edukativna platforma Islam.ba

A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Iskupljenje za blud

Pitanje
Mislio sam da vise nikada neću počiniti blud. Zakleo se Allahu dž. š. i prekršio sve to. Imao sam odnose sa djevojkom koju mislim vjenčati. Šta sada da uradim? Molim vas da mi odgovorite što prije. Hvala.

 

 

Odgovor

Blud je veliki grijeh koji vodi u propast. Ništa dobro neće donijeti nikome. Učinite iskrenu teobu uz čvrstu namjeru da se tom grijehu nećete vratiti. Također, za prekršenu zakletvu trebate učiniti keffaret, nahraniti deset siromaha, ili ih odjenuti, a ako to niste u stanju, onda postiti tri dana. To je iskup za prekršenu zakletvu, a ne i za počinjeni blud. Da li će ga Uzvišeni oprostiti ili ne, ne znamo. Molite Ga za oprost iskreno i skrušeno.

 

Inače, ne samo intimni odnosi, nego bilo kakve intimnosti među partnerima, uključujući i osamljivanje, prije braka su zabranjeni. Ko to čini, čini veliki grijeh, posebno kada je riječ o intimnim odnosima. Ako nekoga šejtan zavede pa počini taj grijeh, treba se odmah pokajati, teobu učiniti i čvrsto odlučiti da se tome više neće vratiti.

Protest protiv festivala

Pitanje

Esselamu alejkum!
Pošto je u Sarajevu planiran festival homoseksualaca, a molimo Allaha da do toga ne dođe, i to u ramazanu, šta nam Vi preporučujete da bismo trebali uraditi? Planiran je od 24 - 28. septembra. Koje korake moraju muslimani, a i drugi, preuzeti da se ovaj gnusni čin ne dozvoli u ovoj našoj zemlji?

Odgovor

Taj i sve druge grijehe musliman treba osuditi, prezrijeti, moliti Allaha da uputi griješnike na pravi put i zahtijevati od vlasti da ih spriječi. Mislimo da bi različite nevladine organizacije, udruženje roditelja i sl. trebali dići svoj glas. Koji to roditelji žele da im djeca budu homoseksualci!?

Grješne misli

Pitanje

Da li ću odgovarati za svoje misli kojih ima svakakvih i bludnih, i psovki, širka i svega, da je to nvjerovatno?  Nisam izgovorio, već mi samo prođu kroz glavu, pa pitam hoću li i za misli odgovarati pred Allahom dž. š. Da li su misli ma kakve da su grijeh?

 

Odgovor

Za misli se neće odgovarati ukoliko dođu same od sebe i ukoliko ih čovjek nastoji odagnati i otkloniti od sebe. Riječ je svakako o šejtanskim vesvesama, nagovaranjima i zavođenjima na koja čovjek ne treba obraćati pažnju. Ako se pojave, treba proučiti Istiazu, Besmelu, Ajetul-Kursiju, i posljednje tri sure u Kur'anu. 

Emulgatori

Pitanje

Esselamu alejkum!

Emagulatori koji se nalaze u svakoj namirnici koja ima rok trajanja, upravo iz razloga da joj isti produži ili doda boju, aromu i sl., se obično proizvode od svinjskih otpadaka u mješavini sa alkoholom, dok se neki od njih pak proizvode od biljnih supstanci. Lista tih emagulatora koji su zabranjeni za muslimansku populaciju je prilično duga i na njoj se nalazi oko 75 različitih emagulatora od kojih su neki stalni sastojci namirnica koje muslimani konzumiraju. Pored toga ti neki emagulatori tipa E110 (koji se nalazi na listi zabranjeniih) a ujedno je i štetan i izaziva rak se nalazi u nekim od proizvoda čije fabrike imaju halal certifikat. Taj emagulator je čak i nemoguće izbjeći jer se nalazi recimo u gumenim bonbonama, pudinzima sa šlagom u pvc ambalaži, zaleđenoj ribi, vrhnju za kuhanje, topljenim sirevima, pudingu od vanilije i u gotovo svim umacima. No ipak prilikom visoke termičke obrade svinjskih otpadaka (koji se koriste za izradu istoga) i još nekih dodataka tipa alkohola, koji je također zabranjen kod muslimana, nastaje jedna treća tvar koja nema svojstva niti prvoga, niti drugoga i koja nije zabranjena šerijatom. Obzirom da još uvijek postoje neka razilaženja oko definicije koji emagulatori su zabranjeni, a koji nisu intresuje me da li imate konkretnu listu samo onih koji su zabranjeni i koji imaju svojstva svinjske masti, ili listu onih koji nisu zabranjeni.

