A+ A A-

Glas Bošnjaka u Strazburu se mora čuti

isah_dacicIsah ef. Dacić je rođen 23.12.1978 godine u Cetanoviće - Sjenica. U rodnom mjestu je završio osnovnu, a srednju Gazi Isa-beg medresu u Novom Pazaru .Diplomirao je na Fakultetu Islamskih nauka u Sarajevu. Dvije godine je radio kao profesor vjeronauke u gimnaziji 'Jezdimir Lović' u Sjenici i kao hatib u glavnoj džamiji Sultan Valide. Na prijedlog Mešihata IZ Sandžaka da učestvuje u organizaciji Bošnjačke dijaspore prihvatio je ponudu i prema potrebi tog vremena radio kao imam u bošnjačkim džematima: u Švedskoj džemat 'Ladskruna' i Švicarskoj džemat 'Wattwil'. Trenutno obnaša funkciju redovnog imama bošnjačkog džemata u Strazburu i glavnog imama IZBF. Uči francuski jezik i namjerava nastaviti studij na nekom od univerziteta u Francuskoj.

Trudimo se da bošnjački džemat bude institucija kojoj se Bošnjaci rado obraćaju

Bošnjaci.Net: Uvaženi ef. Dacić, recite nam za početak kako je biti imam u dijaspori, konkretno u Francuskoj?
Ef. Dacić:
Prava vjera se nikada nije realizirala bez tri elementa:
a. zajednice,
b. kontinuiteta sa prošlošću i
c. vjerskih predstavnika (imama).
Struktura bošnjačkih džemata u inostranstvu je kompleksna. Iz toga proizilazi da je i uloga imama isto tako kompleksna. Imam u dijaspori je vjerski vođa, ali u isto vrijeme i menadžer, psiholog, bračni savjetnik, odgajatelj, savjetnik za mlade roditelje, savjetnik za srednju i stariju generaciju. Svaka ova grupa u džematu ima svoje specifične potrebe koje proizlaze iz različitosti podneblja i vremena iz kojeg potječu.

Bošnjaci.Net: Odakle su porijeklom članovi džemata, zajednice?
Ef. Dacić:
Članovi džemata su ljudi iz različitih sredina. Neki su rođeni u Bosni i Hercegovini i Sandžaku, a neki su rođeni i odrasli u Francuskoj. Neki su na višem a neki na nižem nivou vjerske svijesti. Dok se dobar dio njih veže za džemat ukoliko u njemu mogu zadovoljiti svoje potrebe.

Bošnjaci.Net: Da bi sve funkcioniralo potreban je uspješan imam. Šta je ustvari uspješan imam?
Ef. Dacić:
Uspješan imam jednog džemata je osoba koja je u stanju, kroz zadovoljavanje ovih ljudskih potreba, utkati dozu religioznosti koja će kasnije vezati pojedince za džemat.
Mi se trudimo da nas bošnjački džemat bude institucija kojoj se Bošnjaci rado obraćaju i u tome i lično pokušavam dati svoj doprinos. Naš džemat funkcionira na principu timskog rada, a Allah nam je dao milost u velikom broju, pogotovo mladih ljudi koji su spremni da se žrtvuju za dobrobit vjere, džemata i zajednice Bošnjaka koji žive na ovom prostoru. Osim toga kada radite nešto što zaista volite pa i kada naiđete na izvjesne poteškoće, smognete snage da ustrajete na onome što ste naumili.

Naša IZBF još uvijek nije najbolje zaživjela
Bošnjaci.Net: U Francuskoj postoji osam bošnjačkih džemata. Kako oni međusobno kooperiraju, sarađuju, druže se? Postoji li neka institucionalna povezanost tih džemata?
Ef. Dacić:
To je vrlo važno, ali i teško pitanje. Mislim da je i ovaj razgovor jedan od načina za to. IZBF je mlada zajednica, pa je i njena socijalizacija također mlada. Međutim, ako se uzme izuzetno teška situacija kroz koju je bošnjački narod prošao, mislim da je naša zajednica ipak uspjela da postigne značajne uspjehe u očuvanju vjerskog i nacionalnog identiteta.
Islamska zajednica Bošnjaka u Francuskoj, moramo priznati, još uvijek nije na zavidnom nivou organizirana. Razlog tome je vjerovatno i to što su naši džemati među najmlađe u Bošnjačkoj dijaspori.

