Promo banner

A+ A A-

Čuvaj se harama i sumnjivih stvari

Tema sedmice - prijedlog za hutbu: Čuvaj se harama i sumnjivih stvari

Poslanik Muhammed. a.s. je rekao: ,,Allah je propisao izvjesne obaveze, pa ih nemojte zapostavljati. Postavio je neke granice, pa ih nemojte prelaziti. Propisao je neke zabrane, pa ih nemojte kršiti. A neke je stvari prešutio, olakšavajući vam, a ne iz zaborava, zato o tome ne pitajte.“

Riječ haram označava kategoričnu zabranu utvrđenu jasnim i nedvosmislenim dokazima u izvorima islama. Ono što je zabranjeno (haram) po islamskom zakonodavstvu jednako se odnosi na sve ljude na Zemlji bez izuzetka.

Ne postoji ništa što je, primjerice, zabranjeno Evropljaninu, a dozvoljeno Arapu i suprotno. Sve što je Allah, džellešanuhu, jednom zabranio u Svojoj Knjizi, to je postalo važećim principom zabrane za sve ljude do Dana Sudnjega. Primjerice, krađa je haram, bez obzira na to da li je kradljivac ili pokradeni musliman ili nemusliman, muškarac ili žena, ugledan član zajednice ili pripadnik nižeg društvenog sloja.

Prirodu harama ne može promijeniti ni navodna plemenita namjera onoga ko prekrši Božiju zabranu. Haram ostaje haramom bez obzira koliko bile ,,dobre namjere“ počinioca. Islam se snažno protivi makijavelističkim izgovorima po kojima su u nekim slučajevima dozvoljena zabranjena sredstva za ostvarenje višeg cilja. Shodno tome, nije dozvoljeno uzimati kamatu ni s ciljem proklamiranog dobročinstva. Ne može se, primjerice, pravo na eutanaziju, pravdati činjenicom da neko boluje od teške i neizlječive bolesti. To ne može biti razlogom da se ovaj čin šerijatski legalizira i proglasi dozvoljenim.

U cilju da čovjeka udalji od svega što mu je zabranjeno i štetno, islam podjedanko zabranjuje sve radnje, djela i postupke koji vode jednom zabranjenom djelu. Kada islam zabranjuje blud i vanbračne odnose, istovremeno zabranjuje i sve ono što postepeno i nesmotreno može dovesti do takvih odnosa, kao što su razgolićavanje, zavodničko ponašanje i koketiranje, osamljivanje s osobama suprotnog spola, pornografiju i drugo.

Na toj osnovi šerijatski pravnici su formulirali maksimu: ,,Sve što vodi i služi haramu i samo je haram.“

Objašnjavajući smisao harama ugledni učenjak Jusuf Kardavi ističe da je većina zabranjenih stvari u islamu sama po sebi nečista i štetna za čovjeka. I pored toga, kako objašnjava Kardavi, od muslimana se ne zahtijeva da detaljno i racionalno poznaje šta je to sve nečisto i štetno u nekom određenom haramu. Umjesto toga, od njega se očekuje da se prema haramu očituje apsolutnim prihvatanjem Božijeg propisa riječima: „Semi'na ve eta'na, Čujemo i pokoravamo se.“

Kako bi se izbjegla relativizacija pojma haram, islamsko zakonodavstvo je jasno osudilo pribjegavanje korištenja blažih termina i izraza za haram. Time bi se zabranjene stvari prerušile i na svojevrstan način učinile dozvoljenim. Sam Muhammed, a.s. upozorio je ashabe na sofistički pristup haramu riječima: ,,Neki će ljudi iz moga ummeta opojna pića proglasiti halalom dajući mu drugo ime.“ ,,Doći će vrijeme kada će ljudi kamatu smatrati halalom i nazivati je trgovinom.“

Isto tako, niko nema pravo da po vlastitom hiru i nahođenju dozvoljena djela proglašava haramom. Stvoritelj u Časnom Kur'anu opominje vjernike da ne smiju sami sebi zabranjivati ono što je inače dozvoljeno, već da umjesto toga trebaju biti umjereni u konzumiranju svega što im nije zabranjeno: ,,O vjernici, ne uskraćujte sebi lijepe stvari koje vam je Allah dozvolio, samo ne prelazite mjeru, jer Allah ne voli one koji pretjeruju.“ ( El-Maida, 87.)

Kako bi se zaštitili od harama, nužno je da u svim životnim situacijama budemo bogobojazni, oprezni i skoncentrisani. Ako nam je omogućen pristup halal proizvodima u trgovinama, pogledajmo i izaberimo artikle s odgovrajućim halal certifikatom. Koristimo i druge usluge onih za koje znamo da pošteno i časno rade, da izmiruju svoje obaveze prema državi i zaposlenicima, da se trude proizvesti i ponuditi kvalitetne usluge.

Ukoliko se dvoumimo u pogledu nekih proizvoda, usluga, poslova, najbolje je da tražimo pojašnjenje od učenih i kompetentnih.

Oni će nas uz koristan savjet podsjetiti na zlatno pravilo Božijeg Poslanika Muhammeda, a.s., u pogledu harama: ,, Halal je jasan i haram je jasan, a između njih su sumnjive stvari koje većina ljudi ne zna. Pa, ko se bude sačuvao od sumnjivih stvari, sačuvao je svoju vjeru i čast. A ko upadne u sumnjive stvari upao je u haram. On je poput pastira koji čuva stado oko zaštićenog posjeda i postoji velika vjerovatnoća da stoka uđe u njega. Svaki vladar ima zabranjene posjede. Zaista, Allahovi zabranjeni posjedi su Njegove zabrane. U tijelu postoji gruda mesa. Ako ona bude zdrava, bit će zdravo cijelo tijelo, a ako ona bude pokvarena, bit će pokvareno cijelo tijelo. To je srce.“