A+ A A-

Šerijatski stav o usvajanju djeteta i surogat majčinstvu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Bila bi vam zahvalna kad bi mi odgovorili na pitanje i pomogli mi. Muž i ja smo mladi bračni par i nismo u mogućnosti da budemo biološki roditelji. Na početku našeg braka ja sam se razbolila, dijagnosticiran mi je karcinom jajnika i operativno odstranjeni jajnici i materica, sve je to hvala Allahu prošlo kako treba i sada sam zdrava ali mi patimo zbog toga sto ne možemo imati djecu, znamo da je sve od Allaha i da je to mozda iskušenje i da nije bez razloga tako. Mene zanima stav islama o usvajanju ili o surogat roditeljstvu, ako bi mi mogli pojasniti. Hvala vam unaprijed, da vas Allah nagradi.

Odgovor:

Uzvišeni Allah u Kur'anu nas podsjeća da On, iz Njemu znanih razloga, određuje ko će imati potomstvo a ko ne. „Allahova je vlast na nebesima i na Zemlji. On stvara šta hoće! On poklanja žensku djecu kome hoće, a kome hoće - mušku, ili im daje i mušku i žensku, a koga hoće, učini bez poroda; On uistinu, sva zna i sve može. (Eš-Šura, 49-50.) Molimo Uzvišenog Allaha da Vam olakša život i nadokandi Vam, kroz druge blagodati na ovom svijetu i nagradom na budućem svijetu, to što ne možete roditi djecu na ovom svijetu.

Kada je u pitanju vještačka oplodnja, ona je dozvoljena pod uvjetom da se muževljevom spermom oplodi jajašce njegove supruge bez obzira da li bila u pitanju samo potpomognuta oplodnja u maternici, ili vanmaterična oplodnja. Nije dozvoljena vještačka ili prirodna oplodnja ukoliko se pozajmljuje tuđa sperma ili tuđe jajašce mimo supružnika, niti je dozvoljeno korištenje tzv. surogat majki. S obzirom na to da je Vama maternica odstranjena vi ne možete koristiti vještačku oplodnju.

Kada je u pitanju usvajanje djeteta Islam ne dozvoljava potpunu adopciju tj. potpuno usvajanje djeteta u smilsu da mu se pripiše porijeklo usvojitelja. Potpuna adopcija je bila prisutna kod predislamskih Arapa pa ju je Uzvišeni Allah zabranio riječima: „Allah nijednom čovjeku dva srca u njedrima njegovim nije dao, a ni žene vaše, od kojih se ziharom rastavljate, materama vašim nije učinio, niti je posinke vaše sinovima vašim učinio. To su samo vaše riječi, iz usta vaših, a Allah istinu govori i na Pravi put izvodi. Zovite ih po očevima njihovim, to je kod Allaha ispravnije. A ako ne znate imena očeva njihovih, pa, braća su vaša po vjeri i štićenici su vaši. Nije grijeh ako u tome pogriješite, grijeh je ako to namjerno učinite; a Allah prašta i samilostan je.“ (El-Ahzab, 4-5.) Međutim, dozvoljeno je uzimanje siročeta, napuštenog djeteta, ili djeteta nepoznatog porijekla pod starateljstvo ili u formi hranjeništva. To je preporučljivo i pohvalno, pod uvjetom da mu se pruži adekvatan odgoj i obrazovanje. Dijete pod starateljstvom/hranjeništvom ne može se tretirati kao vlastito u pogledu nasljedstva i ličnih odnosa, posebno kada dijete postane fizički punoljetno. Ako je muško, ne može se osamljivati s hraniteljkom, i ona pred njim mora biti pokrivena, a ako je žensko, hranitelj se ne može s njom osamljivati i odnosi među njima moraju biti kao da je riječ o stranoj osobi, zato što se starateljstvom ili hranjeništvom ne uspostavlja rodbinska veza. Dozvoljeno je takvom djetetu oporučiti dio imovine (do jedne trećine ostavštine).

POSTAVITE PITANJE

muftija enes ef ljevakovic b

 

Pitanje možete postaviti putem emaila: pitanja@rijaset.ba

Na pitanja odgovara muftija prof. dr. Enes Ljevaković 

Fetva-i emin Vijeća muftija Islamske zajednice