A+ A A-

Najnovija pitanja

Da li je marama razlog za razvod?

    Pitanje

    Supruga mi nije pokrivena, garderoba joj je skromna, volim je, zadovoljan sam njome, ima namaz! Da li je njeno neispunjavanje farza za pokrivanje dovoljno jak razlog za razvod? Reihan!

    Odgovor 

    Velika je stvar da Vaša supruga klanja namaze, da si njome zadovoljan, da je voliš... To su sve jaki razlozi za sretan brak, a ne za razvod. Nadat se je da će vremenom doći na red i njeno pokrivanje u skladu sa islamskim propisima i na tome treba strpljivo i polahko raditi. Pokrivanje je farz, otkrivanje grijeh, ali ne preporučujemo razvod braka zbog tog grijeha. Svako u nečemu griješi, pa kada bi se ljudi razvodili zbog svakog grijeha ne bi ostao nijedan brak. U svakom slučaju, obaveza savjetovanja i upućivanja na ispravno ponašanje u pogledu nošnje, kao i u pogledu ostalih vjerskih dužnosti, ostaje na snazi.

Hadždž u mladosti

    Pitanje 

    Esselamu alejkum!
    Obraćam Vam se u vezi sa jednom mojom nedoumicom. Naime, nijet mi je i želja da sljedeće godine (2008.) obavim hadždž, pa Vas molim da mi iz dole navedenog kažete postoji li neka šerijatska prepreka obavljanju hadždža? Situacija je sljedeća:

    -imam 27 godina,
    -trajno zaposlen sa urednim i, Bogu hvala, solidnim primanjima,
    -nemam nikakvih dugova,
    -nisam oženjen,
    -stambeno obezbjeđen,
    -korektni porodični i međuljudski odnosi.
    Moja najveća dilema odnosi se na godine (obzirom da je kod nas skoro tradicija da stariji idu na hadždž) i bračno stanje?! Unaprijed hvala, S. S.! 

    Odgovor 

    Ako ispunjavate uvjete za hadždž, obavite ga čim prije, jer niko ne zna dokle će živjeti i hoće li ga uspjeti obaviti kasnije. Relativna mladost i bračno stanje nisu prepreka obavljanju hadždža. Neka Vas Uzvišeni nagradi i primi Vaš trud i dobra djela!

Trošenje kamate

    Pitanje

    Esselamu alejkum! Moje pitanje se odnosi na svrhe korištenja isplaćenih potraživanja. Firma u kojoj sam uposlen je neosnovano isplaćivala radnicima minimalne plaće kroz period od 4 godine. Sudskom presudom je dužna uplatiti radnicima razliku za pomenuti period sa kamatom. Da li taj novac može biti iskorišten za troškove odlaska na hadž i koji njegov dio. Koji je halal način utroška sredstava dobijenih nenamjernim ostvarenjem kamate? Unaprijed zahvalan, Amel!

    Odgovor 

    Osnovni iznos potraživanja koji ste dobili sudskom presudom, bez kamate, možete koristiti za obavljanje hadždža. Hadždž treba obaviti halal zaradom kako bi bio kod Boga primljen.

    Kamatu podijelite u dobrotvorne svrhe (siromasima, za stipendiranje siromašnih učenika i studenata, podizanje hair česme, vodovoda, puta i sl.)





 






Ukop nemuslimana u mezarje

    Pitanje 

    Esselamu alejkum!

    Grad Orašje ima samo jedno mezarje i koloko znam to je vakuf. U prošlom socijalističkom sistemu mezarje je oduzeto od IZ-e i dodjeljeno mjesnoj zajednici. U tom predratnom periodu obavljeno je par kršćanskih sahrana. Od rata pa na ovamo o mezarju se brine Medžlis pa pretpostavljam da je ono i vraćeno u njegov posjed. U zadnjih godinu dana obavljene su dvije kršćanske sahrane sa vjerskim obredom! Za takvo nešto su morali dobiti dozvolu od Medžlisa! Da li je po šerijatu dozvoljen ukop nemuslimana u muslimansko mezarje? 

    Odgovor

    Općenito, nije dozvoljen ukop nemuslimana u muslimansko mezarje. Međutim, tu se očito radi o specifičnom slučaju pa je za pravilan sud potrebno znati sve relevantne činjenice. Nije isti pravni status gradskog groblja u kojemu se ukopavaju pripadnici različitih vjera, pa i ateisti, i vakufskog mezarja koje je namijenjeno samo za ukop muslimana. Propis zavisi od tog statusa.