Lista koju Vam prilažem preuzeta je iz „Islamskoga glasnika", Rijaseta islamske zajednice BiH, iz 1998. godine broj 7-8, čiji je autor Mr. Ismail Haverić i tekst nosi naslov „Hrana i zdravlje".

 

E100, E102, E103, E110, E120, E123, E124, E125, E126, E127, E128, E140, E141, E142, E152, E153, E210, E213, E214, E226, E234, E252, E270, E280, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E420, E442, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E442, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E480, E481, E482, E483, E488, E489, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E550, E570, E572, E591, E631, E632, E633, E635, E904, E920, E921.

 

Svi emagulatori koji se nalaze na ovoj listi su upravo oni koji na svjetskim listama nisu štetni po zdravlje dok većina onih koji su izostavljeni su štetni, izazivaju astmu, rak, razne dermatološke probleme i sl.. Najbolji primjer je emagulator E330 (nema ga na listi zabranjenih) koji izaziva upalu usne šupljine, uzrokuje rak, a možemo ga naći u Schweppsu od limuna, senfu, nekim bezalkoholnim pićima (linije proizvoda Coca Cola), konzerviranom mesu rakova, u nekim sirevima, gljivama u konzervi itd..

Dakle pitanje glasi, da li muslimani uopće smiju unositi emagulatore konzumirajući namirnice, jer u jednu ruku neki od njih su od svinjetine (doslovno govoreći), a to je haram, dok su neki štetni i vode ka narušavanju zdravlja, što je opet haram. No ako  postoji neka lista priznata od svjetske muslimanske uleme molio bih vas da mi dostavite zajedno sa vašim odgovorom i mišljenjem u što skorijem roku. Unaprijed Vam zahvaljujem!

 

Odgovor

Poštovani,

U vezi emulgatora u hrani konsultirajte Agenciju za halal certificiranje (www.halal.ba).

Uplata keffareta

Pitanje 

Molim vas da mi kažete neku ustanovu u koju bih mogao odnijeti novac kao keffaret za prekršenu zakletvu?
 
Odgovor

Dovoljno je da zanijetite (da Vam je to namjera) da uplaćujete taj novac na ime keffareta za prekršenu zakletvu. Prilikom uplate trebate naznačiti da je to za ishranu određenog broja siromaha (nahraniti deset siromaha za jedan keffaret). Možete uplatiti ta sredstva u neku od medresa (za ishranu softa u medresi) ili u javnu kuhinju s napomenom za šta ih treba koristiti.

Strpljivost i razumijevanje u braku

Pitanje

Imam pitanje za koje mi je potreban savjet, pošto više ne znam šta da radim..

Udata sam već punih 5 godina, elhamdulillah za vjernika koji je dosljedan u svemu što o vjeri nauči, elhamdulillah klanja, posti, bio je na hadžu i insan bi samo poželio da je karaktera kakav je on. Sada smo kako kažu u najljepšim godinama u tridesetim. Prije braka smo imali šerijatsku vezu, narod vidi u nama ljep brak i sama sam takav brak uvijek željela. Hvala Allahu i ja sam vjernica, koja se trudi da što bolje ugodi svima okolo, ponajviše suprugu, mada ne uspjevam uvijek naravno jer šejtan radi svoj posao, unosi svoje spletke. Naravno kao svi imam i ja mahane pa se uvijek trudim biti bolja. Živimo u svom stanu, suprug ima redovan posao, dobra plata, lijep auto, roditelje obilazi svaki drugi treći dan, sve elhamdulillah.. 

Nemam šta prigovoriti, kako su žene za vrijeme Poslanika s.a.w.s. postavljale pitanja o bračnim obavezama imam i ja takvo pitanje.

Muž nema potrebe kod mene, nema želje za mnom u vidu bračnog odnosa. Od samog početka braka već i na samu bračnu noć ja sam ta koja pravi inicijativu, mada sam isprva pokazala strah jer sam se jednostavno bojala, dočim sam vidjela da se ne približava, pravim prvi potez. Pokušavala sam svim načinima, najviše dozvoljenim ukrašavanjem, molbom, razgovorom da to meni treba, dočekivanjem dobrodošlicom sa posla, vesela i sređena pred vratima, šalom, nekad i plačem, na kraju i dovom Allahu swt da mu poveća želju za tim, jer ga mnogo volim, a znam da i on mene. Puno puta bih pronašla kakav tekst gdje opisuje kako se Poslanik saws odnosio prema Aiši r.a. i ostalim ženama r.a. kako bih mu možda i na taj način pokazala šta žena i dandanas trebam, ali sve bezuspješno. Jednostavno osjetim hlad kad smo u istoj sobi, a u meni je uvijek želja da mi priđe, pomiluje ili kaže nešto lijepo. Ali uvijek je važniji razlog, ili treba da se naspava radi posla, ili mora da pogleda poštu na internetu, ili da pročita kakav poučan tekst, da ode kod svojih ili da primamo goste.

