A+ A A-

Najnovija pitanja

Trgovina svinjskim i alkoholnim proizvodima

Pitanje

Selam alejkum! Zovem se Maid Bahonjić i živim u Kanadi. Jedan sam od vlasnika prve Bosanske trgovine u Kanadi. Ujedno naša firma Kolmix Foods INC je i prvi uvoznik bošnjačkih proizvoda iz poslijeratne Bosne i Hercegovine, zbog čega sam posebno sretan. Mi radimo sa mušterijama različitih nacionalnosti. Ne prodajemo svinjske proizvode niti ijedan proizvod sa svinjskim sastojcima. Takođe ne prodajemo alkohol i lutriju bilo koje vrste. Moje pitanje: Da li smo mi ispravni prema mušterijama druge vjere koji konzumiraju svinjske proizvode? Ako bismo ubacili proizvode sa svinjskim sastojcima, da li bismo činili grijeh?

Naše mušterije su sljedećeg strukture:

- Bosnjaci %40
- Srbi %40
- Hrvati %10
- Ostali %10

Molim vas da mi odgovorite na ovo moje pitanje.
Puno Selama iz Kanade.

Odgovor

Postovani, ispravno postupate što, kao muslimani, u svojim prodavnicama ne prodajete zabranjene proizvode kao što su alkohol i svinjski proizvodi. To je Vaše pravo i obaveza. Musliman ne može trgovati spomenutom robom. Vaše mušterije nemuslimani znaju šta mogu kupiti u Vašim prodavnicama i kupovat će od Vas ono što držite u njima, a ne ono što ne držite. To mogu kupiti u drugim prodavnicama čiji su vlasnici nemuslimani.

Davanje krvi drugoj osobi i primanje krvi od druge osobe

Pitanje

Esselamu alejkum! Moje pitanje se odnosi na davanje krvi drugoj osobi, odnosno primanje krvi od druge osobe.

 

Odgovor

Dozvoljeno je dati i primiti krv drugog lica putem transfuzije u odgovarajućim zdravstvenim ustanovama, pod uvjetom da ta transfuzija ne šteti ni davaocu ni primaocu i da je dobrotvornog, a ne kupoprodajnog karaktera.

Uzimanje zemlje, odnosno humusa sa zemlje koja ne pripada nikome

Pitanje

Uvaženi, imam pitanje vezano za uzimanje zemlje, odnosno humusa sa recimo planine ili dijelova zemljišta koja ne pripadaju, da kažemo, privatnoj svojini. Namjena ove zemlje je za, recimo, uzgajanje cvijeća i radi se o malim količinama. Selam!

Odgovor

Dozvoljeno je okoristiti se imovinom koja nije niučijem vlasništvu pod uvjetom da to ne šteti drugima. Prema tome dozvoljeno je uzeti manju količinu humusa sa planine, budući da to ne šteti nikome, poput uzimanja vode sa izvora na planini. Ukoliko bi se uzimalo u većim količinama bilo bi štetno po okoliš pa bi bilo zabranjeno, kao i u slučaju da to izričito zabrani država svojim propisima.

Kupovina placa i podjela nasljedstva

Pitanje

Esselamu alejkum!

Naime, radi se o nekoliko pitanja uvezi nasljednog prava, pa vas molim da mi pomognete.

Situacija je sljedeća: Muž i ja živimo u Austriji. Majka moga muža, moja svekrva, živi sama u Bosni. Prošle godine smo muž i ja kupili plac u Bosni i namjeravamo inšallah na proljeće početi praviti kuću. Plac smo kupili od zajedno zarađenih i ušteđenih para. Kuću ćemo inšallah praviti od naših sredstava, a i majka moga muža će po mogućnosti povremeno ulagati, s tim da će ona, kad se ova kuća inšallah završi u njoj živjeti i u slučaju da se mi vratimo u Bosnu, ostaće da živi s nama.

1. Kako se postupa u slučaju podjele nasljedstva imovine koja je u posjedu više osoba? Moramo li voditi evidenciju koliko je ko sredstava ulozio? U slučaju da jedno preseli, a ostalo dvoje još stanuju u kući, da li je po Islamu dozvoljeno da ovo dvoje nasljednicima ovog prvog isplate njihov dio? U slučaju da je dozvoljeno, daje li im se određeni rok ili to moraju odmah uraditi?