Bošnjaci.Net: Već kada ste spomenuli IZBF i da je najmlađa, recite nam ukratko o Bošnjačkoj dijaspori u Francuskoj.
Ef. Dacić:
Naša dijaspora se uglavnom, može podijeliti u četiri kategorije:
Prva kategorija je stara dijaspora koja je zemlju napustila 1945..
Druga je tzv. politička dijaspora koja je zemlju napustila između 1945. i 1960., nakon čega je do kraja 80-tih godina uslijedila ekonomska, i na kraju od 1992., ratom uzrokovana dijaspora.
Preko 78 % naših ljudi u dijaspori čini ova posljednja grupacija, dakle ljudi koji su od 1992. godine prognani sa svojih ognjišta.
Naime, IZBF broji osam džemata od kojih najstariji džemat ove godine puni četrnaestu godinu svog osnivanja. Svi ovi džemati u prosjeku imaju 150 familija kao redovne članove. Istina, to je možda samo jedna trećina Bošnjaka koji žive u Francuskoj, a koje smo uspjeli evidentirati kroz džematske spiskove.
Kao krovna institucija svih bošnjačkih džemata na ovom području još uvijek nismo najbolje zaživjeli, i ako se na tom polju u zadnje vrijeme puno radi. Tek ove godine smo pripremili potrebne uvjete da se registrujemo u državi i dobijemo potpunu legitimnost za dalji rad.

Kupili smo objekat nedaleko od Suda za ljudska prava u Strazburu
Bošnjaci.Net: Kako teku vjerske aktivnosti i da li su u džematima imami sa stalnim zaposlenjima ili...?
Ef. Dacić:
Vjerske aktivnosti u Islamskoj zajednici teku uglavnom po predviđenom planu od strane Savjeta glavnog imama i Glavnog odbora.
Da imami u svojim džematima organiziraju vjerski život koji podrazumijeva, obavljanje dnevnih namaza, džume-namaza, ramazanom teravih-namaza, vjerske pouke, edukacija starijih, predavanja, učenje mukabele, tevhida, mevluda, organiziranje džematskih iftara itd.

Podsjećanja radi, u Islamskoj zajednici trenutno je aktivno osam (8) imama: Isah ef. Dacić, glavni imam i imam u džematu Strazbur, Abduselam ef. Fetić - džemat Paris, Rizah ef. Fejzić - džemat Soso, Ahmed ef. Avdić - džemat Milus, Mahmut ef. Karalić - džemat Besanson, Dženad ef. Jusić - džemat Lion, Kadrić ef. Almir - džemat Tonon, hadži Muhamed Osmanović - džemat Lion-most. Istina, osim ramazana, mnogi od ovih imama nisu uposleni puno radno vrijeme u džematima, već džume i vjerska pouka vikendom.
Razlozi za to su višeslojni, jedan je i taj što država nije dobronamjerna kada su u pitanju registracije imama u stalni radni odnos a pogotovu kada ih kao stručni kadar uvozite iz druge zemlje.
Ono čime se možemo pohvaliti su kupljene prostorije namijenjene za džamiju. Za sada su to džemati: Strazbur, Soso i Pariz.
Tako da znate, ako čujete od nekog da se "slučajno" negdje krše prava Bošnjaka ili se Bošnjaci diskriminišu, javite se nama u Strazburu, jer smo mi Bošnjaci prije dvije godine nedaleko od Suda za ljudska prava u Strazburu kupili objekat i uvakufili za džamiju, i nas se glas mora čuti...