Očajna sam, padam u depresije više ne znam i nemam želje da se trudim, 5 godina ipak nije malo. Djece još nemamo jer ne mogu zatrudnit, a ne znam kako bih još sa tom obavezom. Vrlo često bih mu rekla nek me ostavi i traži sebi drugu ako više ne osjeća želju za mnom, najviše je to bilo u ljutnji i nikada iskreno, ali sam neku noć zamolila Allaha da mi podari boljeg supruga, pa sada već ozbiljno razmišljam o razvodu jer sam već počela razmišljati o haram stvarima, koja bi me izvela iz vjere.

Najgore je to što ne osjećam da sam u braku jer suprug me rijetko kad i dotakne Ja sam zahvalna Allahu što imamo mir u kući i ne želim da izpadnem nezahvalna, ali zar nije smisao braka da se može bračni odnos održavat na halal način? A ja više nemam strpljenja jer osjećam sve veću prazninu u duši često sam odbijena, osjetim se poniženom i povrijeđenom, i to samo ide dublje i dublje. 

Ne osjecam se više ženom, nego samo nekim robotom, koji obavlja dužnosti (pranje, čišćenje, kuhanje, obilazak rodbine i sl.) znam da nisam idealna žena, ali znam i to da se trudim, čuvam obraz svome mužu ali takav odnos prema bračnoj obavezi nije normalan. Da li je u takvom slučaju dozvoljeno otići psihologu ili na neko bračno savjetovanje (nemuslimanima)? Naš hodža nam je nekoliko puta pomogao savjetima, ali me stid o tome pricati njemu a muž to ne bi uradio. Često bih mu rekla da odemo hodži u Bosnu da nam uči rukju, možda ima šta na tome, ali uvijek kaže da ima i drugih načina da se takvo šta otkloni (ne misleći na haram nego halal). Znam da je to Allahovo iskušenje, ali ja više ne mogu da izdržim, nisam više vesela osoba, puno plačem, što narušava već i moje zdravlje, nervozna sam i pod stresom i ne mogu se koncentrisat na druge stvari.

Da li mogu ja da prekinem brak? Navikla sam na njega, jer pazimo jedno na drugo, održava me i sve to, i kad pomislim da se razvedem strah me pomisli da ću biti sama, ipak je teže naći supruga razvedenoj ženi u ovom kraju. Molim vas za opširan savjet jer se bojim da ću otići u haram i molim za takav savjet da ga mogu i njemu proslijedit. Da li je dozvoljeno u takvoj situaciji da se sama zadovoljim?

 

Odgovor
Zadnja stvar o kojoj trebate razmišljati jeste razvod braka, koji je Bogu najomraženije dozvoljeno djelo. Zato Vam savjetujemo da budete strpljivi sa Vašim mužem. Razgovarajte s njim o tom problemu koji i nije možda tako velik kako Vama izgleda u prvi mah. Možete se konsultirati i s psihologom. Možda postoji objektivan, a možda i subjektivan razlog tog relativno rijetkog prisnijeg odnosa među vama. Možda je on jednostavno takav tip čovjeka. Sigurno je da velik broj ako ne i svi brakovi prije ili kasnije zapadnu u iste ili slične probleme. Puno je brakova s mnogo težim i većim problemima. Idealni brakovi su rijetki ako ih uopće i ima. Čak i ako biste se razveli i pokušali sklopiti novi brak, nema garancije da će novi brak biti bolji. Može biti bolji, a može biti i gori. Zato čuvajte vaš brak i nastojte popraviti stanje koliko je to moguće. Vaš muž vjerovatno ne osjeća ono što Vi osjećate kao svoj problem koji može ugroziti vaš brak i Vaše psihičko stanje. Najbolje je da s njim o tome otvoreno razgovarate i ukažete mu na Vaše potrebe i očekivanja.

Neka vam je Allah na pomoći da nađete najbolje rješenje. Čarobnih rješenja nema. Uz trud, napor, dobru volju, ljubav i prije svega uz Božiju pomoć, stanje će se popraviti. To je samo jedno iskušenje koje će proći.

Zekat na stanarinu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Muž i ja posjedujemo stan koji iznajmljujemo po cijeni od 400 KM mjesečno, i po tom istom stanu imamo određeni teret duga, ne banci, već članu uže familije ( što uredno otplaćujemo u ratama - koliko možemo izdvojiti mjesečno - bez kamate).
Oboje smo zaposleni, nemamo  štednju, i od ove godine imamo kredit od 10 000 KM na ime kupovine automobila.
Kako da izračunamo zekat, i jesmo li u obavezi da ga damo na rentu stana, s obzirom na dug i kredit koji imamo?
Kako se računa zekat na dionice ili vrste udjela ( share-ove) u kompaniji?