Gradnja džamije na nemuslimanskoj zemlji

    Pitanje 

    ESSELAMU  ALEJKUM!

    Kakav  je  stav  IZ-e u BiH  o  kupovini  i  građenju  džamije  na  srpskoj  zemlji?

    Odgovor

    Ukoliko je kupovina obavljena na zakonit način, nema šerijatske smetnje da se na toj parceli, čiji je novi vlasnik Islamska zajednica ili neki musliman, gradi džamija. "Zemlja mi je učinjena podesnom za mesdžid i čišćenje njome" - kaže Poslanik, a.s., u jednom hadisu.

Učenje talkina

    Pitanje

    Zanima me Vaše mišljenje i stav o učenju talkina?  

    Odgovor

    Talkin, tj. podsjećanje na osnovne istine vjere, dužnost je učiti i usmjeravati živom čovjeku, a novotarija činiti to mrtvom čovjeku. Za živog čovjeka ima nade da mu talkin može pomoći, a za umrloga te nade nema. Čovjeka treba posebno u smrtnoj bolesti podsjećati na šehadet i navoditi ga da ga izgovara. Nakon ukopa ostaje samo da mu se uči dova i čine hajrati za njegovu dušu. Sve drugo je neutemeljeno, pa prema tome treba ga izbjegavati. U potpunosti se slažem sa onim što je o talkinu ranije rekao rahmetli Husein ef. Đozo u svojim odgovorima (V. Đozo, izabrana djela 5, str. 26-27, 151-152)

Alpinizam i opasni sportovi

    Pitanje

    Esselamu alejkum! Mene zanima stav Islama prema alpinizmu, tj. prema svim sportovima koji sa sobom nose dozu rizika, pa čak i po život? Da Vas Allah nagradi! 

    Odgovor 

    Bavljenje sportom općenito, pa i alpinzmom, spada u korisna i preporučena djela. Ono ne smije biti na uštrb pravovremenog obavljanja vjerskih i građanskih obaveza. Ukoliko neka vrsta sporta podrazumijeva nanošenje povreda i udaraca protivniku, poput boksa, ili izlaganje po život opasnom riziku, ona je zabranjena. Alpinizam, kao i svaki drugi sport, ima svoja pravila i sigurnosne mjere čija dosljedna primjena rezultira visokim nivoom sigurnosti učesnika. Primjena ovih pravila i mjera je obavezna, a nesreće i nezgode su moguće u svakom sportu. U svakom slučaju, treba izbjegavati nepotrebne rizične situacije i avanture koje često vode udesu. Svaka konkretna situacija ima svoj poseban propis koji zavisi od spleta okolnosti i teško je dati generalan sud o jednoj sportskoj grani i aktivnosti u cjelini.

Klanjanje suneta kada farz počinje

    Pitanje

    Molim Vas da odgovorite na slijedeće pitanje: Da li je ispravno dovršiti klanjanje suneta u slučaju kada muezin uči ikamet za farz, a nije moguće pristupiti prvom rekjatu farza, ako se želi završiti klanjanje započetog suneta npr. kod podne namaza?
    Hvala!

    Odgovor

    Osoba koja klanja prvi rekjat sunneta, npr. u podnevskom namazu, a nije učinila ruku', prekinut će taj namaz kada muezzin počne sa ikametom i pristupit će klanjanju farz namaza u džematu. Ukoliko je osoba već učinila ruku' na prvom rekjatu, dovršit će i drugi rekjat, predati selam i priključiti se klanjanju farz namaza. Ako muezzin zauči ikamet, a musallija već ustao na treći rekjat, sjest će na k'ade-i ehire i predati selam, a neće selam predati stojeći. Prvo sjedenje je bilo sunnet, a ovo drugo je farz budući da se njime završavaju dva rekjata i namaz zaštićuje od poništenja. Ako je musallija učinio ruku' na trećem rekjatu ili ustao na četvrti rekjat, dovršit će namaz, učeći samo ono što je nužno, a potom se priključiti džematu. To što će proći rekjat u džematu nije opravdanje za prekid i poništenje sunneta u navedenom slučaju budući da se fadilet džemata postiže klanjanjem makar jednog rekjata u džematu.