 

2. S obzirom da se nije moglo drugačije izvesti, plac je upisan na majku moga muža, što bi ionako tešku podjelu nasljedstva po šerijatu još više otežalo. U kolikoj mjeri smo uopšte dužni sprovoditi ovo pravo u zemlji u kojoj ne vlada šerijat?

 

Posto za mjesec dana putujemo u Bosnu i inšallah počinjemo sa radovima, a bojimo se Allaha dž.š. i mogućih grešaka (npr. da u slučaju potrebe ne znamo šta kome pripada, jer nismo vodili evidenciju), molim vas da nam što prije odgovorite.

Da vas Allah dž.š. nagradi! Esselamu alejkum!

 

Odgovor

Ukoliko se ne evidentiraju sredstva svakog ulagača, onda u slučaju smrti vlasnika kuće kompletna kuća i plac ulaze u ostavinsku masu, osim ako nasljednici priznaju ulaganje neke osobe i pristanu da mu to vrate. Ulaganje bez evidencije i prethodnog ugovora o ulaganju kojim se definiraju prava proistekla iz zajedničkog ulaganja, tretira se kao dar te je teško poslije toga tražiti svoj dio nazad. Zato savjetujemo da se evidentiraju uložena sredstva kako bi se izbjegli eventualni nesporazumi u budućnosti. Poželjno je da se nasljednici dogovore oko nasljedstva. To olakšava posao i sudu na ostavinskoj raspravi i sprječava svađe i nesporazume oko nasljedstva.

Jedno osjetljivo pitanje tiče se razvoda

Pitanje

Jedno osjetljivo pitanje tiče se razvoda. Jedan moj prijatelj bio je u braku sa ženom dvije godine i desila se blaža svađa usljed čega je došlo do teških riječi i on je pustio ženu, ali, kako je on meni rekao, tri puta je ponovio da je pušta, a misleći da je pušta samo jedanput i to bez svjedoka. Na kraju, meni se čini da treba valjda tri mjeseca da prođu.

Kako sam ja razumio, nisu se još razveli papirima (formalnopravno), ali prošlo je oko mjesec dana od ovog događaja, međutim ima naznake kao da se hoće pomiriti i da li je to moguće jer imaju i dijete.

Pitanje je da li su se uopšte razveli ukoliko nisu ispoštovali proceduru od prolaznosti ta tri mjeseca i ako su se razveli da li je moguće da se ponovo vjenčaju, ukoliko ju je
on pustio tri puta misleći na to da je pušta samo jednom?
Selam alejkum, hvala unaprijed!

Odgovor

Razvod braka je veoma pokuđena stvar, posebno ako je bezrazložan, kao npr. u slučaju neke svađe među supružnicima i sl. Razvodu braka treba pribjeći samo kao krajnjoj mjeri u slučaju teško i nepovratno poremećenih bračnih odnosa jer su posljedice razvoda braka obično razorne po porodicu, a posebno velike posljedice ostavljaju na djecu i njihovu psihu. Trostruko otpuštanje supruge odjednom nije u skladu sa sunnetom Allahovog poslanika, već se tretira novotarijom.

Po pretežnom mišljenju trostruko puštanje supruge odjednom tretira se jednostrukim otpustom. Prema tome, u predmetnom slučaju muž može odustati od raskida bračne veze i nastaviti normalan bračni život sa suprugom bez potrebe za novim bračnim ugovorom, budući da nije istekao poslijerazvodni priček od tri mjesečna pranja, odnosno tri mjeseca ako je žena u klimaksu.

Članarinu u našim džematima

Pitanje

Imam nekoliko pitanja na koja već duže vrijeme tražim jasan odgovor, ali koga god sam pitala nitko mi nije jasno odgovorio.
Ja živim u Holandiji i većina nas plaća ovdje članarinu u našim džematima. Moje pitanje glasi: Da li porodica koja ima više punoljetnih članova plaća članarinu za jedno domaćinstvo ili su punoljtni članovi dužni da plaćaju za sebe?
Šta se događa sa osobama koje nikad nisu htjeli ili nisu bili u mogućnosti da plaćaju u slučaju smrtnog slučaja, kakav je tretman IZ za te osobe?
Većina ljudi sa kojima se ja družim plaća članarinu i u Bosni i ovdje.
Puno bih vam bila zahvalna kad bih mi odgovorili na gore postavljena pitanja!