Naš najveći prioritet jeste vjerska edukacija
Bošnjaci.Net: Dobijate li kakvu podršku iz Sandžaka i kakva je saradnja sa maticom BiH?
Ef. Dacić:
Iako smo prilično svjesni i današnje situacije naše matice BIH i Sandžaka, budući da su prinuđeni da se bave sami sobom, pa se od njih trenutno ne može očekivati značajna pomoć nama u dijaspori, mi ipak očekujemo da nam se izađe u susret po pitanju rješavanja kadrovskog problema. Naši džemati ne mogu riješiti pitanje prijave imama kao stalnog uposlenika u ovoj državi u koliko unaprijed imam nema dokumenta ove države. Upošljavanje imama na po tri mjeseca u džematima nije najbolje rješenje, a nažalost je to slučaj kod većine džemata. Nešto je počelo da se radi na tom planu preko rukovodioca Ureda za bošnjačku dijasporu mr. Mirsada ef. Mahmutovića i Francuske ambasade. Nadamo se da će se pospješiti sa novim rukovodiocem Ureda Mirsadom Kalajdžićem. Vidjet ćemo ...

Bošnjaci.Net: Da li obavljate i vjersku pouku za djecu? Postoji li neki program vjerskog obrazovanja i za žene?
Ef. Dacić:
Naravno, i na tom polju dajemo poseban značaj i ozbiljnost. Kako reče moj kolega Ishak ef. Alešević: "Izgubimo li sada mladoga čovjeka, mi ćemo tek tada zbiljski biti porazeni i izgubljeni."
Mislim da je prošlo vrijeme da se neki novi zamišljeni planovi i ideje imaju ostaviti po strani i da čekaju, a mi činiti samo tek ono najnužnije. I da stvari tako teku, i taman toliko dugo dok se ne dovedu neki novi ljudi. A tih novih ljudi nema. To smo zapravo sami mi. Mi, postojeći, mi koji smo u ovoj sredini. Ali valovi našeg vremena utrke za dunjalukom nas gone do te mjere da čovjeka gotovo i ne zapažamo u svemu tome. Onog običnog, malog-velikog čovjeka...
Konkretno, naš džemat u Strazburu broji preko 60 (šezdeset) upisanih polaznika vjerske pouke. Slična je brojka i sa ostalim džematima. To nije dovoljno i na tome se mora još ozbiljnije poraditi, ali s obzirom da se radi o mladim ljudima, ukoliko se pravilno odgoje to je veliki potencijal.
Najveće polje djelovanja, i naš najveći prioritet jeste vjerska edukacija. Pored dnevnih namaza tokom sedmice, petkom, subotom i nedjeljom se priređuju javne tribine i predavanja. U danima vikenda, nudimo nastavu Kur'ana, arapskog pisma - sufare, tedžvida te mektebsku pouku za polaznike školskog uzrasta. Bošnjački džemat u Strazburu organizuje i niz drugih vjerskih manifestacija kao što su: mevludi, tevhidi, šerijatska vjenčanja, bajramske akademije, mektebska takmičenja, sportska takmicenja i sl.

Zapad i islam su dva odvojena monolitna pojma

Bošnjaci.Net: Nedavno smo čuli da je Pariz nemuslimanska metropola u kojoj su muslimani najbrojniji stanovnici. Šta mislite o tome?
Ef. Dacić:
Suprotstavljenost između Zapadnih i ne-zapadnih društava treba biti rješena putem kreiranja Zapadnog islamskog mišljenja i kulture, što će omogućiti muslimanima da žive na Zapadu bez ikakvog osjećaja kontradikcije. Islam je univerzalni vjerski sistem aplikativan u svakom vremenu i na svakom prostoru. Stoga je važno razmišljati i ne gledati na Zapad i islam kao dva odvojena monolitna pojma. Ja sam musliman i Evropljanin, i ni po kojoj osnovi ova dva identiteta nisu u kontradikciji. Islam jeste i uvijek je bio sastavni dio evropske historije, kulture, umjetnosti i sastavnica je njene današnjosti i budućnosti, ma koliko se to nastojalo poricati.

Bošnjaci.Net: Ef. Daciću, hvala Vam na ovom muhabetu.
Ef. Dacić:
Bilo mi je zadovoljstvo. Mahsus selam za sve Bošnjake u mojoj domovini.

(www.bosnjaci.net)