Odgovor

Ukoliko ste obavezni vraćati dugove, a nemate ušteđenih sredstava tokom godine, niste obavezni davati zekat na tu rentu sve dok ne vratite dugove. Ukoliko ste kupili stan s namjerom rentiranja, savjetujemo Vam da dajete zekat na rentu u iznosu od 2,5%, tj. deset maraka od tih 400 koje dobijete na ime rente. Budući da oboje radite, imate dovoljno sredstava da podmirujete svoje osnovne potrebe i da uz to vraćate dugove. Ukoliko stan niste kupili s namjerom rentiranja, onda zekat dajete na ukupnu imovinu koju steknete, a ne potrošite je na osnovne potebe tokom zekatske godine, pod uvjetom da dostiže iznos nisaba (3.314 KM).

Menstruacioni ciklus

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da bi se menstruacioni ciklus smatrao završenim da li je potrebno da samo krvarenje prestane ili i smećkasta tečnost koja se javi nakon toga? 

Kada žena može da se okupa da bi počela sa izvršavanjem ibadeta? Pitam iz razloga što sam čula da ukoliko prođu najmanje 4 sata a da se krvarenje ne javi da se žena može okupati i obavljati ibadete bez obzira na to što se možda kasnije može javiti smećkasti iscjedak.
Hvala unaprijed!

Odgovor
Sve dok oticanje krvi u potpunosti ne prestane, žena se nalazi u periodu hajza i za nju važe propisi koji se odnose na to stanje. Žene obično imaju svoj uobičajeni period hajza i žena se može na to osloniti. Nakon potpunog prestanka oticanja krvi (uključujući i smeđi iscjedak), žena se treba okupati i početi klanjati i postiti.

Uzimanje lijeka uz ramazan

Pitanje

Bliži nam se ramazan, i znam da je stroga obaveza postiti i to sam namjeravao definitivno činiti. No, trenutno pijem lijekove za koje mi je rečeno da je najoptimalnije piti između 8-9 svakog jutra, i imam recept da ih pijem na mjesec, tako da ne znam šta da radim kada dođe ramazan, obzirom da je u to doba sehur već prošao?

Odgovor

Ukoliko se radi o težoj bolesti, savjetujemo Vam da primijenite olakšicu koja važi za bolesne osobe, a to je dozvoljenost nepoštenja dok bolest traje uz obavezu napaštanja nakon ramazana, shodno kur’anskom ajetu: “…a ko bude od vas bolestan, ili na putu, neka naposti isti broj dana…”. (El-Bekara, 184) Ukoliko je bolest lakša, a lijek je moguće koristiti u periodu između iftara i sehura, tada se prilagodite toj situaciji, tj. lijek koristite tokom noći i postite ramazan, bez obzira na optimalan period korištenja lijeka. Naravno, sve to činite u konsultaciji s Vašim ljekarom. U svakom slučaju ne može se spojiti post i korištenje lijeka oralnim putem.

Udovica i dženaza

Pitanje

Esselamu alejkum!

Možete li mi odgovoriti da li udovica i djeca-maloljetna, nakon smrti muža imaju pravo da se pobrinu za njegovu dženazu i ostalo, ili to pravo pripada njegovoj porodici, majci.

I kakve su dužnosti udovice prema porodici njenog rahm. muža, da li se oni i dalje smatraju porodicom, s obzirom da se ona brine o djeci?

Da vas Allah dž. š. nagradi. Esselamu alejkum!


Odgovor

Troškovi dženaze se u principu namiruju iz zaostavštine umrlog prije njene raspodjele. Najbliža rodbina, odnosno nasljednici imaju dužnost i pravo da se pobrinu o dženazi i ukopu umrlog. Dakle, oni se o tome trebaju dogovarati. Umrli se obično kopa u mjestu u kojem je umro, osim ako je oporučio drugačije. Pretpostavka je da će se nasljednici dogovoriti oko opremanja umrloga, a ne da produbljuju svoje sukobe i razmirice tim povodom. Ukoliko djeca imaju petnaest i više godina, oni se trebaju konsultirati i presuditi u slučaju spora. Ako samo odlučuju udova i majka, teško je presuditi. Veza s majkom nikada ne može prestati, dok sa suprugom prestaje njegovom smrću. Udovica se može i preudati, pa joj mezar bivšeg supruga u novom braku može i smetati. Nije nam poznato da li je sličan slučaj regulisan pozitivnopravnim normama.