A+ A A-

Muftija Grabus na “Mediteranskom dijalogu” u Rimu

U Rimu je od 1-3.12. 2016. pod visokim pokroviteljstvom predsjednika Italije, u organizaciji Ministarstva vanjskih poslova u suradnji sa Italijanskim institutom za međunarodne političke studije održan “Mediteranski dijalog”.

06 12 2016 01 muftija grabus rim

Na skupu su sudjelovali predstavnici iz 55 zemalja, visoki predstavnici država, utjecajni ljudi iz biznisa, politike, kulture i nevladinih organizacija. Muftija prof. dr. Nedžad Grabus govorio je na panelu “Prevazilaženje sektaštva: definiranje religijske netrpeljivosti”. Panel je moderirao Luigi Narbone, direktor za Bliskoistočni program, Instituta za evropske studije, Italija. Na panelu su govorili i profesor Oliver Roy, šef katedre za Mediteranske studije na Institutu evropskih studija i Petar Mandaville iz ministarstva Sjedinjenih američkih država, odjel Religija i globalni odnosi. Na sesiji su analizirani savremeni odnosi, poteškoće, problemi i izazovi u razumijevanju globalnih pitanja i uloge religije društvenim procesima u Mediteranskoj regiji.

Muftija Nedžad Grabus govorio je o problemu nepostojanja zajedničkog pamćenja i muslimanskog narativa u širem evropskom kontekstu. Kazao je da povezujući elementi postoje u jogoistočnoj Evropi, u zemljama u kojima je islam prisutan s višestoljetnim naslijeđem, ali taj problem je jedan od uzroka nepostojanja pripadnosti i problema identiteta kod značajnog procenta muslimana u Zapadnoj Evropi. Uslijed toga veliki broj muslimana u Evropi ima problem sa samopercepcijom, te posljedično samoizolacijom u društvu. Situaciju usložnjava činjenica da se u službenom obrazovnom sistemu i općenito u evropskom preovlađujućem mišljenu muslimane predstavlja kao “druge” i strance. Muslimanski identitet postao je dominirajući element u definiranju stranaca muslimana bez obzira na njihovo etničko, nacionalno ili jezičko porijeklo. To otvara prostor radikalnim i ekstremnim elemntima koji svojim propagandnim programima manipuliraju značajnim brojem mladih osoba, muslimana, koji su u “identitetskom” vakuumu uslijed neadekvatnoga obrazovanja i umanjenih mogućnosti integriranja u glavne tokove društva. Nužno je razvijati svijest o muslimanskom evropskom naslijeđu i kulturi koje je duboko ukorijenjeno u različitim državama širom kontinenta. Potrebno je snažiti organizacione i kadrovske kapacitete koji će biti sposobni teorijski i praktično preuzeti odgovornost u tumačenju vjere i odlučno odbaciti nazadne i retrogradne prakse koje slabe muslimanski civilizacijski svjetopogled. Poštivanje različitosti i sloboda izbora vjere je suštinska odlika islama. Dodatni problem je nepostojanje službenih obrazovnih institucija u evropskom kontekstu na kojima se može dobiti i postići temeljito obrazovanje, usvojiti analitičko-kritičko mišljenje koje će znati razlikovati između suštinskih poruka, učenja i povijesno nametnutih tumačenja i obrazaca razumijevanja vjere. Od paradigme mirnoga razumijevanje vjere Muhammeda Alija koji je odbio, zaradi pogleda na islam, ići u rat u proteklim godinama prošli smo kroz iskustvo da zabrinjavajući procent konvertita iz Evrope ratuje u Siriji i Iraku. Muftija Grabus se referirao na stavove profesora Olivera Roya da službene džamije nisu bila mjesta radikalizacije mladih ljudi. Većina su imali neformalno obrazovanje o islamu i bili su, uglavnom, radikalizirani putem interneta. Muftija Grabus je naglasio kako je Fakultet islamskih nauka u Sarajevu izvanredna obrazovna ustanova koja kombinira tradicionalni sistem i savremeno razumijevanje i tumačenje islama koje osigurava dugorčno vjersku stabilnost u široj regiji. Profesor Oliver Roy je veoma pohvalno govorio o FIN-u u Sarajevu, kao ustanovi na kojioj se stiče obrazovanje koje je u skladu sa evropskim vrijednostima.  Naglasio je da u većini evropskih zemalja danas žive muslimani koji pripadaju srednjoj društvenoj klasi, koji imaju iste želje i težnje kao i svi drugi građani. Smatra da je potrebno dozvoliti da se islam razvija kao normalna, “vidljiva” religija u Evropi, što je preduvjet da ne bude marginaliziran u društvu, ako bude marginaliziran u tom slučaji radikalni elemnti bi manipulirali s islamom.  

N.P.

(www.islamska-zajednica.si)