednog slučaja da se takva rasprava između predstavnika različitih političkih stranaka vodila na našim sjednicama. Na kraju krajeva to ne bismo ni dozvolili. Na Saboru i Rijasetu se raspravlja o stvarima koja su važna za muslimane i IZ. Oni koji su spremni na tom polju dati svoj doprinos u razvoju boljitka IZBiH su dobrodošli.

U narednom periodu u IZBiH očekuje se i smjena generacija na rukovodećim funkcijama?

- Reisu-l-ulema Mustafa ef. Cerić je na Saboru to istakao. Veliki broj ljudi u IZBiH, i to onih najodgovornijih po osnovi radnog staža ili po osnovi godina 2012.godinja ide u penziju. I, to nije neka tajna. Reisu-l-ulema je to najavio. Dobro je da je to tako. I jedan broj muftija otići će u penziju, ali to po izboru reisu-l-uleme koji predlaže nove muftije ili potvrđuje imenovanje starih. Ta smjena generacija je neminovnost. Dobro je da se ljudi mijenjaju, dobro je da su postavljeni mandati, dobro je da postoji reizbornost i da oni koji rade i doprinose mogu biti i više puta izabrani itd. Mene će samo zabrinuti pri tome ako mi nemamo odgovarajućih kadrova sa odgovarajućim iskustvom u IZ. No, mislim da smo odškolovali veliki broj ljudi koji imaju iskustva. Mislim da imamo dovoljno pameti i da se neki lomovi u IZ neće desiti. Mi znamo da ima i problema u IZ, ali mi koji smo odgovorni u IZ nećemo nikada dozvoliti da dođe do bilo kakve destrukcije unutar IZ. U tom pogledu imamo loše iskustvo i kroz političke stranke i ranija događanja u IZ. Uvijek sam pobornik mišljenja da je dobro da u IZ imamo zdravu opoziciju koja kaže- slušajte vi to treba drugačije da radite. To je u svakom slučaju dobronamjerno. Oni koji imaju dobre namjere su nam itekako potrebni. Očekujem da se dešavaju one stvari koje su se desile u vrijeme Fehima Spahe, a to je da savremena BiH bude jezgro bosanskohercegovačkih muslimana kao i uleme sa Balkana i Evrope. To je uostalom pokazao i dokazao Fakultet islamskih nauka i Gazi Husrev-begova medresa u Sarajevu. Mi te institucije moramo sačuvati bez obzira što su u posljednje vrijeme malo poremećeni ti odnosi na relaciji prema Rijasetu IZBiH. To mi kao ulema ne smijemo dozvoliti. Oni koje mi odgajamo da sutra budu imami, muftije, reisu-l-uleme ne smijemo odgajati nikako drugačije nego samo u interesu bošnjačkog naroda i na pravilima Kur'ana i Hadisa.

Usitnjavanjem se postaje manje značajan

U tom kontekstu koliko je Islamska zajednica jedinstvena vidjećemo na dešavanjima u Sandžaku. Politika je u Srbiji umiješala svoje prste tako da je situacija tamo poprilično rovita. Kako vidite stanje Bošnjaka i IZ u Sandžaku?