Aida

Odogovor

Pitanje članarine opcenito, njene visine, ko je dužan plaćati je, a ko ne, u nadležnosti je medžlisa Islamske zajednice, odnosno džemata u dijaspori. Prema tome, sve informacije oko članarine potražite kod rukovodstva Vašega džemata. U slučaju smrti osobe koja nije plaćala članarinu većina medžlisa, odnosno džemata uvjetuje opremanje mejjita i klanjanje dženaze od strane službenog lica Islamske zajednice, tj. imama, plaćanjem članarine za nekoliko godina unazad. I to je u nadležnosti džemata. Džemat će procijeniti da li osoba stvarno nije bila u mogućnosti plaćati članarinu ili ne i ravnat će se prema toj procjeni. U principu, najbliži srodnici, odnosno nasljednici umrle osobe su ti koji se moraju pobrinuti oko dženaze i ukopa mejjita, a džemat je neka vrsta servisa. Troškovi dženaze i ukopa se podmiruju iz zaostavštine umrle osobe prije nego sto se ona podijeli među nasljednicima.

 

Sedmina i četeresnica poslije smrti

Pitanje

Selam alejkum! Da li sam dužan praviti sedminu i četeresnicu poslije smrti nekoga u familiji ili to mogu i zaobići?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

To nije obaveza i može se zaobići. U pitanju je praksa koja je uobičajena kod nas, ali nije propisana šeri'atom kao obaveza.

 

Da li je dozvoljeno otvarati ćefine nakon opremanja mejjita

Pitanje

Da li je dozvoljeno otvarati ćefine nakon opremanja mejjita, a sa ciljem gledanja istog kod kuće prije nego džennaza krene i "tavafljenja" oko njega što je praksa u dosta naših džemata?

Odogovor

Otvaranje ćefina nakon opremanja mejjita nije lijepa praksa. Ko želi vidjeti mejjita od rodbine neka to učini prije opremanja. Ne može se reći da je haram ako bi to bilo i nakon opremanja i oblačenja u ćefine, ali je svakako bolje to ne činiti.

Obavljanja hadža za umrlog oca

Pitanje

E.T. iz Sarajeva pita u vezi obavljanja hadža za umrlog oca, kada je on ostavio imovinu, ali niko od njegove djece nije obavio hadž da bi mogao obaviti bedel hadž i za njega. Da li je bolje platiti bedela ili sačekati da neko od njegove djece obavi hadž, pa da onda obavi hadž za umrlog oca? Koja je varijanta bolja i korisnija?

 

Odgovor

Najbolje i najkorisnije rješenje bi bilo da neko od njegove djece čim prije obavi hadž za sebe, a potom i za svoga umrloga roditelja. Ako niko od njegove djece nije u izglednoj prilici da bi mogao uskoro obaviti hadž za sebe onda je bolje čim prije poslati bedela za oca. Prilikom odabira bedela treba voditi računa da to bude čestita i bogobojazna osoba, a ne neko od profesionalnih bedela.

Da li je dozvoljeno puštati ezan putem kasete ili cd-a?

Pitanje

Da li je dozvoljeno puštati ezan putem kasete ili cd-a?

Odgovor

Osnovno je pravilo da ezan uči mujezin uživo. Takva je praksa, koliko je nama poznato, u svim muslimanskim zemljama od vremena prvih musliamana do današnjeg dana. Međutim, u nedostatku mujezina sa lijepim glasom, kod nas je u nekim džamijama uvedena praksa puštanja ezana snimljenih na kaseti ili cd-u. Budući da je smisao ezana oglašavanje ulaska namaskog vakta i poziv na namaz u džemat, taj smisao se ostvaruje i putem navedenog načina učenja ezana. Svakako je bolje ezan učiti uživo, ali za to treba osposobiti mujezina sa lijepim glasom. To je jedna od obaveza džemata i imama.