- Moram reći da sam prilikom raslojavanja jedinstvene Jugoslavije, kada je došlo do višestranačja, bio sam mišljenja da to nije interes muslimana. Hoću reći imali smo veliki interes da ostanemo u Jugoslaviji. Glavni razlog tome je što smo tada bili kompaktna zajednica. Da je ostala Jugoslavija u onom obliku kakva je bila mi bismo 2010.godine bili druga nacija po brojnosti. Mi bismo u tom slučaju bili značajan faktor. Doduše, nismo se slagali sa komunizmom i sa ateiziranjem. To je u međuvremenu otpalo i desilo se šta se desilo. Što se tiče Sandžaka kao čovjeku mi je veoma teško što se i ta kompaktna teritorija na kojoj su u većini živjeli Bošnjaci raspala i podijelila na Srbiju i Crnu Goru. Takvom disolucijom Bošnjaci su postali manje važan faktor. Oni su se organizirali kako su znali i umjeli. Osnovali su dvije političke stranke SDA i SDP, ali su se i oni kasnije počeli usitnjavati na isti način kao i u BiH. S druge strane, IZ ne može biti izvan države i izvan bošnjačkog naroda. Ona je sastavni dio bošnjačkog naroda. U Sandžaku se pored dijeljenja tog teritorija na dio Sandžaka u Srbiji i Crnoj Gori problem usložnio. Ljudi u IZ nisu našli zajednički jezik kako pomoći tim muslimanima da bolje organiziraju i bolje žive. Naravno, muftija Muamer ef. Zukorlić je naš muftija. On je član Rijaseta IZBiH i kao Islamska zajednica sastavni su dio IZBiH. Međutim, vidjeli smo da se i u vrijeme Mehmeda Spahe u rad reisu-l-uleme Beograd uvijek uplitao i tog svog utjecaja i interesa da upravlja IZ neće se odreći. Mehmed Spaho je kada je Ministarstvo pravde pokušalo da uzme vakufsku imovinu i njome upravlja podržao demonstracije i pisanje štampe. U toj namjeri se i uspjelo tako da je spriječeno oduzimanje imovine. Meni je žao da je Beograd svojim načinom uspio da podijeli Islamsku zajednicu Sandžaka i instalira novu IZ sa novim čovjekom na čelu. Na taj način Bošnjaci su posebno pogođeni. Problem je u tome što i jedna i druga IZ u Srbiji nema podršku političke stranke. Ta i takva razjedinjenost upravo daje mogućnosti da Beograd radi ono što hoće. A hoće da manipulira i drži pod kontrolom Bošnjake. Otuda i muftija Muamer Zukorlić mora i politički da nastupa kako bi zaštitio muslimane Sandžaka. Žao mi je, ali ne vidim skoro rješenje i ujedinjenje IZ kao i političkih stranaka u Sandžaku. A, to svakako ide u prilog vlasti u Beogradu. Muslimani u Sandžaku sada više nisu narod, nego manjina. Oni uslijed toga pokušavaju da se organiziraju kroz nacionalna vijeća ne bi li na taj način zaštitili svoja prava. Jednostavno, usitnjavanjem se postaje manje značajan. Mogu da kažem, da IZBiH podržava IZ Sandžaka koju predvodi muftija Muamer ef. Zukorlić.

Konačno, s obzirom na previranja u muslimansko-arapskom svijetu koji je Vaš komentar?

- Današnja previranja su ustvari na početku. Ona su očekivana i nisu iznenađujuća za one koji prate i poznaju cjelokupnu situaciju u islamskom svijetu. Islamski svijet, a to sam rekao i na početku našeg razgovora, od Prvog svjetskog rata i od odlaska Osmanlija jako je interesantan ovom drugom, jačem ekonomski i politički organiziranijem svijetu, tj. zapadnom svijetu. Postoji interes zapadnog svijeta u prvom redu zbog nafte, zbog geopolitičkih utjecaja itd. Nažalost, muslimani su u globalu podložni tim utjecajima. Tamo su sasvim sigurno instalirane nenarodne vlade. One su doprinijele ovim događajima. Današnja događanja nazivaju novom revolucijom u arapskom svijetu. Nešto se sigurno mora desiti. I ovo što se dešava nije neočekivano. Sumnjam da je islamski, zapravo, arapski svijet sazreo do te mjere politički i da će to izroditi nekim velikim događajem da će narodni elementi preuzeti vlast, da će tamo biti puno pravednija vlast itd. Mi priželjkujemo da prirodna bogatstva budu dodijeljena narodu, kome i pripadaju,da se taj muslimanski svijet vrati osnovama islama i šuri islam onako kako je to radio Muhammed a.s, da nemamo na čelu muslimanskih zemalja ljude koji na vlast dolaze pučevima, koji dolaze iz reda vojske i ostaju na vlast nekoliko desetina godina ... To je ono što mi očekujemo, jer vjerujte da muslimanski svijet, sasvim sigurno, zaslužuje bolje vođe i više pravde.

(www.preporod.com)